Computer/ecu vraag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2013 23:48 #1097994 door V700 register
Computer/ecu vraag is gemaakt door V700 register
Ik vraag mij af of een ecu computer in basis gelijk is bij de b230 motoren en of alleen de software verschilt in de eprom?

Als in, kun je een computer uit een 1997 b230fk voorzien van fb software?

Iemand daar een idee van?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 00:34 #1389214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic e.a.
Ze zijn wel degelijk verschillend, en waar hem dat in zit is afhankelijk van het motor type en welk land(emisie eisen enzo)
Dus die van een lpt/hpt zal zo niet direct de juiste zijn,Ik denk toch dat je er ook echt een van de FB moet hebben en ook met de juiste nummers, het komt wel redelijk nauw voor een goede gezonde motorloop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 09:10 #1389219 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nummer?
Heb je er eentje nodig dan?Welk nummer heeft jouw ECU die je nu hebt?
Ik ben weer eens kwijt waar je vandaan kwwam, maar als je die gasinstallatie nog niet aan de praat gekregen hebt, kan ik een AMS hier nog uitlezen, apparaat heb ik nog niet ingepakt...;-)
Overigens, een B230, welke variant dan ook, start en loopt als het goed is op elke computer.Loopt heel erg beroerd, op een verkeerde computer, maar starten doet ie wel, aanslaan ook, maar mee rijden en belasten, zou ik zeker niet doen.Qua test moet het voldoende zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 10:51 #1389225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 595 hoort mijn auto te
595 hoort mijn auto te hebben.

Met de computer van de f wil het opzich wel redelijk hoor.

Benzine is toch een plan B voor mij, maar wil het nu wel helemaal goed hebben nu ik toch bezig ben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 11:16 #1389230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU

A_A schreef : 595 hoort mijn auto te hebben. Met de computer van de f wil het opzich wel redelijk hoor. Benzine is toch een plan B voor mij, maar wil het nu wel helemaal goed hebben nu ik toch bezig ben.

Is die ECU niet uitgefikt?Ik heb ooit bij een medelid een computer uit de auto gevist, met een doorgebrand printspoor, waardoor de auto wel op gas liep, maar niet op benzine.Aan gasloop was hiervan helemaal niets te merken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 12:13 #1389242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je de ECU open gemaakt en misschien iets kunnen zien? Verbrande printsporen, zwarte of donkere plekken op de print, onderdelen die er gesmolten/bultig uitzien etc? Misschien is het voor een paar euro nog te fixen.Qua chip uitwisselen: Zitten die netjes in een voetje of zitten die meteen op de PCB gesoldeerd?
FB heeft EGR, FK soms wel/niet. Als je die afgeblind hebt hoeft dat (met een FK chip geen EGR aansturing) niet meteen een probleem te geven. FK heeft ook andere injectoren met een voorschakelweerstand. Of die FK uitgangstrap ook FB injectoren aan kan sturen durf ik niet te zeggen. De weerstanden zou je kunnen vinden in de pocket data booklets.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 12:57 #1389245 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Arjan
Arjan heeft een FB zonder EGR.
Zijn oude ECU is doorgefikt. Stuurde het brandstofpomp relais en de injectoren niet meer aan.
Werkte nog wel voor de gas computer.
Had nog een F ecu liggen, daar liep de boel wel "OK" mee.
Beste is gewoon een originele FB ECU erin drukken.
De G2 computer tapte nogal behoorlijk wat draden van de LH 2.4 ECU af.(meer dan 10) Mogelijk dat hij inleert vanaf de 2.4 ECU en dat dat ook de reden is waarom ie "nokt" bij 150 KMH op zowel benzine als LPG.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 12:58 #1389246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ecu
Ja open gemaakt en ik kon er niks aan zien.

De originele ecu stuurde de benzine pomp niet aan.

Ik heb de eprom uit de fb computer toen uit de fb ecu gehaald en in de fk computer gestopt.

Maar deze combinatie laat de benzine pomp ook niet lopen.

De F computer doet dat wel.

Dus tot inspuiten komt het al niet. Gevoelsmatig lijkt de F motor ook meer op de FB. Alleen dan met 531 kop en vx3 nokkenas.

Als ik het goed begreep geeft de FB tenopzichte van de F juist boven de 4000 toeren meer vermogen, dus heeft ie dan ook meer benzine nodig. Dat verklaart voor mij als knutselaar ongehinderd door enige kennis :) het inhouden boven de 4000 toeren. Omdat hij naar mijn idee niet "weet" dat ie juist langere openingstijden voor de injectoren moet geven voor meer benzine bij de extra lucht.

Maar, zoals gezegd : das een ongefundeerde aanname. Hij liep er 160 mee. Dat is 4000 toeren.

Toch vraag ik mij af of gewoon een eprom voorzien van de juiste Bin file een fk computer niet ook moet kunnen laten werken.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 13:02 #1389248 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mischien
Mischien Eprom doorgefikt? van je originele FB ecu.
Groeten,Gerben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2013 13:04 #1389250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk ik wel. Aan de andere
Denk ik wel.

Aan de andere kant herinner ik mij nu in eens dat we bij jou het ook niet draaiend kregen met de fk computer en toen daarom jou f computer hebben gepakt.

Hmm :)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC