MBC gemonteerd, af en toe inhouden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van mij piekt ook een fractie van een seonde hoger als mijn afgestelde waarde, dat is echt vol gas vanuit het niets dan.Chilm schreef : Is zeker geen fuel cut want dat voel je echt wel hoor, bonk je bijna met je hoofd door de voorruit. Denk dat de brandstof aanvoer gewoon niet voldoende is. Probeer het gas maar eens rustig in te trappen dan moet hij als een streep naar de max gaan.Pedaal op de grond in 1 keer is te veel van het goede. En een chipje is misschien ook wel lekker, zeker als hij piekt naar 0.75 (hoe kan dat eigenlijk, je hebt hem toch afgesteld?)
Over het inleren; ik snap dat inleren een continu proces is, maar, ik heb de beste ervaring met het eerst 15 minuten laten lopen van de auto stationair. Meteen gaan rijden na een ECU reset/losse accu gaf bij mij niet zo'n goed resultaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Same hereTombo schreef :
Die van mij piekt ook een fractie van een seonde hoger als mijn afgestelde waarde, dat is echt vol gas vanuit het niets dan.Chilm schreef :
@ henk: Als de ECU het niet aankan, dan moet hij dat toch veel vaker doen?
Ik rijd er dagelijks mee al twee weken. en pas twee keer dat het echt noemenswaardig op heeft getreden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het viel mij op dat als je er doorheen blies het als het ware een beetje futterde.Dat is naar ik aanneem het balletje. Hoort dit zo? of hoort het echt vloeiend open te blijven staan?Nu is de druk uit mijn mond natuurl;ijk niet zo hoog als een turbo maar toch . . . .
Of denk ik nu te ver door?
Ik zal hem eerst eens een slag terug zetten. en het dan in de gaten houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn tien linkerduimen geven me aan dat 0,65 of 0,75 bar aanzienlijk minder is dan wat je blaast, omdat 1 bar onze omgevingsdruk is. Dan zou je toch eigenlijk moeten zuigen?
Of luister ik weer even naar de verkeerde kerkklok?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, die 0,65 bar is overdruk, bovenop onze omgevingsdruk. Een manometer staat altijd op 0 bar (niet aangesloten) tenzij hij de absolute druk meet, dan geeft hij de luchtdruk weer + alles wat daar bovenop komt.JP Elverding schreef : " Nu is de druk uit mijn mond natuurl;ijk niet zo hoog als een turbo maar toch . . . ."
Mijn tien linkerduimen geven me aan dat 0,65 of 0,75 bar aanzienlijk minder is dan wat je blaast, omdat 1 bar onze omgevingsdruk is. Dan zou je toch eigenlijk moeten zuigen?
Of luister ik weer even naar de verkeerde kerkklok?
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welke malloot bedenkt toch dat soort dingen? Net als nul graden, het vriespunt. Althans, wij vinden dat. Fahrenheit noemde het 32 en Kelvin, aards relatief, heeft het over -273 graden. Da's toch verwarrend?
Aan de andere kant snap ik nu wel wat er gebeurt; als het namelijk een negatieve druk zou zijn dan kon ik dat open gaan van een valve weer niet plaatsen. Enfin, weer iets geleerd, waarvoor dank!
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
BartD schreef : En nu ik erover nadenk, het is eigenlijk niet inhouden, het is eerder schokkend versnellen. (met kracht) Alsof je banden slippen en af en toe grip krijgen op een glad wegdek, zo kan ik het het beste omschrijven.
Het is je aandrijflijn die wat gaat trillen en bonken als je vol gas geeft. Het effect is het sterkste bij (1) volgas bij lage toeren en (2) als je auto achter wat laag staat. Geef maar eens flink gas bij 80 in z'n 5 en je zult merken dat er een trilling door de aandrijflijn gaat. Als je gas geeft bij 120 gaat ie als de brandweer naar 160 en verder. Ook een volle achterbak, of en sports edition zoals ik heb, versterkt dit effect.
Het schijnt iets te maken te hebben met de cardanas, volgens mij kan het weinig kwaad. Ik zorg er vooral voor dat ik het gas niet te diep intrap bij lagere toeren.
Een fuelcut is het zeker niet, dat is een behoorlijk heftige gebeurtenis die ook echt opvalt.
Groet en geniet van je mbc

Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens normaal 'stationair' rijden heb ik er 0,0 last van. Ik ga er verder ook niks aan doen. Wat ik hier zoal lees over de cardan-as is dat gewoon een heikel puntje van de Volvo.
Trouwens, ik weet niet of je een anti-slip differentieel hebt (niet te verwarren met een limited slip differentieel), die lockt het differentieel als de snelheid <30km/h is en 1 van de wielen slipt. Ik heb gemerkt dat dit ook niet even soepeltjes gaat (niet dat het er in klapt, maar het is wel merkbaar)