lage emissie zone... (!)

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 21:41 #1418334 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Verwacht dat met kleine (of
Verwacht dat met kleine (of geen) aanpassingen dit wel te bereiken is zonder motorwissel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 22:10 #1418335 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dank voor de reacties, de
Dank voor de reacties, de norm voor de lage emissie zone is euro I, dus, als ik het goed begrijp Lex, voldoet iedere baksteen aan die (lage) eisen? APK bestaat niet in België en een oldtimer wordt niet op uitstoot gecontroleerd...
Mocht het niet opgelost geraken met de lokale administratie (wat ik verwacht eerlijk gezegd) zal ik er zeker een zaak van maken want inderdaad: als het gaat om emissie-verlaging heeft selectie op leeftijd geen enkele zin. Dan maak ik graag gebruik van Gerard's aanbod.
Zijn de emissie-waarden "af fabriek" voor de verschillende motortypen eigenlijk bekend?

groet, marco

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2015 20:53 #1418343 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Iedere baksteen moet hier
Iedere baksteen moet hier voldoen aan de APK-eisen. Ze voldoen daar af fabriek aan de CO2 eis.

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2015 23:02 #1418350 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic in alle redelijkheid...
Eénmaal aangenomen regeltjes, vooral die die doorgedramd zijn door milieuhobbyisten, vallen onder de categorie "bevel is bevel".
Met de bekende Duitse grondigheid is het effect van de invoering op de groene sticker en de bijbehorende wering van bepaalde automobielen uit de Duitse binnensteden geanalyseerd. De uitkomst is: nul verschil op het gebied van luchtvervuiling.
Heeft dit in Duitsland geleid tot herijking van het sticker systeem? Neen.
Het is algemeen bekend dat auto's die rijden op LPG minder vervuilend uitstoten dan op benzine. Leidt dat tot bevoordeling op grond van milieu argumenten?
Hier in Nederland heeft de wetgever er maling aan en belast die groep juist extra en schaart die in dezelfde categorie als diesel.
Voor zover ik weet is discriminatie op basis van leeftijd nog niet Europees getoetst, maar de vraag is of je dat zou willen...
In alle redelijkheid mogen wij verwachten dat wij op basis van meetbare gegevens de strijd winnen van deze windmolens.

Was getekend,
Don Quichotte.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 10:56 #1418402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geldt het ook voor de rondweg?
Is de Milieu zone voor Antwerpen alleen voor de binnenstad, of ook voor de snelweg door Antwerpen heen?

• Marc Jarmuszewski (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 15:12 #1418407 door Marc Jarmuszewski (GAST)
Beantwoord door Marc Jarmuszewski (GAST) in topic Proefprocessen
Er lopen er al een paar, en als dieselrijder (volgens het Utrechts Nieuwsblad een "vuile dieselrijder") volg ik e.e.a. met grote belangstelling. Motorwissel heeft geen zin, volgens de webzijde van de gemeente gaat men uit van de datum eerste toelating. Ligt die voor 1/1/2001, dan mag je de milieuzone niet in, wat je ook gedaan hebt om de auto aan de Euro 4 norm te laten voldoen.

De enige kans die er is, is een beroep op een rechtsongelijkheid. Auto's uit landen waarmee Nederland geen verdrag heeft om ketekengegevens op te vragen, uit te wisselen en boetes lokaal af te handelen, kunnen ongestraft door de zone.

Sinds 1 mei rijd ik 15 km per dag extra (nu nog 90, en straks 160 euro per keer wordt een beetje begrotelijk), maar volgens de gemeente is dat beter voor het milieu. Waarschijnlijk heeft men een onzichtbare muur rond de stad opgetrokken, waardoor alles wat je buiten de stad uitstoot er niet inkomt. Of zo iets. Wie het weet mag het zeggen.

Mocht de zone zich uitbreiden tot bij mijn huis, dan heb ik al een plan B: In dat geval koop ik een 40 jaar oude Mercedes diesel, want voor een klassieker krijg je ontheffing. Scheelt ook nog eens een dikke 1500 euro MRB per jaar.

Groeten,

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 15:39 #1418411 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Als vader
Als vader van een zoontje met Astma, kan ik jullie volgende artikel ook zeker eens aanraden:

www.bloomberg.com/bw/articles/2014-03-06...-toxic-air-pollution

Met daarin onder meer volgende teksten:

Diesel engines emit pollutants in the category known as PM2.5, or airborne particles and liquid droplets measuring less than 2.5 micrometers—one-thirtieth the width of a strand of hair. Because they’re so small, they penetrate deep into the lungs and pass into the bloodstream, according to the U.S. Environmental Protection Agency. In 2013, the annual average concentration of PM2.5 in New Delhi was 173 micrograms per cubic meter, compared with 89.5 micrograms in Beijing, according to data from India’s Central Pollution Control Board and the Beijing Municipal Environmental Monitoring Center. The World Health Organization says people should not be exposed to more than 10 micrograms a year.

Daarmee suggereer ik niet dat het hier net zo (erg) is als in India, maar je kunt wellicht begrijpen dat ik (als vader van een zoon dus met ernstig Astma) er wel wat meer genuanceerd(er) naar kijk dan sommigen hier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 16:29 #1418417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitstoot
Maar..... de uitstoot van jouw 940 aan blauwe olierook is dan ook om zeker te weten dat je echt niet aan de norm gaat voldoen.
eerlijk is eerlijk, het is een genot om jou in te halen.
daarna heb je weer zicht en frisse lucht namelijk!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2015 16:29 #1418418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens, maar nuance
Mee eens Jerry.
Lopend door Rotterdam vraag ik me ook wel eens af, hoe gezond dat allemaal is, die uitstoot inademen.
en net terug uit -zelfs nog een bewoond deel van- Scandinavie merk je aan alles dat de lucht zuiverder is.
Feit is wel dat ent gekeken wordt naar de werkelijke uitstoot maar een zeer arbitraire leeftijdsdiscriminatie wordt toegepast.
een klein zuinig dieselautootje uit 1991 mag niet, maar een dikke mercedes S400 CDI uit 1998 wel
(Kosten trouwens niks meer die S-Klasse diesels)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2015 08:35 #1418441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moderne benzine motoren zijn vuiler dan diesels!
Eind 2013 heeft de Duitse TÜV een test gedaan naar de emissie van de modernste benzinemotoren. Wat blijkt?
Een moderne benzinemotor is zodanig gebouwd dat die veel meer kankerverwekkende stoffen uitstoot dan een oude benzinemotor en zelfs schadelijker zou zijn dan een dieselmotor...
Zie onderstaande telst van eind 2013.
Waarom horen we daar in de Utrechtse politiek niets meer over...!??
Groet,
Lieme Huib

(Bron: www.automobielmanagement.nl 27-11-2013)
'Moderne benzinemotor meer schadelijk'
De nieuwste generatie benzinemotoren zijn meer schadelijk dan de oudere motoren. Dat komt doordat de uitstoot van gevaarlijke - waaronder kankerverwekkende - stoffen rond de duizend keer zo groot is
Dat stelt het onafhankelijke technische onderzoeksinstituut TÜV meldt de Financial Times. Het onderzoek richtte zich op directe ingespoten benzinemotoren (GDI) die volgens de fabrikanten de emissie juist drastisch hebben teruggedrongen. Tegen 2020 zijn vrijwel alle nieuwe auto's met dat soort motoren uitgerust, verklaarde de Europese Commissie eerder. Maar TÜV Nord stelt dat GDI-motoren juist veel meer gevaarlijke deeltjes de lucht in sturen en zelfs schadelijker zijn dan nieuwe dieselmotoren. Dat komt volgens het instituut doordat ze werken met een hogere druk in de cilinders om de emissie terug te dringen, waardoor juist meer gevaarlijke deeltjes worden geproduceerd.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC