Koppeling- en versnellingsbakolie

• Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2013 21:16 #1390461 door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic Bakolie

Mijn bakolie wordt nu bij de garage gelijk meegenomen. Volgens mij is die olie in ruim 3 ton ook nooit ververst. Soms heeft hij een beetje moeite om in z'n 2 te gaan dus ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken :) Schakelt gewoon prima hoor :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2013 21:35 #1390462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou ik heb hem afgetapt en
Nou ik heb hem afgetapt en het is wel zwart. Ook zat de magneetplug vol met prut. Alleen toen ik het eruit liet lopen - dan schijnt het licht er wat doorheen - was het meer een bruinige straal, zoals je die ook bij motorolie hebt. Volgens mij is het ook te dik voor ATF. Bestaat er ATF in een motoroliekleur? Hoort toch rood te zijn?Verder krijg ik de plug om bij te vullen met geen mogelijkheid los. De sleutel draaide er al bijna overheen. Dus ik vraag morgen mijn garage even of die hem los kunnen krijgen.

• Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2013 22:09 #1390464 door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic altijd

Je moet ook altijd de plug van het bijvullen als eerst losmaken, om dit zulk situaties te voorkomen :P

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 08:53 #1390474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar heb ik nu niks aan. En
Daar heb ik nu niks aan. En als ik die als eerste losdraai wil ie ook niet los toch? Dat maakt niks uit. Die garage zit 500m verdop, dus daar sleep ik hem zo even heen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 09:04 #1390475 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet vullen is niet aftappen

willemvAnbenthem schreef : En als ik die als eerste losdraai wil ie ook niet los toch?

Nee, de volgorde maakt niet uit voor wel of niet los willen.
Als je eerst de vulplug probeert en die wil niet, dan weet je dat je niet bij kunt vullen. Beter niet aftappen dan, tenzij de garage dicht in de buurt is en je kunt slepen. Maar meer dan een paar honderd meter zou ik niet doen, de bak draait wel zonder smering.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 09:20 #1390476 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goeie tip
Willem, scotloop geeft een hartstikke goede tip. Als je begint bij de vulplug en die wil niet los, dan weet je dat je iniedergeval de afvoerplug ook niet hoeft los te halen en je dus naar de garage kan rijden met de olie nog in je bak.

Nu zit je bak zonder olie en kan je niet bijvullen. Nu rijden en slepen is een groot risico.

Groetjes,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 15:35 #1390480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, daar heb je inderdaad
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Alleen had ik er nou niks aan. Maar de garage had een nog veel betere tip: met een 6kant dop losdraaien. Ik had wel een dop 13, maar geen 6kant. Die gekocht en voila, hij was zo los.
Vraag ik me alleen nog af wat voor olie er nou in heeft gezeten. Misschien is het wel die Volvo thermo-olie waar ze het in de werkplaatshandleiding over hebben.
Heb er maar ATF ingegooid. Wat een geklier om dat er in te krijgen. Dat lukt niet zonder geknoei. Want je moet die fles toch ondersteboven zien te houden; hetgeen haast niet lukt, omdat daar geen ruimte voor is.
Ik heb er eerst nog 0,7 liter ingegooid en daar een stukje mee gereden en dat vervolgens weer afgetapt. Een soort van miniflush.
Kan geen verschil in het schakelen merken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2013 21:29 #1390506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oplossing

willemvAnbenthem schreef : Wat een geklier om dat er in te krijgen. Dat lukt niet zonder geknoei. Want je moet die fles toch ondersteboven zien te houden; hetgeen haast niet lukt, omdat daar geen ruimte voor is.

Daar hebben ze de <a href="/node/35186" target="_blank">carterspuit</a> voor bedacht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2013 11:05 #1390532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterspuit. Ja, ik weet dat
Carterspuit. Ja, ik weet dat dat bestaat. Maar je kunt niet alles maar aanschaffen hè.Je ververst die olie ook maar 1 keer in het leven van je auto.
Hoe werkt zo'n apparaatje trouwens waarmee je het vochtgehalte in de olie meet. Olie drijft toch op water. Dus het water zit dan onderin. Dan kan dat apparaatje dat toch niet registreren, lijkt me?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2013 14:30 #1390535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slepen zonder olie
Lijkt me niet dat de bak in elkaar draait van 500 m rustig slepen zonder olie. Nauwelijks belasting op de lagers / tandwielen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC