welk blok is beter en betrouwbaarder in een volvo 240 2.0 of 2.3

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2013 15:18 #1398571 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Volgens mij is de beste
Volgens mij is de beste motor de motor die:
  • goed is onderhouden
  • zorgvuldig is bereden.
Dacht dat het verder niet veel uitmaakte. Zijn allebei uitstekende en betrouwbare motoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2013 16:49 #1398572 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic B200F
Gezien het bouwjaar zal het wel een B200F zijn. Dus ook met M47 en lekker weinig toeren op de snelweg.
De B200f is met bosch LH jettronic (multipoint) dus vergelijkbaar met je B230fk qua electronica.
De slag is waarschijnlijk ook het zelfde, de 2.0 motoren hebben vaak een kleinere boring en bult op de cilinders (komen boven het onderblok uit) zodat de cilinderinhoud kleiner wordt maar dezelfde cilinderkop gebruikt kan worden.
 
zie ook bijvoorbeeld hier: www.volvo200.org/modellen/motoren2.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2013 17:27 #1398574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit klopt

jcf schreef : Andere auto maar; een 940 met 2.0L rijdt 3500 toeren rond de 120kmh...
Een 2.3L rond 3000 toeren.

Bovenstaande klopt als je de B200F en de B230F vergelijkt. Mijn vrouw haar 940 heeft een B200F en mijn 740 een B230F beiden met een M47 erachter. De achteras overbrenging is bij beiden als het ik het goed heb 3,73 of 3,71.
 
Groet Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 10:21 #1398612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoel
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een 2.3 l "beter" is dan een 2.0 l, maar als je er goed over nadenkt, zal het verschil wel meevallen. Bij gelijke slag en overbrenging zijn de gemiddelde toerentallen en dus zuigersnelheden gelijk. Om een gelijk vermogen te halen zal de druk boven de wat kleinere zuiger van een 2 l iets hoger moeten zijn (2.3/2.0 = 15%). Voor de kracht op drijfstang en krukas maakt dat niet uit, omdat de slag hetzelfde blijft. Ik verwacht dat de drijfstang- en krukaslagers hetzelfde zullen zijn, dus daar geen verschil.
De mechanische belasting op drijfwerk zal dus wel gelijk zijn, maar de thermische belasting vanwege de 15% hogere verbrandingsdruk is natuurlijk wel hoger (kleppen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 10:44 #1398613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dan ga je er vanuit dat de B200 evenveel vermogen levert dan de B230. Maar dat is juist niet het geval, volgens mij zijn de B200's in de regel toch minder sterk dan de B230's? Dus een B200K is minder sterk dan de B230K? Wat je met een kleinere (en minder krachtige) motor wel hebt is dat die in de regel wat meer op toeren gereden moeten worden. Kost meer brandstof en geeft wat meer warmte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 11:44 #1398615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij zit er helemaal
Volgens mij zit er helemaal niet veel verschil in vermogen tussen de laatste 2 liter en de normaal ademende 2,3. Volvo is aleen op zoek gegaan naar meer koppel. Dat wil niet zeggen dat de 2 liter weinig koppel heeft trouwens. Ikzelf vind het alletwee trouwens  geen hardlopers , maar dan moet je inderdaad aan de latere turbo's....met de betrouwbaarheid zit het met alle redblcoks wel goed, ik heb veel 245's gehad met 2 liter en 2,3 liter motoren en die liepen allemaal tonnen....
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 14:09 #1398619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240 vs 940

astax schreef : Volgens mij is de beste motor de motor die:

  • goed is onderhouden
  • zorgvuldig is bereden.
Dacht dat het verder niet veel uitmaakte. Zijn allebei uitstekende en betrouwbare motoren.

 
Denk ik ook, alleen je vergeet er één.
- goed af fabriek in elkaar geknutselt is ...
 
Was die 2.0 niet een belastingtechnisch dingetje in sommige landen.
Bv Frankrijk mbt belasting tov motorinhoud.
De 2.0 heeft wel een iets hoger verbruik (in ieder geval bij de 850 wel).
 
Naar mijn mening is de betere Volvo de 940, alhoewel de 240 makkelijker in de stad is
ivm breedte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 15:37 #1398624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vond gek genoeg de 2.0 in
Ik vond gek genoeg de 2.0 in de 940 sneller aanvoelen, met name in de stad. Dat kan natuurlijk wel met de bakverhoudingen te maken hebben. Het hogere toerental op de snelweg vond ik erg vervelend. Maar zoals gezegd hangt dat dus van de gemonteerde bak af. In feite zijn Volvo's met beide motoren ondergemotoriseerd, zeker in het huidige verkeer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 17:39 #1398633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200e meer pk
Volgens de tabel heeft de b200e (toch iets meer pk's dan de b230f) , 121voor de b200e en 116 voor de b230f.
<a href="/files/Motorentabel_Volvo.pdf"> www.volvo700vereniging.nl/files/Motorentabel_Volvo.pdf
Zelf ook een b200e en heb daar ook het idee dat hij meer pk 's heeft dan de b230f  en zou dus volgens de motortabel ook zo zijn.
 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2013 17:42 #1398634 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 2.3
De 2.3 zijn vrijlopers, de 2 liters niet.
Qua betrouwbaarheid als je er niks aan doet en niks om geeft: De 2.3 overleeft een geknapte distributieriem.

Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD