Lekkage koelvloeistof onder reservoir?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2016 20:33 #1105873 door V700 register
Lekkage koelvloeistof onder reservoir? is gemaakt door V700 register
Bij aanschaf van mijn 960 B204FT bij Carlo Smidt is de Kachelkraan vervangen wegens wat harde slangen/druk opbouw.
Nu hou ik goed in de gaten of het daarmee verholpen is. Het valt me op dat onder het koelvloeistof vat (opgedroogde) koelvloeistof spetters zitten. Zou het reservoir kunnen lekken? Ik vermoed nu wat anders: Toen ik vanavond het koelvloeistof vat opendraaide kwam er ook met druk koelvloeistof uit zetten. Wel gek omdat de motor koud ws aangezien ik er vandaag niet mee gereden heb toch? Kan dit beteken dat er toch nog een drukprobleem is? Daarom de koelvloeistof spetters die via de dop eruit worden gegooid?

Ik zie geen bubbels in de koelvloeistof bij draaiende motor, kleur van koelvloeistof is redelijk helder en zie geen olie, geen witte rook bij rijden uit uitlaat en de CO meting in koelvloeistof zat tussen 10 en 15 parts/million wat volgens mijn eigen lokale garage goed was en geen reden was de koppakking te verdenken...

Tips zijn welkom! Zie foto onder koelvloeistof vat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2016 21:46 #1430857 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Aansluiting
Heb vorige week bij mij ongeveer hetzelfde geconstateerd. Qua lekkage (940) dan, dat druk opbouw verhaal niet. Dit was omdat de aansluiting van de "slangpilaar" op tank zelf bijna compleet door gescheurd was. Werdt eigenlijk duidelijk toen ik de knelring wou aandraaien en het koelmiddel eruit kwam stromen. Dus foute boel. Nah de hele boel leeg gehaald en gedemonteerd. Met tot mijn verbazing de onderstaande foto's.
Aangezien ik hem de volgende dag weer nodig had restant aan pilaar verwijderd, gat opgeboort totdat er een stuk half duims dikwandige CV leiding met een stuk draad erin geschroefd kon worden. Werkt prima maar heb wel een nieuwe besteld.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 00:08 #1430867 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Koelsysteem.
Onze bakstenen worden ouder en zaken van rubber en kunststof hebben daaronder te lijden. Ook mijn 940 estate. Daarvan heb ik het expansievaatje en alle koelwaterslangen vernieuwd. Expansievaatje was ook lek, slangen nog niet maar heb die preventief vervangen. Druk dient het koelsysteem op te bouwen vanwege kookpuntverlaging. Bij de vierpitters blijft die druk wat langer aanwezig. Waarom weet ik niet. Mijn 940 heeft dat ook. Controle op CO2 in het koelwater ( eventueel lekke koppakking) leverde gelukkig niets op. Mijn 6 pitter S90 heeft daar geen last van. Als die een dag staat is er totaal geen druk meer in het systeem aanwezig.

Groeten, Jan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2016 09:43 #1430873 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Dop vaatje
In de dop zitten twee drukventielen. Een voor overdruk en een voor onderdruk.
Trek de ring uit de dop en je kunt er makkelijker bij. Het kan geen kwaad de ventielen goed schoon te spoelen en de veerdruk te testen.

Bij overdruk komt er wat koelvloeistof mee vanonder de dop. Daarvan zie je vaak wat sporen. Overdruk wordt veroorzaakt door te hoge temperatuur opbouw.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 10:59 #1430937 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mijn idee: overdruk die ruim
Mijn idee: overdruk die ruim een dag blijft staan is niet normaal. Tijd om de tip van Adrian op te volgen, of domweg ene nieuwe dop te bestellen bij de dealer: zo kostbaar zijn ze niet. Let dan wel op, dat je de dop met de juiste druk krijgt, want er zijn een paar verschillende.

Overigens zorgt de kachelkraan zelf niet voor drukopbouw, hooguit voor een verstopping in het by-pass systeem voor de kachel. Als de koelslangen te hard zijn, moet de oorzaak echt ergens anders gezocht worden.

Bellen in het overloopreservoir zie je bij een 700/900 nooit, want de lucht die bij een lekke koppakking het koelsysteem wordt ingeblazen, komt via de radiateur in het overloopslangetje terecht. Dat overloopslangetje komt in het expansievaaatje uit ver boven het peil van de KVS.
Wil je een echte test doen, dan moet je dat slangetje loshalen en via de open dop onder de KVS houden met draaiende motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2016 21:49 #1430953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 advies, los het wel snel op
1 advies, los het wel snel op. Als het echt je koppakking is ga je langzaam alles opblazen, je radiateur, je kachelradiateur, je slangen etc. etc. Probeer dus vooral zekerheid te krijgen en doe een gastest bij de garage.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2016 10:38 #1430960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Klopt. Gistermiddag naar mijn lokale garage. Co in koelvloeistof gemeten en was veel te hoog. Dus toch de koppakking helaas. Kost Me €1500 incl nieuwe Distributieriem... Had gehoopt dat t iets anders was.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2016 10:55 #1430961 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Prijs
Zoek even rustig op het forum naar hoe en wat koppakking vervangen.
Het hoeft geen 1500 te kosten

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2016 14:12 #1430969 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Houd wel in de gaten, dat de
Houd wel in de gaten, dat de 204 wat ingewikkelder is dan een achtklepper. Je kunt wel vertrouwen op beschrijvingen voor een normale zestienklepper, want die turbo maakt hierin niet zoveel verschil (alleen wel de juiste koppakking nemen natuurlijk!

Dan nog is 1500 euro best riant gerekend, lijkt me.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2016 14:14 #1430970 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Laat liefst wel de kop
Laat liefst wel de kop afpersen, en vooral ook meten of alles vlak genoeg is, want anders helpt een nieuwe pakking ook maar weinig.
Als het inclusief een nieuwe kop is, is die 1500 overigens weer erg netjes...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC