MBC gemonteerd, af en toe inhouden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 15:14 #1096852 door V700 register
MBC gemonteerd, af en toe inhouden is gemaakt door V700 register
Een tweetal weken geleden een MBC gemonteerd.
Afgesteld op 0,65, af en toe piekt hij even naar 0,75.
Het effect is enorm, je raakt er alleen best snel aan gewend.
Als eerste gebruik ik het relatief weinig, ik bedoel, ik trap hem niet continu op zijn staart. En voordat ik dat doe zorg ik er eerst voor dat hij op temp is.
Het werkt dus allemaal prima, maarrrrrrrrrr,Af en toe schokt hij wat, van de week had ik het 's ochtends net na het wegrijden in de tweede versnelling. (ik reed dus rustig weg) Een paar kleine schokjes, en toen was het weg.
Nu vanmorgen weer, alleen wat heftiger, de motor was goed warm (45 min gereden) en trapte deze keer in de 3de versnelling even goed door.nu schokkerde hij dus ook. Alsof: even gas inhouden en dit er meteen weer op. En dit in rap tempo achter elkaar binnen 1 seconde ongeveer 2 schokken. Nadat ik zelf het gas losliet, en weer gas gaf was het schokken ook weg . . . .
Wat kan dit zijn? Niet goed functionerende MBC? of zijn dit de zg feulcuts? Meter komt nooit hoger dan 0,75. De naald van de meter trilt soms als je het gas open gooit . . .Ook vervangen zijn: verdelerkap, rotor, bougies en kabels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 15:24 #1382802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lucht filter wel aangepast?
lucht filter wel aangepast?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 15:28 #1382803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jep
Ja, zeker aangepast.
Ook al had ik dat niet gedaan . .  hoe verklaard dat dan eventueel schokken? Eerder zou je hem dan smoren.
En zoals ik al schreef, het is heel af en toe, afgelopen week 2 keer, als het aan het luchtfilter ligt zou het toch continu moeten zijn? Of redeneer ik nu niet goed?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 15:41 #1382812 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lmm
Ik vermoed lmm of lambda sonde.

Mijn ongeblazen "hoeste" ook. Met een nieuwe lambda sonde was het weg.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 16:13 #1382815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic op half 7
M.a.w. één van deze is het aan het begeven?
Blijf ik het toch een beetje vreemd vinden dat het 1-zo weinig optreedt en 2-gas even loslaten en het probleem is verholpen . .
Kan het ook zo zijn dat de MBC niet goed is? . . . .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 17:37 #1382827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fuelcut
Wss een fuelcut (te veel boost, je ECU weet niet wat die er mee aan moet, en kapt de brandstoftoevoer af). Probeer je druk iets terug te schroeven.
Heb je je ECU ook opnieuw ingeleerd? Ik heb de beste resultaten gehaald door de zekering van de ECU eruit te laten voor 15 minuten, en daarna de boel 15 minuten stationair te laten lopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 18:50 #1382837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 15min
15 min stationair laten lopen om in te leren vind ik een beetje gek. Bij inleren vervangt de computer (ECU) de standaard ingeprogrammeerde inspuitgegevens door motorspecifieke gegevens obv de meetgegevens van de sensoren (lmm, lambdasonde). Bij inleren wil je dus zoveel mogelijk verschillende omstandigheden aanbieden. Koude/warme motor is een variabele, maar verschillende toerentallen en belastingen zijn minstens zo belangrijk. Die pak je niet mee met stationair draaien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 18:56 #1382840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Is zeker geen fuel cut want dat voel je echt wel hoor, bonk je bijna met je hoofd door de voorruit. Denk dat de brandstof aanvoer gewoon niet voldoende is. Probeer het gas maar eens rustig in te trappen dan moet hij als een streep naar de max gaan.Pedaal op de grond in 1 keer is te veel van het goede. En een chipje is misschien ook wel lekker, zeker als hij piekt naar 0.75 (hoe kan dat eigenlijk, je hebt hem toch afgesteld?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 19:23 #1382846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic piek
@chilm,
Ik zal er eens op letten om eens rustig het gas op te voeren, ik weet dat dat goed werkt. Maar dit verklaard nog niet toen ik van de week rustig wegreed en bij normaal optrekken hij het in zijn 2 ook even deed.
En toen ik het gas losliet was het weg, ook toen ik even later weer doortrok, zonder problemen.
En nu ik erover nadenk, het is eigenlijk niet inhouden, het is eerder schokkend versnellen. (met kracht) Alsof je banden slippen en af en toe grip krijgen op een glad wegdek, zo kan ik het het beste omschrijven.
Dat pieken, of de meter slaat iets door, of de MBC laat hem even pieken. het is ook maar heel even, je ziet de meter oplopen, tikt 0,75 aan en meteen terug naar 0,65, dit alles in een vloeiende beweging. Ik zou dat niet kunnen verklarenn, shitmeter misschien wel?
En 0,75 zouden deze motoren ook aan moeten kunnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2013 19:28 #1382850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even
Nog even over inleren: Dat inleren gaat natuurlijk continu door. Dus je zou ook niet bewust kunnen inleren, maar gewoon gaan rijden. Met resetten raak je foute kentallen (door bijv. een defecte sensor) kwijt. Je kunt beginnen met de fabriekswaarden en dan raken met het gebruik van de auto alle waarden wel aangepast. Met LPG volgsystemen (alle G3 systemen), die de benzine computer volgen, is inleren op benzine wel aan te bevelen. Deze systemen gebruiken uitgang van de ECU als ingang maar kunnen zelf ook nog een beetje corrigeren. Leer je niet in op benzine, dan zullen beide computers tegelijkertijd gaan inleren wat niet stabiel is. Wat ook nog discussiepunt is, is hoe lang je moet inleren. Ik volg de werkwijze van Adrian, 30 kms op benzine rijden. Koud starten, warmrijden, verschillende snelheden en aan het eind een paar keer flink doortrekken. Daarna ga ik gewoon over op LPG (ik heb niet voor niets zo'n installatie ). Voor mij werkt dat prima. Als ik alleen op LPG inleer draait hij toch minder fijn, maar met 30 kms gaat het prima. Anderen zijn van mening dat je een hele tank leeg zou moeten rijden.

BartD schreef : En 0,75 zouden deze motoren ook aan moeten kunnen.

. Dat is mi niet zo te stellen. Er is niet één bepaalde waarde waarop alle motoren nog goed lopen zonder chippen. De een komt tot 0.8 bar, de ander tot 0.9. Bij welke druk fuelcuts optreden verschilt per motor, bij 0.75 bar ga je volgens mij al het grijze gebied in.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC