Aarzeling bij oppakken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2016 16:23 #1105591
door V700 register
Aarzeling bij oppakken is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
De motor van mijn 740 (120.000 km) loopt nagenoeg perfect, vandaar dat een kleine imperfectie opvalt en begint te irriteren.
Wanneer bij gesloten gasklep rustig gas gegeven wordt dan is er een lichte aarzeling merkbaar voordat de motor oppakt. Net of het toerental eerst heel even wegzakt en dan pas oploopt. Stilstaand is dit merkbaar door een lichte trilling die door de auto gaat.
Rollend is het duidelijker merkbaar (waarschijnlijk door het gevraagde vermogen) in de vorm van een kort inhoudende motor.
Het brandstoffilter is recent vervangen evenals bougies, bougiekabels en verdelerkap met rotor.
Het valt me wel op dat de brandstofpomp onder de stoel een fluctuerend zoemend geluid maakt.
Kan iemand suggesties aanreiken in welke richting ik zou kunnen zoeken?
Alvast bedankt.
Martijn
De motor van mijn 740 (120.000 km) loopt nagenoeg perfect, vandaar dat een kleine imperfectie opvalt en begint te irriteren.
Wanneer bij gesloten gasklep rustig gas gegeven wordt dan is er een lichte aarzeling merkbaar voordat de motor oppakt. Net of het toerental eerst heel even wegzakt en dan pas oploopt. Stilstaand is dit merkbaar door een lichte trilling die door de auto gaat.
Rollend is het duidelijker merkbaar (waarschijnlijk door het gevraagde vermogen) in de vorm van een kort inhoudende motor.
Het brandstoffilter is recent vervangen evenals bougies, bougiekabels en verdelerkap met rotor.
Het valt me wel op dat de brandstofpomp onder de stoel een fluctuerend zoemend geluid maakt.
Kan iemand suggesties aanreiken in welke richting ik zou kunnen zoeken?
Alvast bedankt.
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2016 16:38 #1429189
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De brandstofpomp maakt vaak
De brandstofpomp maakt vaak een wat zoemend geluid. Dat zal het niet zijn. Misschien een wat vervuilde stappenmotor. Dan gaat de auto ook wat onregelmatig lopen. Schoonmaken is een kwartiertje werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2016 18:06 #1429190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Ik gok op de CIS klep of de afstelling van de schakelaar op de gasklepas. Zodra je het gaspedaal iets intrapt, wordt de schakelaar op de gasklepas verbroken en schakelt de ECU de CIS klep regeling uit. Het motortoerental wil dan terugvallen naar het basistoerental van 500 tpm, maar omdat je met je voet het gaspedaal hebt ingedrukt, neemt je voet de toerenregeling over.
Als je even heel kort het pedaal aantikt, zakt het stationaire toerental ook even weg.
Dus gasklephuis schoonmaken, afstelling gasklepschakelaar controleren en kijken of de CIS-klep nog gangbaar is.
Als je even heel kort het pedaal aantikt, zakt het stationaire toerental ook even weg.
Dus gasklephuis schoonmaken, afstelling gasklepschakelaar controleren en kijken of de CIS-klep nog gangbaar is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2016 21:51 #1429197
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gasklephuis en CIS klep
Het gasklephuis en CIS klep heb ik een jaar geleden schoongemaakt. Deze waren toen niet heel erg vervuild, ik ga er vanuit dat ze nog schoon genoeg zijn.
Nadere beschouwing van het gasklephuid laat zien dat de gasklep in gesloten positie niet tegen de verstelbare aanslag ligt.
Daarop heb ik de rol van de gaspedaalkabel losgekoppeld van het gasklephuis en ook dan ligt de gasklep niet aan tegen de aanslag.
Ik heb geen idee tegen welke aanslag de gasklep wel aanligt. De gasklep klemt igg niet in het huis dus lijkt er een externe aanslag te zijn.
Lijkt me verstandig om eea vanaf de basis opnieuw af te (laten) stellen?
De gasklepschakelaar schakelt bij de geringste beweging van de gasklep.
Nadere beschouwing van het gasklephuid laat zien dat de gasklep in gesloten positie niet tegen de verstelbare aanslag ligt.
Daarop heb ik de rol van de gaspedaalkabel losgekoppeld van het gasklephuis en ook dan ligt de gasklep niet aan tegen de aanslag.
Ik heb geen idee tegen welke aanslag de gasklep wel aanligt. De gasklep klemt igg niet in het huis dus lijkt er een externe aanslag te zijn.
Lijkt me verstandig om eea vanaf de basis opnieuw af te (laten) stellen?
De gasklepschakelaar schakelt bij de geringste beweging van de gasklep.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-07-2016 17:50 #1429202
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Paar opties
Allereerst; heb je hem al eens uitgelezen?
Verder een paar mogelijkheden:
-Knock-sensor/klop-sensor; als deze kapot is, of verkeerde informatie geeft aan de ECU vertraagd je timing, waardoor even inhoud.
-Brandstofdrukregelaar; als deze lek of oud is krijg je niet de juiste brandstofdruk. Als je gas geeft, valt het vacuum vrijwel meteen weg, en zou je dus vrijwel meteen meer brandstofdruk moeten krijgen. Als het diafragma oud en hard geworden is, dan gebeurd dit niet of onvoldoende.
Just my two cents...
Verder een paar mogelijkheden:
-Knock-sensor/klop-sensor; als deze kapot is, of verkeerde informatie geeft aan de ECU vertraagd je timing, waardoor even inhoud.
-Brandstofdrukregelaar; als deze lek of oud is krijg je niet de juiste brandstofdruk. Als je gas geeft, valt het vacuum vrijwel meteen weg, en zou je dus vrijwel meteen meer brandstofdruk moeten krijgen. Als het diafragma oud en hard geworden is, dan gebeurd dit niet of onvoldoende.
Just my two cents...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2016 21:44 #1429206
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de auto nog niet
Ik heb de auto nog niet uitgelezen. Is ook een goed idee.
Vandaag even aangelegd bij een garage in Nuenen waar ik regelmatig langskom en waar regelmatig 700/900's voor de deur staan.
Daar het advies gekregen om eerst het gasklephuis en de gasklepschakelaar goed in te stellen.
De gasklep hoort tegen de verstelbare aanslag aan te liggen.
Mogelijk detecteert de gasklepschakelaar nu een opening van de gasklep die er nog niet of onvoldoende is. Klinkt plausibel. Ga ik dus ook proberen.
Wordt vervolgd.
Vandaag even aangelegd bij een garage in Nuenen waar ik regelmatig langskom en waar regelmatig 700/900's voor de deur staan.
Daar het advies gekregen om eerst het gasklephuis en de gasklepschakelaar goed in te stellen.
De gasklep hoort tegen de verstelbare aanslag aan te liggen.
Mogelijk detecteert de gasklepschakelaar nu een opening van de gasklep die er nog niet of onvoldoende is. Klinkt plausibel. Ga ik dus ook proberen.
Wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 12:40 #1434596
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijft me irriteren
Omdat het probleem me blijft irriteren ben ik me weer in de oplossing gaan verdiepen. Het blindweg uitwisselen van componenten is voor mij geen optie.
Enerzijds vanwege de kosten en anderzijds geeft het me voldoening om een probleem te begrijpen en door middel van analyse de mogelijke oorzaak/oorzaken te vinden.
Wat heb ik inmiddels allemaal gedaan en kan ik uitsluiten.
Foutcodes
Foutcodes heb ik uitgelezen: geen foutcodes opgeslagen.
Gasklephuis
Het gasklephuis heb ik schoongemaakt (zitten hierin net als bij een carburateur nog nauwe kanalen die bijzondere aandacht verdienen?) en daarna opnieuw afgesteld.
Stationair schakelaar
De stationair schakelaar heb ik doorgemeten. Deze is ok.
Daarna opnieuw afgesteld.
Uit nieuwsgierigheid heb ik de stekker van de schakelaar losgenomen. Tot mijn grote verbazing maakte dit voor de motorloop vrijwel niets uit. Netjes stationair en qua oppakken vanaf stationair ook hetzelfde. Is de invloed van deze schakelaar zo gering dat dit logisch is?
Brandstofdrukregelaar
Om uit te sluiten dat het membraan van de drukregelaar verhard is heb ik een tijdje rondgereden met een losgekoppelde vacuümslang. Hoewel de motor krachtiger aanvoelde bleef de aarzeling bij oppakken vanaf stationair.
Welke potentiële oorzaken zie ik nu nog:
Pingel sensor
Kan ik controleren of deze op de juiste wijze werkt en/of is zichtbaar wanneer deze defect is?
Gevoelsmatig is de pingel sensor geen logische verdachte omdat ik alleen problemen ervaar bij het oppakken vanaf stationair. Verder accelereert de motor voor mijn gevoel goed en krachtig.
Lambda sonde
Blijkbaar degradeert het functioneren van een lambda sonde door gebruik waardoor deze trager wordt. Zonder foutcodes te genereren.
Ik ga ar vanuit dat de 740 nog de originele lambda sonde heeft wat betekent dat deze inmiddels 130.000 km achter de kiezen heeft.
Bij wijze van proef heb ik de signaal stekker van de lambda sonde losgenomen. Tot op heden is de aarzeling bij oppakken vanaf stationair achterwege gebleven.
Het is natuurlijk wel zo dat het ineens weer een stuk kouder geworden is wat ook invloed kan hebben.
Suggesties, ideeën en gedachtes blijven welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Enerzijds vanwege de kosten en anderzijds geeft het me voldoening om een probleem te begrijpen en door middel van analyse de mogelijke oorzaak/oorzaken te vinden.
Wat heb ik inmiddels allemaal gedaan en kan ik uitsluiten.
Foutcodes
Foutcodes heb ik uitgelezen: geen foutcodes opgeslagen.
Gasklephuis
Het gasklephuis heb ik schoongemaakt (zitten hierin net als bij een carburateur nog nauwe kanalen die bijzondere aandacht verdienen?) en daarna opnieuw afgesteld.
Stationair schakelaar
De stationair schakelaar heb ik doorgemeten. Deze is ok.
Daarna opnieuw afgesteld.
Uit nieuwsgierigheid heb ik de stekker van de schakelaar losgenomen. Tot mijn grote verbazing maakte dit voor de motorloop vrijwel niets uit. Netjes stationair en qua oppakken vanaf stationair ook hetzelfde. Is de invloed van deze schakelaar zo gering dat dit logisch is?
Brandstofdrukregelaar
Om uit te sluiten dat het membraan van de drukregelaar verhard is heb ik een tijdje rondgereden met een losgekoppelde vacuümslang. Hoewel de motor krachtiger aanvoelde bleef de aarzeling bij oppakken vanaf stationair.
Welke potentiële oorzaken zie ik nu nog:
Pingel sensor
Kan ik controleren of deze op de juiste wijze werkt en/of is zichtbaar wanneer deze defect is?
Gevoelsmatig is de pingel sensor geen logische verdachte omdat ik alleen problemen ervaar bij het oppakken vanaf stationair. Verder accelereert de motor voor mijn gevoel goed en krachtig.
Lambda sonde
Blijkbaar degradeert het functioneren van een lambda sonde door gebruik waardoor deze trager wordt. Zonder foutcodes te genereren.
Ik ga ar vanuit dat de 740 nog de originele lambda sonde heeft wat betekent dat deze inmiddels 130.000 km achter de kiezen heeft.
Bij wijze van proef heb ik de signaal stekker van de lambda sonde losgenomen. Tot op heden is de aarzeling bij oppakken vanaf stationair achterwege gebleven.
Het is natuurlijk wel zo dat het ineens weer een stuk kouder geworden is wat ook invloed kan hebben.
Suggesties, ideeën en gedachtes blijven welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 12:45 #1434597
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Verouderde bougiekabels
Verouderde bougiekabels kunnen dit ook verklaren. Makkelijk te testen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 12:58 #1434598
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog ff vraag toevoegen ten
Nog ff vraag toevoegen ten aanzien van de lambda sonde.
Kan de verbetering na loskoppelen van de lambda sonde wijzen op een verouderde lambda sonde of is het 'gewoon' logisch dat de motor dan beter loopt; want rijker?
Kan de verbetering na loskoppelen van de lambda sonde wijzen op een verouderde lambda sonde of is het 'gewoon' logisch dat de motor dan beter loopt; want rijker?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 13:00 #1434599
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De bougiekabels zijn minder
De bougiekabels zijn minder dan een jaar oud, van een goed merk (Bougicord) en nieuw gekocht. Deze zijn voor mij op dit moment niet verdacht.
Is da terecht?
Hoe kan ik de kabels testen?
Is da terecht?
Hoe kan ik de kabels testen?
Moderators: Jerry Stam