B234F start niet

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2016 00:03 #1432840 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vergeten te melden
Je mag nooit de assen tn opzichte van elkaar draaien , je zou dan tijdens de montage kleppen op zuigers kunnen krijgen. Voorzichtig (!) de merktekens in de goede stand zetten, daarna de riem er op.

Dat was met de oudere blokken wel anders, zoals de B23A, daar kon de dirtributieriem rustig breken zonder motorschade.

ook even aandacht voor de pingelgever. Zonder pingelgever loopt de motor ook. De pingelgever kan natuurlijk defect zijn. Het kan ook nog erger, ik heb eens een 940 met een probleem binnen gekregen waar de sensor niet eens in zat. Hij liep alleen bij hoge toeren een beetje rauw. Dat kan, helemaal bij een B200 motor, vanwege de hoge compressie tot motorschade kunnen leiden.

Tja, auto's, hoe moderner ze zijn, hoe meer ellende...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 17:31 #1433381 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic De motor zit terug samen maar
De motor zit terug samen maar nu blijkt er een probleem te zijn met het LH 2.4 brandstofsysteem.
Als ik de foutcode wil uitlezen (pinnetje 2 op de uitleesterminal) , brand de led al direct bij het insteken van de min in terminal 2.
Wat wil dat zeggen als de led al direct gaat branden ?
Hetzelfde doen bij terminal 6 is geen probleem. Daar kan ik de EZK computer wel uitlezen en geen fouten te vinden.
Het benzinecircuit werkt niet (pomp draait niet , pomprelais = ok, systeemrelais ook ok, injectoren worden ook niet gestuurd). Allerhande controles gedaan en ik vermoed dat de computer defect is (omdat die direct de led doet branden)
computer heeft nummer : 0280 000 571 .
Ik heb nog een reserve liggen met nummer 0280 000 549 (ook 16V maar een vroegere versie denk ik) . Mag ik die zomaar uitwisselen ondanks ander nummer op het einde ?
Misschien is er een draadje losgekomen in de stekker aan de computer maar denk het niet.
Ook gezien dat er een losse draad met schuivertje naast de computer hangt, ik dacht een gele draad met blauwe streep. Iemand een idee welke functie deze heeft ? Is voordien niet aangesloten geweest bij mijn weten.

Alvast bedankt

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 21:15 #1433389 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic slechte massa
Denk dat het slechte massa is. Zitten alle massakabeltjes goed bevestigd op het inlaatspruitstuk?

Groeten,
Gerben

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 23:10 #1433397 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Dat zei de groene boek ook al
Dat zei de groene boek ook al. Het kan ... ik zal morgen nog eens controleren ;-) ik heb juist die massa los gedaan die aan het kleppendeksel hangt (en er nu terug aanhangt).
Ik heb de massakabeltjes uitgemeten op inlaat & kleppendeksel en kom op een weerstand van 0,3 ohm dus dat lijkt mij vrij goed te zijn (quasi nul ohm)

Moet er rond de ECU een massakabel aangesloten zijn of dergelijke ? Ik dacht dat die beugel de massa is.

Blijft bij mij de vraag waarom die led direct gaat pinken bij het insteken van de draad in plug 2 :-( Dat begrijp ik niet goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 09:37 #1433401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet de stekkers voor
Niet de stekkers voor klopsensor en temperatuursensor omgewisseld?

Heb laatst ook wat vage symptomen gehad met een ecu die geen foutcodes wilde uitlezen. Die doet het nog gewoon. maar leek ergens erg van in de war. tegelijkertijd was de koelvloeistoftemperatuursensor stuk. Had er een replica in zitten en die was altijd al matig. Nu een open verbinding dus ecu dacht dat het -80 oid was.
Originele Bosch in Duitsland gevonden voor 17 euro.. ecu lang gereset, ready. Wie weet.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 20:12 #1433410 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic De stekkers zitten allemaal
De stekkers zitten allemaal goed. De bleke op de KVL temperatuursensor (10MegaOhm) en de zwarte op de klopsensor ;-)

Terug een halve dag gemeten en gezocht, uiteindelijk de computer vervangen door dezelfde (0280 000 571) uit een andere 16V en de auto startte meteen !! Ook bij het aanzetten van het contact ging de benzinepomp direct aan . Dus uitgang van ECU defect die de pomp enz stuurt. Geen idee hoe dat kunnen gebeuren is. Wellicht 3 maanden geleden bij het testen de stekker eraf genomen als het contact aanstond :-( Ik kan niets anders bedenken .... jammer natuurlijk !! Misschien eens kunnen proberen met die te resetten moest dat een oplossing kunnen zijn.
Verklaart ook waarom de rode led direct gaat branden bij insteken van de fiche in bus 2 bij de oude ECU vermoed ik.
Eens moeten kijken of deze nog te herstellen valt ;-) hopelijk zijn er geen IC's defect...
De auto loopt terug en beter dan ervoor (start veel sneller wegens betere compressie) dus ben zeer blij :D :D !
Allen bedankt voor de tips en de info.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2016 11:10 #1433419 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Nog even ter aanvulling.
Nog even ter aanvulling.

Ik zou de 571 computer kunnen vervangen door de oudere versie 549 volgens turbobricks . De 549 is wellicht hetzelfde juist dat die geen Katalysator functie heeft . Die 549 dat ik heb is van de eerste versies 16V van 1988-1989 (met de oude of eerste neus 740 nog). Ik vermoed dat daar geen kat. in aanwezig was ?
Ook zit er in de 571 een iets nieuwere software (zie hieronder)

Bosch 0 280 000 571 - - VOLVO 740 2.3 16V
Part number 0 280 000 571 (alternative: 0280000571)
ECU Type DDE
Manufacturer Robert Bosch GmbH
Software part number 2 287 356 596
Brand VOLVO
Model 740
Engine 2.3 16V

Bosch 0 280 000 549 - - VOLVO 740 2.3 16V
Part number 0 280 000 549 (alternative: 0280000549)
ECU Type DDE
Manufacturer Robert Bosch GmbH
Software part number 2 287 356 445
Brand VOLVO
Model 740
Engine 2.3 16V

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2017 03:01 #1433427 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic -928
Hallo Karinsky

Volgens mij kun je bij de B234F ook de -928 ECU gebruiken. Volgens mij is dat voluit de 0280000928. Ik weet uit het hoofd niet welke ECU er nu in m'n auto (945, modeljaar 1991) zit, maar het zou een LH 2.4.2 moeten zijn. De -928 is een LH 2.4.3.

groetjes

Mathy

PS het gaat hierbij NIET om de ECU uit de Porsche 928, daar zit ook een LH in, maar da's niet die die ik bedoel.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2017 12:14 #1434457 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Hallo Mathy,
Hallo Mathy,
Ik heb eens gekeken, de 928 ECU zou inderdaad moeten werken met de 16V en is versie LH 2.4.3 gelijk je zegt . Ik heb er 1 gevonden in Amerika voor 140 dollar, wel komt er nog eens 50 $ shipping bij (slik) . .... Hij heeft de 571 ook voor 80 dollar (+ 50$ shipping) .
Tenzij iemand nog een ECU wil ? Gecombineerde zending ;-) zou ideaal zijn.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2017 01:13 #1434471 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Douane
Hallo Karinsky

En als je pech hebt ook nog invoerrecht en douanekosten, omdat de U.S.A. niet tot de Europese Unie behoord en we ook nog geen handelsverdrag met de U.S.A. hebben.

Heb je al eens in Zweden gezocht? Porto zal niet heel veel goedkoper zijn, maar Zweden hoort bij de EU.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC