- Berichten: 4
Oliedom of oliewijsheid
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 00:22 #1408106
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Olie
Hallo Volvisti
Als een motor voor een bepaalde olie gemaakt is, moet je er geen andere olie in doen. Dikker is te dik, dunner is te dun. De speling tussen delen die ten opzichte van elkaar bewegen zijn berekend/ontworpen met een bepaalde oliedikte in gedachte. Daar is de hele smering op ingesteld. Is de olie te dun, dan wordt er geen oliefilm opgebouwd zodra een as gaat draaien. Zonder oliefilm geen smering, zonder smering slijt je motor harder dan goed voor 'm is.
In de winter een andere olie gebruiken dan in de zomer hoeft trouwens ook al lang niet meer. Het cijfer vóór de W geeft de dikvloeibaarheid in de winter aan, het cijfer erachter dat van de dikvloeibaarheid in de zomer. Kies een goeie olie en gebruik die altijd!
groetjes
Mathy
Als een motor voor een bepaalde olie gemaakt is, moet je er geen andere olie in doen. Dikker is te dik, dunner is te dun. De speling tussen delen die ten opzichte van elkaar bewegen zijn berekend/ontworpen met een bepaalde oliedikte in gedachte. Daar is de hele smering op ingesteld. Is de olie te dun, dan wordt er geen oliefilm opgebouwd zodra een as gaat draaien. Zonder oliefilm geen smering, zonder smering slijt je motor harder dan goed voor 'm is.
In de winter een andere olie gebruiken dan in de zomer hoeft trouwens ook al lang niet meer. Het cijfer vóór de W geeft de dikvloeibaarheid in de winter aan, het cijfer erachter dat van de dikvloeibaarheid in de zomer. Kies een goeie olie en gebruik die altijd!
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 08:22 #1408109
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat ben ik echt niet met je eens Mathy. Waarom zou je bij een ouderwetse oliesoort blijven als er nieuwe olie is met betere eigenschappen? Die moderne synthetische olie blijft langer dun bij koude temperatuur en langer dik bij hogere temperatuur. Plus allerlei reinigende en conserverene toevoegingen. Ik zal eens kijken of ik dat van die viscositeiten op een rijtje kan krijgen. Maar.. zoveel oliesoorten, zoveel meningen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 19:27 #1408136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hydrocracks
Pfff, als je in de olie duikt ...........! Site 'Vara Kassa', onderwerp olie: hydrocracks, oliën die synthetisch, zelfs vol synthetisch mogen heten, maar dat dus niet zijn. Wel duur, mooie winst. Mobil had enige jaren geleden een 'echte vol synth. olie in het assortiment. Een dure oliesoort, komt door de fabricage. Castrol zogenaamd ook, maar dat was en is een hydrocrack, goedkoper te maken, lekker aan de prijs. Mobil boos, rechtzaak, Mobil verliest, daar het niet vast staat omschreven Iindertijd) wat dan wel vol synthetische olie is. Gevolg, Mobil maakt nu ook een zgn. vol synthethische olie, maar is een eigenlijk een hydrocrack (dus minder van kwaliteit) voor dezelfde prijs. Kassa.
Overigens: in mijn V90 instructieboekje staat: aanwijzing tot gebruik van synthetische olie, of van gedeeltelijk synthetische olie. En dat laatste wist Jan ook al.
Nog gefeliciteerd met de beker Jan, geweldig die oude dame', ik stond er bij en keek er naar (uitreiking). Tja, als je de verkeerde olie in het carter hebt zitten wordt het nooit wat met een prijs.
Frans (lid 555, V90 '97, XC90 '10).
Overigens: in mijn V90 instructieboekje staat: aanwijzing tot gebruik van synthetische olie, of van gedeeltelijk synthetische olie. En dat laatste wist Jan ook al.
Nog gefeliciteerd met de beker Jan, geweldig die oude dame', ik stond er bij en keek er naar (uitreiking). Tja, als je de verkeerde olie in het carter hebt zitten wordt het nooit wat met een prijs.
Frans (lid 555, V90 '97, XC90 '10).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-07-2014 23:17 #1408153
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Olie
Hallo Henk
Er is niks mis met een nieuwe olie. Maar die moet wel van de juiste viscositeit zijn. Of ze die uit de grond hebben gehaald of op de een of andere manier gemaakt hebben, is daarbij minder interessant. Zolang de olie verder niet de motor of andere onderdelen van de auto, waarmee die olie in contact komt, aantast. Een nieuwere olie zal allicht ook betere eigenschappen hebben, langer meegaan, beter tegen hogere temperaturen kunnen, etc. Maar als de olie te dun wordt (of te dik, maar dat zal niet snel gedaan worden), wordt er tussen delen die ten opzichte van elkaar bewegen geen oliefilm of een te dunne oliefilm opgebouwd. En dat leidt tot overmatige slijtage en een hoger brandstofverbruik.
groetjes
Mathy
Er is niks mis met een nieuwe olie. Maar die moet wel van de juiste viscositeit zijn. Of ze die uit de grond hebben gehaald of op de een of andere manier gemaakt hebben, is daarbij minder interessant. Zolang de olie verder niet de motor of andere onderdelen van de auto, waarmee die olie in contact komt, aantast. Een nieuwere olie zal allicht ook betere eigenschappen hebben, langer meegaan, beter tegen hogere temperaturen kunnen, etc. Maar als de olie te dun wordt (of te dik, maar dat zal niet snel gedaan worden), wordt er tussen delen die ten opzichte van elkaar bewegen geen oliefilm of een te dunne oliefilm opgebouwd. En dat leidt tot overmatige slijtage en een hoger brandstofverbruik.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
30-07-2014 23:21 #1408154
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic In de olie.
Olie maakt veel tongen en meningen los. En zoals zo vaak baseert iedereen zijn mening op de eigen ervaringen.
Wat de beker betreft: normaal doe ik nooit mee aan zoiets maar deze keer dacht ik: laat ik ook eens een keertje meedingen. En meteen de beker terwijl de concurrentie niet mals was. De prachtige rode dame van Ton stond naast de mijne en even verderop ook nog een prachtige S90 in concoursstaat.
Dank je wel voor de felicitatie en dat we nog maar lang van onze bakstenen mogen genieten. Met de juiste olie.
Groeten, Jan.
Wat de beker betreft: normaal doe ik nooit mee aan zoiets maar deze keer dacht ik: laat ik ook eens een keertje meedingen. En meteen de beker terwijl de concurrentie niet mals was. De prachtige rode dame van Ton stond naast de mijne en even verderop ook nog een prachtige S90 in concoursstaat.
Dank je wel voor de felicitatie en dat we nog maar lang van onze bakstenen mogen genieten. Met de juiste olie.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-07-2014 23:40 #1408156
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic RWTH Aachen
Hallo Jan
Ik draag in deze dus niet alleen m'n eigen mening uit, maar o.a. ook die van de mensen van het tribologie instituut van de universiteit van Aken. Die zeer hoog aangeschreven staat binnen Europa, daar waar het gaat over werktuigbouwkunde en alles wat daar onder valt. Tribologie valt onder het vakgebied werktuiigbouwkunde.
groetjes
Mathy
Op de universiteit van Aken hebben ze een instituut voor Tribologie. Hoe de professor daar heette ben ik helaas vergeten, maar de man hield zich, zoals de naam van z'n instituut doet vermoeden, bezig met het juiste gebruik van (de juiste) olie. Ik heb een paar semesters college van deze man mogen volgen, waaronder dus ook een aantal over tribologie.jsnijder schreef : En zoals zo vaak baseert iedereen zijn mening op de eigen ervaringen.
Ik draag in deze dus niet alleen m'n eigen mening uit, maar o.a. ook die van de mensen van het tribologie instituut van de universiteit van Aken. Die zeer hoog aangeschreven staat binnen Europa, daar waar het gaat over werktuigbouwkunde en alles wat daar onder valt. Tribologie valt onder het vakgebied werktuiigbouwkunde.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 23:48 #1408158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik gebruik al jaren hele
Ik gebruik al jaren hele exclusieve olie voor mijn wagenpark. Gaat zowel in Prius, Sable en Volvo. Helaas niet in Trabant
Ook ideaal voor 960 met whiteblock. Kan ook in FK/FT motoren, 16V motoren en diesels al dan niet met turbo.
Het is een halfsyntheet, 10W40 en heb nooit enig probleem ondervonden. Het is van het exclusieve merk A.C. Tion, ik haal het bij een gespecialiseerde zaak in grote hoeveelheden en is op aanvraag via mij te verkrijgen
Word netjes uitgeleverd in 4 liter verpakking.
Bestellingen per PM.

Het is een halfsyntheet, 10W40 en heb nooit enig probleem ondervonden. Het is van het exclusieve merk A.C. Tion, ik haal het bij een gespecialiseerde zaak in grote hoeveelheden en is op aanvraag via mij te verkrijgen

Bestellingen per PM.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 23:52 #1408159
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tribologie
Daar heb ik nog ergens een diploma van.
Toen ik indertijd bij de Shell werkte.
Toen ik indertijd bij de Shell werkte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 23:54 #1408160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aannames of wetenschap
Als er dan toch - min of meer en een enkele uitzondering daar gelaten - uit de losse pols dingen geroepen en/of beweerd worden, is het dan niet een idee om een terzake deskundige hierover te benaderen en op onze site een wetenschappelijke uiteenzetting te geven over het gebruik van de juiste minerale en/of synthetische olie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 23:58 #1408161
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoef je niemand voor te
Hoef je niemand voor te benaderen, internet staat er vol mee. Op elk forum word deze discussie meerdere keren per jaar gehouden. Zelfs op het Trabant forum over de tweetakt olie 
Er zijn veel meningen en iedereen vind zijn mening de juiste. Prima, laat daarom lekker iedereen de olie gebruiken die hij/zij het beste voor zijn/haar motor vind. Zolang de specs die in het boekje staan aangehouden worden is dat prima toch ?
Overigens maakt het de auto's niets uit, toen het Redblock werd ontwikkeld was er nog niet eens 15w40 multigrade.....
Dus een hele goedkope 10W40 halfsyntheet is al superdeluxe voor een redblock.....

Er zijn veel meningen en iedereen vind zijn mening de juiste. Prima, laat daarom lekker iedereen de olie gebruiken die hij/zij het beste voor zijn/haar motor vind. Zolang de specs die in het boekje staan aangehouden worden is dat prima toch ?
Overigens maakt het de auto's niets uit, toen het Redblock werd ontwikkeld was er nog niet eens 15w40 multigrade.....
Dus een hele goedkope 10W40 halfsyntheet is al superdeluxe voor een redblock.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam