Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2015 21:34 #1418238
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Evans
Ik heb geen 6 cilinderblok, maar gewoon een redblock, maar toch voor de duur heb ik er Evans waterloze KVS in gedaan. Daar zit geen water in en dus ook geen zuurstof. Van tevoren wel de Prep-fluid gebruikt. Evans geeft daarna levenslange garantie, d.w.z. dat je het nooit meer hoeft te vervangen. Zou dat niet ook iets zijn voor de 6 cilinders? De Classic Cool versie schijnt toch ook voor aluminium te werken...
Cor-Jan
Cor-Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2015 09:58 #1418257
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik denk zelf dat de keuze
Ik denk zelf dat de keuze voor koelvloeistof niet zo belangrijk is. Bij de motoren die ik open heb gezien vanwege een lekke koppakking zien de waterkanalen er nog prima uit. Een beetje aanslag maar dat is het dan wel. Geen putjes of zo vanwege corrosie. Zoek zelf maar eens via Google Afbeeldingen op "Volvo 960 head" of "Volvo 960 block" en bekijk de waterkanalen in de afbeeldingen van de open motorblokken. Gewoon een voor aluminium geschikte KVS gebruiken is voldoende lijkt mij.
Dat de scheur tussen cylinder 3 en 4 aan de uitlaatzijde er door veroorzaakt zou kunnen worden lijkt mij helemaal onwaarschijnlijk.
Dat de scheur tussen cylinder 3 en 4 aan de uitlaatzijde er door veroorzaakt zou kunnen worden lijkt mij helemaal onwaarschijnlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2015 10:09 #1418259
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een hypothese
Een hypothese is dat de scheur kan ontstaan na het demonteren en weer terugmonteren van de kop. Als je de koppakking niet of later hoeft te vervangen hoef je de operatie niet uit te voeren en loop je minder risico op een gescheurd blok.
Dat de vloeistof op zichzelf de scheur veroorzaakt lijkt mij ook onwaarschijnlijk, de theorie dat het blok scheurt bij hermontage van de kop lijkt me een stuk waarschijnlijker.
Dat de vloeistof op zichzelf de scheur veroorzaakt lijkt mij ook onwaarschijnlijk, de theorie dat het blok scheurt bij hermontage van de kop lijkt me een stuk waarschijnlijker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2015 11:25 #1418262
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik had 'de' scheur zonder dat
ik had 'de' scheur zonder dat de kop er afgeweest is
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2015 12:57 #1418379
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zuurstofmannetjes in de koelvloeistof
Jammer van de kop en ook van het vlakken! De gaten zijn soms wel 5 mm diep ingevreten
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2015 09:01 #1419075
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Gisteren samen met Bert
Gisteren samen met Bert Stolker naar de sleuteldag in Gemert geweest en uitgebreid met Carlo gesproken.
Carlo gebruikt altijd originele Volvo-koelvloeistof.
Carlo denkt dat een 2,5 liter motor minder kans heeft op lekke koppakkingen als een 3,0 liter motor. Het is hetzelfde blok maar de 2,5 liter heeft iets kleinere zuigers zodat de zuigerbussen wat dikker zijn.
Bert heeft het idee dat de scheurvorming (altijd vlak onder het uitlaatspruitstuk in het midden van het cylinderblok) misschien mede veroorzaakt wordt door temperatuurwisselingen en daardoor veroorzaakte thermische spanningen in het motorblok. Misschien dat thermische afscherming de kans op scheurvorming vermindert.
Piet
Carlo gebruikt altijd originele Volvo-koelvloeistof.
Carlo denkt dat een 2,5 liter motor minder kans heeft op lekke koppakkingen als een 3,0 liter motor. Het is hetzelfde blok maar de 2,5 liter heeft iets kleinere zuigers zodat de zuigerbussen wat dikker zijn.
Bert heeft het idee dat de scheurvorming (altijd vlak onder het uitlaatspruitstuk in het midden van het cylinderblok) misschien mede veroorzaakt wordt door temperatuurwisselingen en daardoor veroorzaakte thermische spanningen in het motorblok. Misschien dat thermische afscherming de kans op scheurvorming vermindert.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2015 12:45 #1419081
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En wat moet ik me daar dan
En wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
Gr, joop
Gr, joop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2015 13:01 #1419083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heat tape
Dit is 1 van de mogelijkheden. Keramische coating is een andere.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2015 14:56 #1419086
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe ziet zo'n thermische
hoe ziet zo'n thermische afsluiting eruit en gaat aanbrengen in zijn werk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2015 14:57 #1419087
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afscherming bedoel ik
afscherming bedoel ik
Moderators: Jerry Stam