Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2015 08:54 #1103785 door V700 register
Er wordt weer volop geschreven over lekke koppakkingen en gescheurde onderblokken van de 6 cilinders.
Wat ik eigenlijk mis is een goed lijstje met preventieve maatregelen om het risico op dit soort ellende zo goed als mogelijk te beperken.
We willen er natuurlijk alles aan doen om zelf niet deze problemen te krijgen, ik spreek ook voor mij zelf uiteraard.
Ik heb op allerlei fora opmerkingen gelezen met betrekking tot het beperken van het risico en ik dacht laten we het in deze topic zoveel mogelijk bij elkaar proberen te zetten.
Dit zijn dus niet allemaal mijn eigen tips maar vooral ook zaken die ik her en der heb gelezen, als er onzin tussen staat, gewoon laten weten uiteraard.

*Alleen blauwe KVS gebruiken, dus niet rood of groen.
*Ten minste om de 3 jaar KVS vervangen.
*Preventief de thermostaat vervangen.
*Controleren of je KVS niveau-vlotter in het overdruktankje het wel doet, draadjes waren bij mij vergaan en dat merk je niet, als contact slecht is van de vlotter zie je gewoon geen waarschuwingslampje op dashboard.
*Controleren of de overdrukdop van de overdruktank goed is, zoniet dan dop vervangen.
*Koelslangen regelmatig controleren, met name de onderste 2 slangen van de oliekoeler vervangen als ze niet fris ogen.
*Kunststof radiator aansluiting van bovenste dikke slang brokkelt op ten duur gewoon af, controleren (slang verwijderen om te kijken) en zo nodig een nieuwe radiator plaatsten.
*Rustig motor warm laten draaien, niet meteen volgas in overdrive de straat uit crossen.
*Niet al te hard rijden, ook al is hard rijden geweldig met dit blok misschien moet je in een 17 tot 20 jaar oude auto dat niet te veel doen als je hem heel wilt houden. Dus niet al te vaak boven de 4000-4500 toeren.
*Olie uiteraard ook goed op pijl houden en ook vervangen volgens voorgeschreven onderhoud.

Wie vult aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2015 09:55 #1418199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Te vaak kvs vervangen schijnt ook niet heel bevordelijk te zijn. Te weinig ook niet, de bescherming tegen bevriezing en corrosie wordt met de jaren minder. Om de 2 of 3 jaar lijkt mij een goede termijn. Niet te hard rijden met koud blok is ook niet onverstandig natuurlijk.

Toch komt denk ik, hoe voorzichtig je ook bent, vroeger of later een moment dat de koppakking lekt en vervangen moet worden. Leeftijd in jaren begint steeds zwaarder te tellen tov aantal ritten (koud/warm/koud met uitzetten/krimpen), aantal kilometers of rijgedrag. Dan is het voorzichtig werken en er het beste van hopen.

Maatregelen bij vervangen koppakking lijken mij goed controleren of kop EN blok vlak zijn en de zorgen dat de gaten voor de kopbouten goed droog blijven tijdens demontage en ook goed zorgen dat ze droog zijn bij montage. Als daar vloeistof onderin zit en je draait de bout aan dan creeer je hele hoge hydraulische druk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2015 21:12 #1418208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof
Volgens mij is de enige juiste koelvloeistof die van Volvo en die is groen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2015 21:45 #1418209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic swedishbricks
Op swedishbricks forum las ik dit erover, volgens dit verhaal is blauw dus juist goed.

- - - I have been told by reputable sources at Volvo that anything other than Volvo Blue, Type C coolant could begin to attack the block alloy with time. This reaction is accelerated as the coolant degrades. (Note, this applies to aluminum, modular engines, B6304, etc.) Naturally, if you have one of the early 92's this chemical reaction could damage the block faster. The same source also cautions against using anything but Volvo Brake Fluid due to the potential for reactive damage within the ABS pump. - - -

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2015 21:47 #1418210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die koelvloeistof van Volvo is toch blauw/groen, wellicht iets meer blauw dan groen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2015 07:48 #1418212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
maakt geen ruk uit welke KVS je in het koelsysteem doet, zolang deze maar geschikt is voor alu blokken ! En idd om de 2 a 3 jaar verversen. Maar of het nu KVS van Volvo zelf is, of van Kroon of Brega maakt dus helemaal niets. De enigste eis die er is, is dus alu bestendig. Dit ivm inwendige corrosie van het spulletje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2015 09:32 #1418213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevoegen aan het lijstje:
Toevoegen aan het lijstje:

- wantrouw te allen tijde de temperatuurmeter, eentje extra is geen overbodige luxe
- monteer een olie-temperatuurmeter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2015 14:02 #1418215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog eentje:
Koelvin in de gaten houden (makkelijk te checken - als je na een rit thuis bent, 2 minuten stationair laten lopen, moet aanslaan dan).
Relais wil nog wel eens stuk zijn begreep ik.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2015 21:59 #1418221 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic koelvloeistof
Henk LPT schreef dit:
"Te vaak kvs vervangen schijnt ook niet heel bevordelijk te zijn. Te weinig ook niet, de bescherming tegen bevriezing en corrosie wordt met de jaren minder. Om de 2 of 3 jaar lijkt mij een goede termijn"
Ik ben het aardig met hem eens. Alleen ververs zo weinig mogelijk met nieuwe koelvloeistof. In de nieuwe koelvloeistof zit weer veel nieuwe zuurstof en gaat lekker aan de koppakking en aan de blanke delen van de cilinderkop "vreten". Wordt de beschermingtemperatuur te hoog! (eerst meten natuurlijk) vul dan bij met onverdunde antivries.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2015 12:09 #1418228 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuur controle
Grootste risico zit in het oplopen van de temperatuur van de kvs bij stilstand. In de 940 met nieuwe thermostaat en waterpomp loopt de temperatuur in de kop met warme motor dan op tot boven de 100 graden, terwijl de temperatuur in de radiator nog onder de 60 graden zit. Zodra je weer een stukje rijdt en toeren maakt zakt de temperatuur in de kop snel. Onvoldoende doorstroming van de kvs bij stationair dus. Een extra digitale aanduiding van de kvs temperatuur is geen overbodige luxe. Je kunt dan opletten of je niet in de gevaren zone komt en eventueel de motor even wat meer toeren laten maken. Op mijn 940ers en 740 zit een extra sensor in de buis achter de thermostaat, in de 740, diesel, voor de thermostaat. Voldoet prima in de zomer. De thermostaat staat dan toch open. In de winter varieert dat metertje bij de benzine versie wel wat veel tussen 70 en 90. In de diesel is de digitale meter constant, maar bereikt nog sneller hogere temperaturen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC