B234F start niet
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2016 21:51 #1105888
door Andy Bauwens
B234F start niet is gemaakt door Andy Bauwens
Hallo,
Heb hier een probleempje ... mijn B234F (MY1990 740 16V) wil niet meer starten...
Hij heeft een foutcode 3-1-2 , dat is alles , voor de rest geen foutcodes in andere modussen of pinnetje in 6 steken, ook geen problemen daar.
3-1-2 volgens de vraagbaak (bij B230F) pag 79 : "pingelgeversignaal van ontstekingsysteem ontbreekt ". Ook staat er dat ik tussen pin 28 van de stekkerverbinding en massa een 0.7 Volt moet meten. Dat heb ik gemeten en ik meet 0,726 V dus is wel goed volgens mij.
Iemand enig idee waar ik de pingelgever (klopsensor volgens mij ?) kan vinden, enfin zit op het motorblok onder het inlaatspruitstuk
. Kan het dat deze pingelsensor / klopsensor blijft hangen en dat de motor daardoor niet start ? (is een contactje dat erin zit volgens mij en dat blijft wellicht gewoon hangen ... ? - heeft wellicht 20j of langer niet moeten werken en nu ineens wel ?...)
Ik weet dat er een groene boek bestaat van de EZ116 K en ook 1 boek van LH 2.4 daarin staat wellicht meer uitleg, maar heb ik niet in mijn bezit.
Ik dacht eerst dat het de vliegwielsensor was maar deze is gewoon nog goed volgens mij :
Weerstandswaarde van de vliegwielsensor was 185 Ohm tussen 2 pinnen, de andere pin niets gemeten (oneindig) . is een 3 draadsversie de vliegwielsensor (inductief of hall ?)
Ook geen hall-sensor in de stroomverdeler te vinden. Gewoon vonk verdelen als functie, bougiekabels op de juiste plaatst, bougies vonken (toch 1e bougie) , kap en rotor zijn nieuw (1000 km oud)
misschien nog nuttige info : zaterdag (= gisteren) is er een stuk tussen de distributieriem geraakt (nl. de afsluitplug van de spanrolmoer dat op het onderste distributiedeksel zit) . Ik hoorde allerlei rare geluiden en toen blokkeerde?? de motor en schakelde af, ik maakte ongeveer 2000-2500 toeren als ik mij goed herinner en reed een 60 km/h ofzo (M46) Ik weet het allemaal niet meer goed, ging allemaal zeer snel en op een paar seconden was het gebeurd. De motor schakelde zichzelf uit of de auto viel stil enfin en alle lampjes brandden op de tellerbak, wellicht uitgevallen door de klopsensor vermoed ik ?
Ik denk dat de distributieriem een 3 tal tanden verkeerd lag, maw 3 tanden opgeschoven door dit voorval (nadien niet meer gestart natuurlijk ! ) . Hopelijk geen kromme kleppen maar ik vrees er voor... ik wil zsm compressie meten vooraleer de motor open te gooien (kop eraf). Geen rare geluiden te vinden bij het manueel ronddraaien van de krukas, normaal zou je dat toch horen moesten de klepstelen krom zijn vermoed ik (of zou het stroef gaan ed de krukasronddraaien) ? Ondertussen de distributieriem en balansriem terug goed gelegd maar motor wil niet aanslaan dus
foutcode 3-1-2 . Als er te weinig compressie is zal de motor ook niet aanslaan, maar denk dat dit hier momenteel niet van toepassing is, al is dit nog niet zeker momenteel (nog niet gemeten dus).
Foutcode ook al proberen resetten maar helpt niet : dat gaat door de batterij af te koppelen als ik het goed heb ?
btw. die distri-riem kan ik toch niet verkeerd leggen denk ik ? : krukasmerkteken goedgezet en nokkenassen ook goedgezet, dan de riem er op ... kan weinig mee mislopen mijn inziens.
distributiem en allerlei rollen zijn nieuw (1000km oud) - geen tanden verdwenen uit de distri-riem en had allemaal de juiste riemspanning zoals voorgeschreveven in de groene boeken.
Ik hoor het graag
Heb hier een probleempje ... mijn B234F (MY1990 740 16V) wil niet meer starten...
Hij heeft een foutcode 3-1-2 , dat is alles , voor de rest geen foutcodes in andere modussen of pinnetje in 6 steken, ook geen problemen daar.
3-1-2 volgens de vraagbaak (bij B230F) pag 79 : "pingelgeversignaal van ontstekingsysteem ontbreekt ". Ook staat er dat ik tussen pin 28 van de stekkerverbinding en massa een 0.7 Volt moet meten. Dat heb ik gemeten en ik meet 0,726 V dus is wel goed volgens mij.
Iemand enig idee waar ik de pingelgever (klopsensor volgens mij ?) kan vinden, enfin zit op het motorblok onder het inlaatspruitstuk

Ik weet dat er een groene boek bestaat van de EZ116 K en ook 1 boek van LH 2.4 daarin staat wellicht meer uitleg, maar heb ik niet in mijn bezit.
Ik dacht eerst dat het de vliegwielsensor was maar deze is gewoon nog goed volgens mij :
Weerstandswaarde van de vliegwielsensor was 185 Ohm tussen 2 pinnen, de andere pin niets gemeten (oneindig) . is een 3 draadsversie de vliegwielsensor (inductief of hall ?)
Ook geen hall-sensor in de stroomverdeler te vinden. Gewoon vonk verdelen als functie, bougiekabels op de juiste plaatst, bougies vonken (toch 1e bougie) , kap en rotor zijn nieuw (1000 km oud)
misschien nog nuttige info : zaterdag (= gisteren) is er een stuk tussen de distributieriem geraakt (nl. de afsluitplug van de spanrolmoer dat op het onderste distributiedeksel zit) . Ik hoorde allerlei rare geluiden en toen blokkeerde?? de motor en schakelde af, ik maakte ongeveer 2000-2500 toeren als ik mij goed herinner en reed een 60 km/h ofzo (M46) Ik weet het allemaal niet meer goed, ging allemaal zeer snel en op een paar seconden was het gebeurd. De motor schakelde zichzelf uit of de auto viel stil enfin en alle lampjes brandden op de tellerbak, wellicht uitgevallen door de klopsensor vermoed ik ?
Ik denk dat de distributieriem een 3 tal tanden verkeerd lag, maw 3 tanden opgeschoven door dit voorval (nadien niet meer gestart natuurlijk ! ) . Hopelijk geen kromme kleppen maar ik vrees er voor... ik wil zsm compressie meten vooraleer de motor open te gooien (kop eraf). Geen rare geluiden te vinden bij het manueel ronddraaien van de krukas, normaal zou je dat toch horen moesten de klepstelen krom zijn vermoed ik (of zou het stroef gaan ed de krukasronddraaien) ? Ondertussen de distributieriem en balansriem terug goed gelegd maar motor wil niet aanslaan dus

Foutcode ook al proberen resetten maar helpt niet : dat gaat door de batterij af te koppelen als ik het goed heb ?
btw. die distri-riem kan ik toch niet verkeerd leggen denk ik ? : krukasmerkteken goedgezet en nokkenassen ook goedgezet, dan de riem er op ... kan weinig mee mislopen mijn inziens.
distributiem en allerlei rollen zijn nieuw (1000km oud) - geen tanden verdwenen uit de distri-riem en had allemaal de juiste riemspanning zoals voorgeschreveven in de groene boeken.
Ik hoor het graag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 12:43 #1431020
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je geeft het antwoord zelf al
Je geeft het antwoord zelf al: bij 2000-2500 toeren is je distributieriem z'n timing kwijtgeraakt. De motor is daarbij vanzelf uitgevallen na allemaal bijgeluiden, oftewel die timing staat nu goed fout. De kans is 99% dat je een stuk of tien tot zestien kromme kleppen hebt, en in elk geval zal je voor een startpoging met enige kans van slagen eerst de distributie weer op tijd moeten zetten.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 14:15 #1431022
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic De distributie ligt goed nu
De distributie ligt goed nu dat is het probleem niet. Zal wel de klopsensor zijn die defect is. Klopsensor / Pingelsensor is een Piezo detector, als die stuk is, gaat hij in open circuit (onderbreking) en denkt de ECU met als gevolg dat de ontsteking veel te laat staat.
Voor de duidelijkheid : motor is stilgevallen en daarna heb ik die nooit gestart met de foute timing. Zou echt dom geweest zijn. Alleen gestart als de riem terug goed lag (maw op goede timing) met foutcode 3-1-2 als gevolg
Zal de code eens proberen wissen straks, als dat niet lukt en de fout blijft aanwezig, dan is de sensor kapot. Draad doorverbinden aan de klopsensor en motor zou moeten starten vermoed ik ...
Voor de duidelijkheid : motor is stilgevallen en daarna heb ik die nooit gestart met de foute timing. Zou echt dom geweest zijn. Alleen gestart als de riem terug goed lag (maw op goede timing) met foutcode 3-1-2 als gevolg

- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 14:46 #1431024
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Nog iets vergeten : de
Nog iets vergeten : de alternator is niet aangesloten (riemaandrijving) bij de startpogingen. Maakt dat iets ?
Bijgevolgd waterpomp ook niet maar die motor kan wel 5 of 10 sec zonder waterpomp draaien
En ik kan mijn vorige post niet bewerken .... is dit normaal ? Kan alleen de eerste post bewerken.
Bijgevolgd waterpomp ook niet maar die motor kan wel 5 of 10 sec zonder waterpomp draaien

En ik kan mijn vorige post niet bewerken .... is dit normaal ? Kan alleen de eerste post bewerken.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 21:25 #1431031
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Denk het probleem gevonden te
Denk het probleem gevonden te hebben ... nl kromme kleppen (compressie gemeten en is NUL op alle 4 de cilinders) . De motor geeft / heeft te weinig compressie dus klopsensor maakt geen pulsen aan en kan ze ook niet doorsturen naar de ontstekingscomputer, bijgevolg motor slaat niet aan.
Mss nog eens kijken met een endoscoop als ik dat ergens kan versieren, dan weten we zeker (al is het nu al vrij duidelijk wellicht ...)
Iemand die weet waar er nog onderdelen mbt kleppen, klepseals, klepspiën ed te vinden zijn voor B234F ? (Zweden?
)
Mss nog eens kijken met een endoscoop als ik dat ergens kan versieren, dan weten we zeker (al is het nu al vrij duidelijk wellicht ...)
Iemand die weet waar er nog onderdelen mbt kleppen, klepseals, klepspiën ed te vinden zijn voor B234F ? (Zweden?

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 21:43 #1431033
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Revisie bedrijf
Revisie bedrijf bij jou in de buurt zou het prima moeten kunnen oplossen.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2016 21:48 #1431034
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Denk van het zelf te gaan
Denk van het zelf te gaan doen ...

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2016 00:29 #1431037
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Karinsky
Heb je de dealer al geprobeerd? Of anders Schmidt in Gemert of Estate Services, Nordicar, etc..
groetjes
Mathy
Heb je de dealer al geprobeerd? Of anders Schmidt in Gemert of Estate Services, Nordicar, etc..
groetjes
Mathy
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2016 09:47 #1431039
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Bedankt voor de tips, volvo
Bedankt voor de tips, volvo dealer nog niet geprobeerd. Estate ook niet maar hebben blijkbaar wel onderdelen dus ideaal
(mss niet alles op hun site)
Klracing heeft ook wat heb ik gezien, kgtrimning ook.

Klracing heeft ook wat heb ik gezien, kgtrimning ook.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2016 18:23 #1431073
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Zit mij nu af te vragen, kan
Zit mij nu af te vragen, kan ik die nokkenassen nu 180° verkeerd gezet hebben tov de krukas ? Nee toch ?
Ik heb alle merktekens goed gezet en dan de riem erop gelegd, dus kan niet veel verkeerd gaan volgens mij (en 1e cil stond in BDP)
Wel zo dat de uitlaat nokkenas tegensputterde en ik ze moest rechtsomdraaien om ze goed te krijgen volgens merktekens, dus ik vermoed dat de kleppen van de uitlaatkant naar de haaien zijn ...
Ik heb alle merktekens goed gezet en dan de riem erop gelegd, dus kan niet veel verkeerd gaan volgens mij (en 1e cil stond in BDP)
Wel zo dat de uitlaat nokkenas tegensputterde en ik ze moest rechtsomdraaien om ze goed te krijgen volgens merktekens, dus ik vermoed dat de kleppen van de uitlaatkant naar de haaien zijn ...

Moderators: Jerry Stam