lage emissie zone... (!)

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 11:07 #1103808 door Marco Arts
lage emissie zone... (!) is gemaakt door Marco Arts
Beste forumleden,

De 780 (B280F) gaat vanaf januari 2016 uit Antwerpen geweerd worden (zo wordt beweerd), niet vanwege de emissie, maar vanwege de leeftijd (van voor 1992). Lastig, want ik woon daar. Ik weet dat in Duitsland bijvoorbeeld de VS/CN uitvoeringen van de B280F, uitgerust met G-kat, zonder (veel) problemen een “grüne Plakette” krijgen, maar de briljante "bestuurders" in Antwerpen beoordelen uitsluitend op leeftijd (oldtimers krijgen géén uitzondering!).
Dus: ik zou de emissie willen laten testen (door een door de overheid goedgekeurde instantie) en deze op één of andere manier op het kentekenbewijs willen laten toevoegen (dit is nu op het O-kentekenbewijs niet aangeduid).
Heeft iemand van jullie hiermee ervaring, of (Hedwig wellicht?) emissie-waarden van de VS/CN-modellen met een B280F?

Alvast bedankt!

Met groeten, marco.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 11:44 #1418322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap je beweegreden niet
Ik snap je beweegreden niet erg.
Men beoordeelt uitsluitend op leeftijd. Dan kun je wel een emissierapport laten maken maar dan mag je nog steeds Antwerpen niet in. Of denk je op grond van die emissie waarden ook in België vrijstelling te kunnen krijgen?

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 12:15 #1418323 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Dag Jan,
Dag Jan,

ja, er zijn een aantal uitzonderingsgevallen omschreven (invaliditeit, reddingsvoertuigen (!) etc.), waaronder een aantekening op het kentekenbewijs waaruit blijkt dat de emissie aan de euronorm I (ingevoerd in '92) voldoet.

groeten, marco

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 12:49 #1418324 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mijn 780 (1989) heeft een
Mijn 780 (1989) heeft een groene Duitse milieusticker. Geen idee wat de emissie van mijn Bertone is en of ie voldoet aan Euro I.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 14:09 #1418325 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Op het onvolprezen Wikipedia
Op het onvolprezen Wikipedia staat een mooi overzicht van de emissie-eisen voor auto's:
nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Daarin worden voor 1992 eisen gesteld ten aanzien van CO (norm is 2,72 en kan de garage gewoon meten), koolwaterstof (al wel meevallen met een kat.). Fijnstof is in 1992 nog geen eis. Dat is pas in Euro V het geval.
De RDW stelt de volgende eis ten aanzien van CO in het uitlaatgas in artikel 41 (zie deze link: www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/h...sen%2001-01-2013.pdf

- 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een aldan niet tot vloeistof verdicht gas; (N.b.: mét katalysator).

Als je dit getal legt naast de norm voor de APK dan zal elke baksteen voldoen aan de CO-norm volgens Euro-VI. Of dat ook geldt voor HC + NOx en voor fijnstof dat weet ik niet. Voor fijnstof betwijfel ik ten zeerste of onze auto's aan erg hoge eisen voldoen. Dus hier zal het knelpunt dan wel zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 16:33 #1418326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Europese regels
Leeftijdsdiscriminatie? Europese regelgeving is zo complex en gejuridificeerd, dat het mij niet zal verbazen dat ook deze regeling de toets der kritiek door het Europees Hof niet zal doorstaan, omdat de regeling zou moeten zijn beperkt tot het doel luchtvervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan en niet om auto's van vóór 1992 te weren. Niet van belang mag zijn in welk jaar een auto is geproduceerd, maar de emissie moet bepalend zijn. Stel je hebt een auto uit 1985 die je hebt omgebouwd tot volledig elektrisch?
In ieder geval, mocht iemand het tot een proefproces willen laten komen, stel ik mijn kennis van het bestuursrecht desgevraagd gratis beschikbaar. Wel van belang is, dat de betreffende auto van vóór 1992 moet zijn en moet voldoen aan (alle) emissienormen van na 1992.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 17:22 #1418329 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Leeftijdsdiscriminatie zeker wel
Dit bord staat ongeveer voor mijn deur (diesels voor 2001 verboden)
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/IMG_0749.JPG ">

Bijlage IMG_0749.JPG niet gevonden

</a>

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 17:34 #1418330 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Gezellige buurt! :-)
Gezellige buurt! :-)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 18:42 #1418331 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oef
Oef. Daar mag mijn 760 dus niet komen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2015 20:19 #1418332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Utrecht ook een leuk project voor een proefproces.
Men neme een Volvo diesel van vóór 2001 en bouwe daarin een dieselmotor van na 2001 in. Laat de auto keuren door de RDW en rijd daarmee vervolgens het gesloten verklaarde gebied van Utrecht binnen. Mijn aanbod voor juridische bijstand geldt ook hier.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC