Aarzeling bij oppakken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2017 17:39 #1434818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanochtend de CIS klep en LMM
Vanochtend de CIS klep en LMM uit de 940 in de 740 gezet.
Ook dit bracht geen verbetering waardoor ik ook deze onderdelen kan schrappen als verdachten. De gasklep schakelaar heb ik middels de 'test mode 2' nog een keer gecontroleerd en het signaal hiervan wordt door de ECU ontvangen. Daarmee de bevestiging dat deze de schakelaar in orde is.
Omdat ik het probleem toch wel heel graag op wil lossen laat ik de komende week de ontsteking checken (tijdstip) en de brandstofdruk.
Wanneer deze zaken in orde zijn dan overweeg ik om de injectoren ultrasoon te laten reinigen. Kan waarschijnlijk sowieso geen kwaad.
Ook dit bracht geen verbetering waardoor ik ook deze onderdelen kan schrappen als verdachten. De gasklep schakelaar heb ik middels de 'test mode 2' nog een keer gecontroleerd en het signaal hiervan wordt door de ECU ontvangen. Daarmee de bevestiging dat deze de schakelaar in orde is.
Omdat ik het probleem toch wel heel graag op wil lossen laat ik de komende week de ontsteking checken (tijdstip) en de brandstofdruk.
Wanneer deze zaken in orde zijn dan overweeg ik om de injectoren ultrasoon te laten reinigen. Kan waarschijnlijk sowieso geen kwaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 10:14 #1434831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Basistoerental
Staat het basistoerental nog goed? Met een dichtgeknepen CIS klep slang moet die ca. 500 tpm zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 14:28 #1434839
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, helemaal mee eens dat
Rob, helemaal mee eens dat basistoerental. Dat mooi afstellen en gasklep opnieuw. Doet vaak wonderen. Niet elke auto heeft er even sterk last van, bij een F kan het subtiel zijn en een beetje minder starten enzo, bij een FT met een lekker spoelende turbo is het echt heel erg merkbaar (afslaan).
Ik weet niet wat Volvo voorschrijft, met koude of warme motor dit toerental afstellen.
Ik weet niet wat Volvo voorschrijft, met koude of warme motor dit toerental afstellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 20:45 #1434849
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het basistoerental staat
Het basistoerental staat volgens mij goed afgesteld. Motor loopt mooi rond en constant stationair.
Wel lijkt het stationair toerental wat lager dan bij de 940 (hoewel de toerenteller ook geen precisie instrument zal zijn), dit is echter niet bij te regelen voor zover ik weet.
Vandaag ben ik langs een garage in de buurt gegaan waar ze ook nog verstand hebben van echte auto's.
Vervuilde injectoren komt volgens deze heren zelden voor en mij werd geadviseerd geen geld uit te geven voor de reiniging hiervan.
Na een stukje met de auto gereden te hebben, hebben ze me (voor nu
) ervan overtuigd dat er met de auto niets mis is.
Waarschijnlijk vraag ik teveel van de auto en is het verschil met de 940 verklaarbaar door het andere motorkarakter en de langere overbrenging(?).
Wel lijkt het stationair toerental wat lager dan bij de 940 (hoewel de toerenteller ook geen precisie instrument zal zijn), dit is echter niet bij te regelen voor zover ik weet.
Vandaag ben ik langs een garage in de buurt gegaan waar ze ook nog verstand hebben van echte auto's.
Vervuilde injectoren komt volgens deze heren zelden voor en mij werd geadviseerd geen geld uit te geven voor de reiniging hiervan.
Na een stukje met de auto gereden te hebben, hebben ze me (voor nu

Waarschijnlijk vraag ik teveel van de auto en is het verschil met de 940 verklaarbaar door het andere motorkarakter en de langere overbrenging(?).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2017 22:34 #1434852
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Basistoerental
De gasklep hoort op een klein kiertje open te staan en laat dan nét genoeg lucht door voor 500 tpm. De CIS-klep laat de rest van de lucht door, voor nog eens 300 à 400 toeren extra. Het uiteindelijke stationaire toerental is een optelling van beide en dus 800 à 900 tpm. Alleen de CIS-klep wordt door de ECU aangestuurd.
Als je het gaspedaal aanraakt, klikt de schakelaar op de gasklep. De CIS-klep valt dan dicht en de gasklep neemt alle luchttoevoer over. Als het basistoerental te laag staat ingesteld moet de CIS-klep tijdens stationair draaien meer lucht doorlaten. die staat dus verder open. Als de klep dan bij het aanraken van het gaspedaal ineens dichtvalt, zakt het toerental even dieper weg dan normaal voordat de gasklep het overneemt.
Zou een oorzaak van het hikken bij wegrijden kunnen zijn en controleren is eenvoudig: even één van de CIS-klep slangen dichtknijpen.
Als je het gaspedaal aanraakt, klikt de schakelaar op de gasklep. De CIS-klep valt dan dicht en de gasklep neemt alle luchttoevoer over. Als het basistoerental te laag staat ingesteld moet de CIS-klep tijdens stationair draaien meer lucht doorlaten. die staat dus verder open. Als de klep dan bij het aanraken van het gaspedaal ineens dichtvalt, zakt het toerental even dieper weg dan normaal voordat de gasklep het overneemt.
Zou een oorzaak van het hikken bij wegrijden kunnen zijn en controleren is eenvoudig: even één van de CIS-klep slangen dichtknijpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2017 11:42 #1434863
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is interessante
Dit is interessante informatie, dank daarvoor.
Loont dan toch de moeite om de basis afstelling nog eens goed onder de loep te nemen.
Weet je ook wat er gebeurt wanneer ik de basis afstelling bewust wat hoger zet? In lijn met jouw informatie zou het probleem dan mogelijk (nog) minder worden?
Of ga ik dan een grens over?
Loont dan toch de moeite om de basis afstelling nog eens goed onder de loep te nemen.
Weet je ook wat er gebeurt wanneer ik de basis afstelling bewust wat hoger zet? In lijn met jouw informatie zou het probleem dan mogelijk (nog) minder worden?
Of ga ik dan een grens over?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 20:21 #1435416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het probleem is inmiddels
Het probleem is inmiddels opgelost.
Nadat ik van alles geprobeerd had wat niet hielp ben ik de auto hoger in toeren gaan rijden; tussen de 2000 en 3000 toeren.
En bij rotondes en kruisingen een versnelling terug.
De auto rijdt lekkerder en volgens mij ook nog wat zuiniger.
Nadat ik van alles geprobeerd had wat niet hielp ben ik de auto hoger in toeren gaan rijden; tussen de 2000 en 3000 toeren.
En bij rotondes en kruisingen een versnelling terug.
De auto rijdt lekkerder en volgens mij ook nog wat zuiniger.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-03-2017 20:37 #1435418
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dus
Had je een luie motor die je nu weer ff wakker hebt gemaakt
Moderators: Jerry Stam