Oliedom of oliewijsheid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 18:50 #1101694 door V700 register
Oliedom of oliewijsheid is gemaakt door V700 register
Beste Volvisti
Het is al een draadje van een tijdje geleden: stijgend olieverbruik van m'n V90, tot wel een liter/1000km in het voorjaar van 2013. Tijdige oliecontrole prima, controle uit pure noodzaak als veiligheidsactie werd me te gortig: 'onder het mes met die motor' (april '13).
Ik zou er op terugkomen als het effect van de ingreep (vervangen klepseals) over een periode te meten was. Had men er in Soest olie 5W30 in gekieperd, wat een olie is voor jonge, moderne, motoren. Het leverde weliswaar een reductie op, maar het was nog wel een verbruik van een 0,5 ltr/1000km. Aldus teleurgesteld na de investering van 'tig' euro's. Waren het dan toch ook de zuigerveren mede schuld? Tijdens de service-beurt bij m'n garage had men er Liqui oil 15w40 (minerale olie) ingedaan, i.p.v. de door mij gewenste 10w40 synthetische olie. Kwam uit het onderhoudssysteem, in deze V90 moest toch minerale olie 15W40, niet waar? Dat was een maatregel als poging om het olieverbruik voorheen te dempen. Die klepseals lieten bij wijze van spreken destijds van alles door.
Nu, recent na 1000 km., het olieverbruik gemeten: 0,0 ltr. Dat zal wel iets meer zijn, maar aan de peilstuk viel dat niet te meten. Tja en nou komt de vraag, toch weer terug naar de synthetische olie, b.v. 10W40. Hierbij moet vermeld worden, gelet op een opmerking 'een dikke olie is niet goed voor de hydraulische klepstoters', dat altijd, of vrijwel altijd, wordt gestart als de motor al tot op 45 graden C. is opgewarmd (dankzij DEFA-motorverwarming).
Oliedom (gebruik van de minerale olie) of juist wijs?
Groet,
Frans.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2014 19:12 #1407996 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waarom?
Goed is goed zou ik zeggen..........
Als je de kleppen niet hoort tikken of andere dingen waarvan je zegt; dat had ik met die synthetische olie nooit.......
Zou ik lekker minerale olie blijven stoken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2014 22:01 #1408021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40
Persoonlijk zou ik weer over stappen op 10W40.
Met deze warme temperaturen gaat het goed. Maar als straks weer kouder wordt is de kans groot dat kleppen tikken bij koude start.
De motor is ontwikkeld voor 10W40.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2014 22:12 #1408022 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Had een hoog olieverbruik
Had een hoog olieverbruik met mijn 960 2.5 1995. Toen ben ik een tijd op Shell V-power gaan rijden. Dat reduceerde het olieverbruik. Een schoonmaakmiddel (Forté) zal ook helpen. Schoonmaken helpt tegen vervuiling, niet tegen slijtage,

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2014 22:58 #1408023 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Wijs.
Synthetische olie is niets mis mee maar onze 6 cilinders hebben vanaf nieuw op 10W40 half-synthetische olies gedraaid. Ook bij mijn S90 had de dealer er een keer de moderne dunnere 5W30 olie ingedaan. Mijn normale olieverbruik was 1 à 1,5 liter op 15000 km, ineens moest ik al na 7000 km een volle liter bijvullen. Meteen weer ververst met de vertrouwde 10W40 half-syntheet en mijn olieverbruik is weer als vanouds. Km.stand is nu 270000 en het olieverbruik blijft keurig rond de 1 à 1,5 liter per 15000 km.
Dus niet oliedom, gewoon de vertrouwde half syntheet 10W40 en ik verwacht dat hiermee je olieverbruik perikelen over zijn. En van motorreinigers ben ik geen fan. Ze spoelen alle vervuiling weg wat kan leiden tot verstopping van je oliekanaaltjes met alle gevolgen van dien en de normale koolafzetting tussen je zuigerveren en cilindervoering kan ook verwijderd worden door zo'n product waardoor je met een hoog/hoger olieverbruik geconfronteerd kan worden.
Mijn motto is bij oudere motoren: als alles goed draait niets doen en alles lekker dicht laten. Wat niet kapot is hoef je ook niet te repareren. Preventief onderhoud betreft meer zaken als koelwaterslangen, waterpompen,radiateurs, startmotoren, dynamo's e.d. om te voorkomen dat je onderweg komt te staan. Maar de motor zelf: afblijven als alles goed draait.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 09:41 #1408033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5W-40
Mijn garage gebruikt al jaren 5W-40 van castrol voor de S90 en het gaat prima, geen hoog verbruik. Zo rond een 0,5 liter per 20.000 km stand km totaal is nu 212.000. Moet er wel bij zeggen dat de vlamdover voor de vorige beurt van dit jaar ook nog niet zo lang geleden is vervangen..

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 14:29 #1408043 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Iedere 45000 km
Die vlamdover wordt bij mij iedere 45000 km volgens schema van Volvo vervangen. Dus dat kan het niet zijn. Maar 5W40 zal ook geen probleem zijn. Die Castrol is denk ik ook een half syntheet. Daar doen onze 6pitters het het beste op.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 19:54 #1408051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Liever oliewijs
Dank voor de reactie's en het advies. 15W40 eruit en halfsynthetisch, oliewijs, op zomerbanden de 10W40 erin, op winterbanden de 5w40.
Over (dunne) olie gesproken: ervaring met de XC90 (maar ook de XC70) die 'op' 0W30 rijden, heeft me geleerd de oliefles vanaf rijdend in heuvelachtig (Limburgers opgelet) tot in bergachtig gebied, bij de hand te houden. Na 500 km. kon ik er een liter bijmixen. In Nederland niks, nada olieverbruik. Ik was verrast, maar de sensormelding kwam op tijd, dat wel weer. Fijn hoor die dunne olie.
Vandaar dat in de bergen Nederlandse auto's (BMW's, Audi's, etc) 'bij bosjes' afgevoerd moeten worden (zo schijnt het), omdat men voorbij gaat aan het harde werken van de motor in relatie tot de dunne 0W30 of 5W30 olie.
Groet,
Frans (lid 555, V90 '97; XC90 '10).

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2014 23:18 #1408061 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic oliewijsheid
10w40 half
misschien een high mileage variant gebruiken ?
Speciaal voor motoren met hoge km's

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2014 19:58 #1408086 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet mee eens
Daar ben ik het niet mee eens: ik zou altijd een volsyntheet in de B6xx4 gebruiken. Dat is ook wat in de instructieboekjes staat. Mineraal of 15W olieen is onzin en slecht voor het blok, werk van een beunhaas. Het blok loopt perfect, ook de eerste slagen, met een 5W30 of 5W40 volsyntheet.
Met halfsyntheet hoorde je bij de mijne de klepstoters tikken bij elke koude start, met volsyntheet niet. De 960 van moeders heeft altijd volsyntheet gehad en die hoor je helemaal niet. Geen van beide auto's verbruikt(e) olie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC