Kort even voorstellen en spookstoring
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 08:58 #1423048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat
Dat is het draadje dat aan het kastje zelf zit. Weet even niet of die aan de buitenkant er aan geklikt is of dat die onder het deksel zit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ab Kollee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 18:51 #1423059
door Ab Kollee
Beantwoord door Ab Kollee in topic Uitlezen
Dankzij jou tips uit kunnen lezen, dank!!
1-1-1.......Lampje brandde nu niet en dus geen foutcodes....grrrrrr
Als lampje weer aangaat zal ik direct weer uitlezen en de uitkomst hier melden.
Enorm bedankt nogmaals!!
1-1-1.......Lampje brandde nu niet en dus geen foutcodes....grrrrrr
Als lampje weer aangaat zal ik direct weer uitlezen en de uitkomst hier melden.
Enorm bedankt nogmaals!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 21:46 #1423063
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je weet nu in ieder geval wel dat er geen foutcodes in staan. Het systeem onthoudt alleen de eerste 3 codes die in het geheugen komen. De volgende worden genegeerd en niet opgeslagen. Daarom is het bij uitlezen van belang om eerst te resetten en dan pas uit te gaan lezen. Als je dat niet doet kun je op het verkeerde been gezet worden doordat er oude codes van een andere storing in het geheugen staan en de codes van de actuele storing genegeerd worden.
Je zou voor de zekerheid ook nog de codes van het ontstekingssysteem uit kunnen lezen. Geen ontsteking geeft ook een verkeerd mengsel.
Je zou voor de zekerheid ook nog de codes van het ontstekingssysteem uit kunnen lezen. Geen ontsteking geeft ook een verkeerd mengsel.
- Ab Kollee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 14:56 #1424163
door Ab Kollee
Beantwoord door Ab Kollee in topic Code gelezen
Motor sloeg vandaag weer af en lampje van Lambda sonde (zal ik maar zeggen) ging weer branden. Kon na ong 1 minuut weer starten.
Gelijk de codes weer uitgelezen; 1-1-1
Wilde ook de brandstofpomp resetten, maar ging via kastje niet. Heb de accupolen even los gehaald.
Lampje nu dus weer uit.
Las op dit forum ook een soortgelijke storing, waarbij het brandstofpomprelais de boosdoener was.
Is dat een mogelijkheid?
Bizar trouwens dat het uitgelezen van de foutcodes steeds niets oplevert....
Gelijk de codes weer uitgelezen; 1-1-1
Wilde ook de brandstofpomp resetten, maar ging via kastje niet. Heb de accupolen even los gehaald.
Lampje nu dus weer uit.
Las op dit forum ook een soortgelijke storing, waarbij het brandstofpomprelais de boosdoener was.
Is dat een mogelijkheid?
Bizar trouwens dat het uitgelezen van de foutcodes steeds niets oplevert....
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 15:32 #1424167
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je kunt het beste de volgende
Je kunt het beste de volgende keer als het storingslampje (lambdalampje) weer aangaat, direct de storingen uitlezen ZONDER ondertussen het contact uit te zetten. Het hoort niet, maar waarschijnlijk is de voedingsdraad van de ECU bij jouw auto op een geschakelde plus gezet, zodat hij elke keer dat je contact uitzet ook het geheugen wist.
Dan heb je overigens gelijk een kans, dat je storing alleen met langere ritten optreedt, doordat langzaam de afstelling verloopt en uit het regelbereik gaat lopen. En, iets minder belangrijk maar wel een reden om het te herstellen, dat de ECU elke keer opnieuw vanuit de fabrieksstand het "optimale" mengsel moet zoeken en je dus minder zuinig rijdt dan zou kunnen.
Dan heb je overigens gelijk een kans, dat je storing alleen met langere ritten optreedt, doordat langzaam de afstelling verloopt en uit het regelbereik gaat lopen. En, iets minder belangrijk maar wel een reden om het te herstellen, dat de ECU elke keer opnieuw vanuit de fabrieksstand het "optimale" mengsel moet zoeken en je dus minder zuinig rijdt dan zou kunnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 18:28 #1424175
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check
Je weet zeker dat je de injectie hebt uitgelezen en niet de injectie. Beetje flauw om op te merken maar zou wel kunnen verklaren waarom je 1-1-1 als code kreeg. Normaal gesproken worden foutcodes bewaard tot je ze reset of een accuklem loshaalt. Of er moet net de bedrading gerommeld zijn maar erg waarschijnlijk lijkt me dat niet.
Het branfstofrelais kun je niet resetten, contact uitzetten en weer op contact zetten waardoor het relais "uit" en weer "aan" gaat reken ik dan niet mee. Je kunt het relais wel vervangen of opnieuw solderen.
Het branfstofrelais kun je niet resetten, contact uitzetten en weer op contact zetten waardoor het relais "uit" en weer "aan" gaat reken ik dan niet mee. Je kunt het relais wel vervangen of opnieuw solderen.
- Ab Kollee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 18:37 #1424209
door Ab Kollee
Beantwoord door Ab Kollee in topic Dank!
Dank voor de reacties Willem en Henk!
@willem van strik;
De storing treedt volslagen onvoorspelbaar op. Heb vele lange(re) ritten gemaakt zonder deze storing. Nu eigenlijk langer dan een maand probleemloos gereden, dan opeens....
Dat van die geschakelde plus is een hele goede tip, zal bij de volgende storing je tip uiteraard volgen.
@henk94LPT; uhm....injectie of injectie uitlezen
Kun je aangeven wat je bedoeld Henk?
Dank!
Auto (en z'n verleden) maakt op mij ook niet de indruk dat er zwaar aan de bedrading is gerommeld.
Is een eventuele soldeerbreuk te zien in dat relais?
@willem van strik;
De storing treedt volslagen onvoorspelbaar op. Heb vele lange(re) ritten gemaakt zonder deze storing. Nu eigenlijk langer dan een maand probleemloos gereden, dan opeens....
Dat van die geschakelde plus is een hele goede tip, zal bij de volgende storing je tip uiteraard volgen.
@henk94LPT; uhm....injectie of injectie uitlezen

Kun je aangeven wat je bedoeld Henk?
Dank!
Auto (en z'n verleden) maakt op mij ook niet de indruk dat er zwaar aan de bedrading is gerommeld.
Is een eventuele soldeerbreuk te zien in dat relais?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2015 19:20 #1424211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
Sorry, ik bedoelde injectie en ontsteking. Je kunt beide uitlezen, en ook de CC en ABS. Elk systeem heeft een eigen pen in het diagnosekastje, als je even niet op let en je steekt het draadje in het verkeerde gaatje dan lees je een ander systeem uit dan je dacht (bijvoorbeeld de ontsteking in plaats van de injectie).
Een soldeerbreuk is (voor een geoefend oog) wel te zien. Het oppervlak van die solderingen hoort glimmend te zijn, zonder scheurtjes. Soms zijn die heel klein, en zie je een cirkeltje met de dikte van een haar in de soldering, rondom het pennetje dat met de soldering is vastgezet. Je kunt voor de zekerheid met de soldeerbout elke soldering even verhitten en de tin opnieuw laten vloeien. Een beetje tin met harskern, voor elektronica, toevoegen is helemaal super. De hars fungeert als vloeimiddel waardoor de tin beter vloeit. Gewoon 60/40 tin, met harskern en diameter 1.0mm is prima, is bij de elektronicazaak wel te krijgen.
Gebruik GEEN S39 voor elektronica, zoals bijv. relais en printplaten ed. S39 is ook een vloeimiddel maar het is behoorlijk zuur. Als je de resten niet wegspoelt met water en de boel laat drogen voor je het terugzet dan blijft het zuur doorwerken en vreet het de onderdelen op de print op. S39 is voor dakgoten en koperen sanitairleidingen. Soldeer met harskern is veel minder aggressief, en de "no clean" uitvoeringen zou je zelfs helemaal niet hoeven spoelen. De persoon in de elektronicazaak kan je wel van advies dienen. Gewoon verhitten, zonder toevoegen, zal ook wel genoeg zijn.
Een soldeerbreuk is (voor een geoefend oog) wel te zien. Het oppervlak van die solderingen hoort glimmend te zijn, zonder scheurtjes. Soms zijn die heel klein, en zie je een cirkeltje met de dikte van een haar in de soldering, rondom het pennetje dat met de soldering is vastgezet. Je kunt voor de zekerheid met de soldeerbout elke soldering even verhitten en de tin opnieuw laten vloeien. Een beetje tin met harskern, voor elektronica, toevoegen is helemaal super. De hars fungeert als vloeimiddel waardoor de tin beter vloeit. Gewoon 60/40 tin, met harskern en diameter 1.0mm is prima, is bij de elektronicazaak wel te krijgen.
Gebruik GEEN S39 voor elektronica, zoals bijv. relais en printplaten ed. S39 is ook een vloeimiddel maar het is behoorlijk zuur. Als je de resten niet wegspoelt met water en de boel laat drogen voor je het terugzet dan blijft het zuur doorwerken en vreet het de onderdelen op de print op. S39 is voor dakgoten en koperen sanitairleidingen. Soldeer met harskern is veel minder aggressief, en de "no clean" uitvoeringen zou je zelfs helemaal niet hoeven spoelen. De persoon in de elektronicazaak kan je wel van advies dienen. Gewoon verhitten, zonder toevoegen, zal ook wel genoeg zijn.
- Ab Kollee
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2016 14:19 #1424705
door Ab Kollee
Beantwoord door Ab Kollee in topic Brandstofpomprelais
Hoi,
Het ging weer even een paar weken goed......Gisteren met paardentrailer er achter op een kruispunt weer feest.....
Ik wil het brandstofpomprelais gaan vervangen, die zit achter de asbak als ik het goed heb? (zou wit moeten zijn?)
Mocht dat niet helpen, vervang ik ook de BDP sensor......
Enig idee wat de kosten zijn voor beide relais?
Als de kosten meevallen, vervang ik ze gelijk beiden.
Dank alvast en nogmaals!
Het ging weer even een paar weken goed......Gisteren met paardentrailer er achter op een kruispunt weer feest.....
Ik wil het brandstofpomprelais gaan vervangen, die zit achter de asbak als ik het goed heb? (zou wit moeten zijn?)
Mocht dat niet helpen, vervang ik ook de BDP sensor......
Enig idee wat de kosten zijn voor beide relais?
Als de kosten meevallen, vervang ik ze gelijk beiden.
Dank alvast en nogmaals!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2016 17:20 #1424709
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Solderen
Het brandstofpomprelais kun je ook doorsolderen, maar een nieuwe is natuurlijk beter. Bijna iedereen krijgt er vroeger of later last van. Ik heb de oude doorgesoldeerd en als reserve in het dashboardkastje liggen. Bij bijvoorbeeld Estateservice kost een nieuwe twee of drie tientjes. De bdp sensor kost nog geen vier tientjes.
Meestal ben ik niet zo van dingen oop goed geluk vervangen om een storing op te lossen, maar dit zijn eigenlijk allebei onderdelen die niet het eeuwige leven hebben. Zijn ze nu niet defect, dan raken ze dat wel een keer. Over de prijs is ook nog wel heen te komen en de betrouwbaarheid van de auto neemt er in ieder geval weer wat van toe.
Kijk ook eens hier: www.davebarton.com/volvorelays.html Veel nuttige info!
Ook nog een fotootje hoe een slechte soldeerverbinding er uit kan zien, in dit geval van het A/C relais achter het kachelbedieningspaneel. De A/C compressor ging steeds slechter inschakelen, totdat die er tenslotte helemaal geen zin meer in had. Soldeerverbinding opnieuw vertind en alles werkt weer.
Meestal ben ik niet zo van dingen oop goed geluk vervangen om een storing op te lossen, maar dit zijn eigenlijk allebei onderdelen die niet het eeuwige leven hebben. Zijn ze nu niet defect, dan raken ze dat wel een keer. Over de prijs is ook nog wel heen te komen en de betrouwbaarheid van de auto neemt er in ieder geval weer wat van toe.
Kijk ook eens hier: www.davebarton.com/volvorelays.html Veel nuttige info!
Ook nog een fotootje hoe een slechte soldeerverbinding er uit kan zien, in dit geval van het A/C relais achter het kachelbedieningspaneel. De A/C compressor ging steeds slechter inschakelen, totdat die er tenslotte helemaal geen zin meer in had. Soldeerverbinding opnieuw vertind en alles werkt weer.
Moderators: Jerry Stam