Koelvloeistof, hoe zit het nou precies?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2017 21:12 #1106571 door V700 register
Koelvloeistof, hoe zit het nou precies? is gemaakt door V700 register
Er is op het forum (heb ik gezien) al heel veel gezegd en geschreven over (lekken van) koelvloeistof.

Nou heb ik de 940 nu een weekje en heb die week vooral genoten van de auto.
Van de souplesse, van het comfort, van het feit dat mijn vrouw hem ziet zitten en dat mijn oudste er (vooralsnog) niet wagenziek in wordt.
Van het tanken van LPG... dat je voor €30 375km kunt rijden is wel leuk.
En van het rijden; een heerlijke wagen. Ik heb het idee dat ik het weekje goed gebruikt heb om de auto te leren kennen. Kleine, korte ritjes en wat langere stukken.
Ik heb het geluid leren kennen, het remgedrag, ken al wat kraakjes in het interieur, enzovoorts.
En ik ben me er van bewust dat een oude auto soms wat meer zuipt en lekt dan een fabrieksnieuwe... een beetje zoals oude kromme baasjes ook de hele dag door bijvullen zeg maar...

Nou heb ik altijd bij een andere auto kopen altijd dat ik de auto moet leren kennen, maar zeker omdat ik nog nooit zo'n oude auto heb gehad én bereden, hou ik e.e.a. wel een beetje extra in de gaten in het begin.
Zo viel het me op (of heb ik het idee) dat het koelvloeistofniveau niet helemaal stabiel is.

Toen ik de wagen kocht was het op niveau, maar de motor was toen warm. Bij opendraaien van het reservoir (voorzichtig) zijn er een paar druppels verloren gegaan.

Vanmorgen (bij volledig koude motor) heb ik eens gekeken hoe het niveau was. Bij losdraaien van de dop ontsnapte er een klein beetje overdruk.
Het niveau stond ongeveer halverwege minimum en maximum. Ik heb even met een stift een streep gezet op het expansievat met de aanduiding 'K'.
Vandaag 200 km gereden. Bij thuiskomst even een paar minuten gewacht, toen heel voorzichtig de dop van het expansievat een tikje gelost. Er ontsnapt wat gas, de KVS borrelt van het koken, na een paar tellen is dat over. Toen rustig de dop verwijderd en het niveau geïnspecteerd. Warm, dus een stuk hoger: ongeveer op de helft tussen de flensnaad van de tank en de max-aanduiding.
Ook weer een streep gezet met 'W' erbij.

Ik vind dat lastig hè. Volgens mij stónd het niveau een week terug hoger dan nu, dus er spookte even een verhaal in mijn hoofd dat er KVS wordt verbruikt. En meteen komen dan de erge scenario's van lekke koppakkingen in je op met bijbehorende kostenplaatjes.
Nou heb ik er bij aanschaf rekening mee gehouden met dat er een lijk(je) uit de kast zou kunnen vallen (of hoe zeg je dat?) en heb ik budget gereserveerd. Toch zit ik niet te wachten op een lekke koppakking natuurlijk.

Maar... is hier wel iets 'mis'?
Ik heb ook wel ergens gehoord/gelezen dat het verschil koud/warm zo veel kan en mag zijn als het verschil tussen min en max van het expansievat.
Én, dat door het overdrukventiel in de dop, alle KVS boven om-en-nabij-max-in-warme-toestand vroeger of later via het overdrukventiel wordt afgeblazen.
En dat daarmee vullen van het expansievaatje (ruim) boven minimum bij koude motor eigenlijk onnodig of zelfs zonde is, want bij goed warm rijden raak je het toch weer kwijt.

Echter... ik ken de auto nog niet (goed) dus weet niet helemaal wat ik kan verwachten.

De KVS zelf kan ik niet veel aan zien. Het tankje is niet bijster doorzichtig (meer). De KVS ziet er niet erg gekleurd uit (behalve een tikje niet-helemaal-tansparant).
Er zit geen 'mayo' onder de olievuldop of aan de oliepeilstok (oliepeil zakt niet merkbaar, al de hele week dus >500km op max). De uitlaat braakt niets wolkigs uit. De T-meter op het dashboard lijkt het prima te doen, bij normale ritten net onder halverwege. Warmt ook best snel op, ik denk dat de motortemperatuur met 6 á 7 km al OK is. De vloerbedekking is kurkdroog. Ik zie geen aanwijzingen van lekkage bij de radiateur. Maar ik weet nog niet waar alle elementen van het koelsysteem zitten dus heb nog niet alles nagelopen.

Wie kan mij inlichtingen verschaffen... wat kun je verwachten qua KVS-niveau? Kloppen mijn redenaties? Maak ik me druk om niks?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2017 21:33 #1435909 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Geen paniek. Rustig meten
Geen paniek. Rustig meten gedurende enkele weken. Motor is pas na 30 km op temperatuur. Koelvloeistof is eerder warm, maar het blok dan dus nog lang niet.
Het verschil tussen het niveau koud en warm kan aanzienlijk zijn.
Je moet heel precies meten. Als de kvs koud is (bijvoorbeeld bij 2 graden) heb je een ander niveau dan bij bijvoorbeeld 15 graden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 08:14 #1435916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paniek??
Hoi Lex,

Paniek doe ik niet aan hoor. Lijkt me niet gezond en nodig!
Je zegt, 'verschil tussen koud en warm kan aanzienlijk zijn', dat zijn dus echt centimeters in het expansievat neem ik aan!
Ik ga het gewoon in de gaten houden. Maar klopt mijn stelling (enigszins) dat je bij vullen boven de max altijd KVS gaat 'lozen' via de dop met ventiel?

Ik zal het koelsysteem volgende week even (laten) nalopen voor gemoedsrust.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2017 09:44 #1435918 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic echt centimeters
verschil koud en warm is veel. Inderdaad bijhouden, check , dubbelcheck.
eigenlijk is koud alleen maar een goede graadmeter, warm is niet altijd even warm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 09:58 #1435919 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Koud bij -2 is weer een ander
Koud bij -2 is weer een ander niveau dan koud bij +20 graden Celsius. Inderdaad, zorgvuldig meten. Ik jouw verhaal lees ik geen redenen voor bezorgdheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 09:59 #1435920 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Koud bij -2 is weer een ander
Koud bij -2 is weer een ander niveau dan koud bij +20 graden Celsius. Inderdaad, zorgvuldig meten. Ik jouw verhaal lees ik geen redenen voor bezorgdheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 17:57 #1435923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O jee
Net van werk naar huis gereden.
Tevoren even gevoeld... ik had het vage idee dat de vloerbedekking links en rechts naast de middenconsole nét niet droog was. Maar schijn kan bedriegen.

Bij thuiskomst eens in de voetenruimte gedoken. Vloerbedekking is idd net niet echt droog.
De uitstroomopeningen van de verwarming voelen ook niet kurkdroog aan.

En wat zie ik bij de passagierskant aan de zwarte uitstroomopening hangen?
En rode waterige druppel. Het doet zelfs echt drup... drup...

Zie de foto.

:( heb ik nou een 940 gekocht met een lekke kachelradiateur...?
Ik hoop het niet, kost een lieve duit zeker, of valt het mee?

Ben even verdrietig geloof ik.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2017 18:01 #1435924 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kost zeker wat
Maar minder ernstig dan een lekke kop(pakking), of een gescheurd blok. Deze dingen ga je krijgen, repareren is altijd goedkoper dan afschrijven en veel goedkoper dan de afschrijving op een nieuwe auto.

Succes met de reparatie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 18:28 #1435925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afschrijving
Afschrijven doe ik sowieso niet voor zoiets hoor.
Het is lullig als dit het is, liever niet natuurlijk maar ja.

Maar klopt mijn diagnose dat dit wel lijkt op een lekke kachelradiateur?
Iemand enig idee wat laten vervangen ongeveer kost?
Als je zegt, minder dan een lekke koppakking ben ik niet ontevreden, ik dacht dat dat om een nabij de 750 kost, als dit (duidelijk) minder is valt me dat mee...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2017 18:36 #1435927 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Smaakt de vloeistof zoet, dan
Smaakt de vloeistof zoet, dan is het koelvloeistof. Als de afvoer van de airco verstopt zit (en je gebruikt de airco) dan krijg je ook water. Niet zoet, niet lekker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD