960-II 2,5 Ruilmotor B6254 of B6304?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even voorstellen, Kees, al een paar jaar af en toe dit forum meelezend.
Vijf jaar geleden m'n ultieme Volvo gekocht in Zuid-Duitsland. Een 965-II 2.5 automaat (bj 09-'94 met OBD 1) 180.000 op de teller voor weinig bij een Volvo dealer. Ik wil nooit meer een andere wagen. Wegligging-, bochten gedrag- en stuurgevoel uit het boekje, top automaat en niet te vergeten de zoemende turbine in het vooronder. Zo'n verslavend zes-inlijn karakter en geluid dat ik m'n dure radio/CD eigenlijk nooit aan heb, zonde om niet naar die motor te luisteren.
Nu 103.000 km en vijf jaar later toch de eerste echte malheur aan de Kardinaal (aubergine met zelf zwart gespoten accenten). Al een jaar oplopend olie verbruik, was 1l op 3000 nu 1 op 1250. Olie verbruik verweet ik de carter ventilatie en lekkage, nooit aan toe gekomen. Recente compressie meting op cylinder 4 en 5 bleek problematisch.Tja en nu borrels in het koelvloeistof expansie tankje bij warme motor. Koelwater verlies is minimaal maar toch.
Mogelijk houdt een en ander verband met de LPG G3 inbouw (BRC sequentieel) 2 jaar geleden. Vanaf het begin ellende bij buiten temperaturen boven ca. 23 Celsius viel een of alle twee de cylinder banken uit op LPG. Ook was er aantoonbaar benzine gebruik onder LPG verbranding. Is tig keer bij inbouwer terug geweest ook de importeur heeft er vaker naar gekeken. Benzine verbruik bij LPG opgelost maar afslaan bij warme motor bleef en steeds vroeger. Bobines vervangen, lage weerstand LPG Laserline 2 bougies en nieuwe ontstekingsmodules, niets hielp. Codes 113 & 115 op LPG. Op benzine liep de Kardinaal altijd goed.
Al met al nu dan dus ook een lekke koppakking. Drie opties:
1. Kop trekken, checken en revisie. Compressie- en Olieschraapveren zijn niet te beoordelen.
2. ruilmotor B6254 uit rijdende wagen. bougies en compressie meting geven indicatie, evt een lektest.
3. ruilmotor B6304 uit rijdende wagen + bijbehorende motor ECU. Meest spannende optie, de 3 liter met de kortere eindoverbrenging van de 2,5 liter. Een echte stoplicht racer en hardrijden doe ik toch niet. met de 2,5 draai ik ca 2700 rpm/100km/u. Die iets hogere toeren van de 2,5 (hoeveel?) leveren ook een,naar mijn smaak wat betere bochten stabiliteit op, vergeleken met de standaard 3 liter.
Dus eigenlijk bouw ik het liefst een 3 liter in, als je toch bezig bent!
Heeft hier iemand ervaring mee? Zou een 3 liter uit een vroege 960 zeg 1990 tot 1994 ook kunnen qua sensors en connectors en passing op de AW 30-43 automaat?
Graag jullie mening!
Groeten
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De oudere 6 cilinders hebben een veel kortere interval op de distributie riem. Vaker vervangen is natuurlijk niet zo'n probleem maar wees er wel op bedacht.
Je zou de compressiemeting nog eens kunnen herhalen met wat olie op de zuigers. Blijft compressie laag dan lijken zuigerveren etc nog ok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het ook niet" zou je ook eens bar's leak kunnen proberen. Eerst de cleaner en dan dan de dichter. Kleine moeite, kost 2 x 11 euro en de kans is aanwezig dat zowel olie als kv verlies verdwenen is. Ik heb verrassend goede resultaten gezien. Wel eerst de cleaner gebruiken, daarmee wordt de kans dat het succesvol is een stuk groter.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je de B6304F2 neemt (dat is wel een nieuwere), klopt het met de automaat die je hebt. De gewone B6304 gaat uit van een iets andere automaat met ander schakelgedrag en slip. Volgens mij heb jij de AW30-40 (170pk 2.5 en 180pk 6304F2) en niet de AW30-43 (204pk 6340).Kees960 schreef : de 3 liter met de kortere eindoverbrenging van de 2,5 liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Twee jaar geleden een testrit gemaakt in een zgan. 965-II met B6304 automaat van Furness Amsterdam, daar vroegen ze geloof ik Euro 12.000 voor! Affijn het viel me op dat bijv. van de snelweg afdraaiend en vanuit D terug naar automaat stand 3 de gearing voor mij net iets te lang was. Met de 4.10 overbrenging van de 2.5 maak je net die 10% meer toeren (tov. 3.73 van de 3.0) wat de wagen toch wat strakker door de bocht drukt. Je hebt wat minder onderstuur en de voor/achter balans is wat beter.henk 940LPT schreef : Betere bochtenstabiliteit door een hoger toerental snap ik even niet?
De oudere 6 cilinders hebben een veel kortere interval op de distributie riem. Vaker vervangen is natuurlijk niet zo'n probleem maar wees er wel op bedacht.
Je zou de compressiemeting nog eens kunnen herhalen met wat olie op de zuigers. Blijft compressie laag dan lijken zuigerveren etc nog ok.
Misschien kan dan ik beter op zoek gaan naar een latere B6304, bedankt voor de tip!
Voor mijn gevoel zegt compressie meten met een lekke kop van het koelwater circuit naar de verbrandings ruimte eigenlijk weinig meer.
Groet,
Kees
960 2,5 v24 estate bj '95 paars/met.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
'K wil toch erg graag eerst de B6304 optie uitzoeken, graag met jullie hulp.
Rima heeft een B6304 uit '98 met weinig km's, net wat ik zoek. Volgens mij is dat het op koppel getunede blok, toch?! (180pk/270Nm en OBD2)
Op dat blok een OBD1 B6304 ECU aan laten sturen, dumbing down als het ware.
Mogelijk ook een OBD1 automaat ECU.
Maar wat zijn precies de bouwjaren van B6304 OBD1 en corresponderende automaat ECU?
Bar's Leak ga ik zeker proberen, om zo nog even door te kunnen rijden, bedankt voor de tip!
Groet,
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
'K dacht haast zeker te weten (dus nu niet meer) dat ik een AW30-43 automaat heb.
Mijn 965-II is van 09-1994 een hele vroege dus. VIN: Yv1965936s1018669.
Zal morgen kijken op een brug.
Bedankt,
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de beschrijving is helaas mij zeer bekend: heb iets vergelijkbaars gehad met mijn V90 uit 1997, cilinder 5 en 6 geen compressie bij koude motor, oorzaak was verkeerde verbranding op LPG, waardoor het allemaal veel te heet werd, er keramiek van bougies afsprong, die tussen de zuiger en zuigerwand terecht kwam. Dit laatste heb ik achteraf bij toeval horen gebeuren toen ik met draaiende motor voor de wasstraat stond te wachten na een snelle rit en er met veel getik en geratel iets door het blok ging (sloeg niet af!).
Daar is bij mij een ander blok ingegaan, vervolgens door een lpg specialist uitgezocht waar het probleem zat, het eerste was de LPG computer die verkeerd mengde (450,-), maar toen die vervangen was, bleek dat de waarschijnlijk echte oorzaak bij mij de LPG pomp was, die niet meer op hoog toeren kwam, waardoor te weinigLPG en teveel lucht. Systeem was van Vialle, dus dan weet je het wel, compleet nieuwe tank a 1300,-. Ik was dus financieel leeg na deze klussen (blok, inbouw, LPG, etc), want als je er eenmaal aan begonnen bent, kun je niet meer terug. Complete wagen is 3 jaar geleden voor 3000,- weggegaan (auto was te klein geworden, door LPG kon er geen 3e bankje in) en heb er dus iemand heel blij meegemaakt, want die had zo ongeveer een compleet gereviseerde wagen. Argument voro mij toen om te repareren was dat het zonde was om zo'n V90 te slopen, dit laatste was achteraf gezien het meest verstandige geweest, had ik er dan nog 500,- voor gekregen en niet die kosten gemaakt (ik dacht in totaal zo'n 3500,-).
Waarom deze feedback: denk drie keer na, waarschijnlijk voordeliger een andere te kopen dan hieraan te beginnen. En rijdt deze dingen niet op LPG.
Groet van een blije diesel- en benzinerijder,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 2.5 nodigt meer uit tot een sportieve (voor zover je dat in een 960 kan) rijstijl dan de 3.0, die wat sloom is in de lage toeren.
Ik rij afwisselend in een 3.0 met Lovato dampgas injectie en een 2.5 op benzine. De keuze wordt bepaald door de rit, in de stad of kort, de 2.5, lange afstanden de 3.0 maar dat is deels ook de brandstof prijs.
Persoonlijk zou ik mijn keuze laten bepalen door de kwaliteit van de beschikbare ruil motor.Ter info , een 2.5 ECU werkt ook met de 3.0, en mocht je de automaat wisselen, zorg dat je de originele computer er bij krijgt. Dat beperkt de kans op problemen aanzienlijk.
Overigens heeft de 3.0 sinds zijn te naamstelling gas en is de originele IMPCO onlangs vervangen door een Lovato installatie maar de motor is tot nu toe vrij van de problemen zoals Jan die beschrijft, en ik ben daarin geen uitzondering.
Groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.