hoe herken ik een goede dan wel foute nokkenas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 22:51 #1377952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en dan nu een waterval van antwoorden
Hoi
Wie kaatst, kan de bal verwachten!
&lt;!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --&gt;<p style="margin-bottom: 0cm;">Nog even een toelichting zoals ik hierboven al beloofd heb. <p style="margin-bottom: 0cm;">Allereerst dit: afgelopen week heb ik de wielen verwisseld. Van 215/50*17 ben ik teruggegaan naar 205/55*15. In diameter/afrolomtrek betekend dat ik ongeveer 5% kleinere wielen heb gemonteerd. Dat komt overeen met een 100% zekere koppelstijging van 5% over het hele toerentraject. Nu kan het zijn dat ik een nitwit ben, maar als de kaboutertjes 's nachts de wielen hadden gewisseld was mij geen verschil in rijgedrag opgevallen. Bekend met de verandering denk je, of beeld je je in een kleine verbetering te ontdekken. Waarmee ik wil zeggen dat, zolang je geen testrijder bent of gebruik maar van een rollenbank, veel gesuggereerde verbeteringen niet/nauwelijks merkbaar zullen zijn te maken zijn.<p style="margin-bottom: 0cm;">*Gezien gebruik en toepassing (ik gebruik de auto tot de APK in oktober 2013 is verlopen) komen alleen relatief goedkope aanpassingen, die ik zelf kan uitvoeren in aanmerking. <p style="margin-bottom: 0cm;">*Ben nu eerst de basis aan het controleren/optimaliseren (en dat kost al genoeg) <p style="margin-bottom: 0cm;">-luchtfilter leek schoon, maar kan ik nog vervangen. <p style="margin-bottom: 0cm;">-warmeluchtklep stond vast, de auto zoog alleen warme lucht aan. Heb ik nu de andere kant op vastgezet, nu dus alleen koude lucht, conform een aantal adviezen op internet. Dit is een aanrader om ook eens zelf te controleren bij een ingespoten motor waar zo'n klep opzit.Overigens geen merkbaar verschil tussen voor en na aanpassing <p style="margin-bottom: 0cm;">-klepspeling gemeten, was goed <p style="margin-bottom: 0cm;">-compressiemeting gedaan: 13,13,12,5 en 12 (heb mijn briefje teruggevonden) <p style="margin-bottom: 0cm;">-bougies vernieuwd, maar de oude waren bijna zeker nog goed <p style="margin-bottom: 0cm;">-bougiekabels (merk Bougiecord/Volvo) zien er nog zo goed uit dat ik als leek geen verbetering verwacht, uitgaaf voor vernieuwing lijkt mij water naar de zee dragen. <p style="margin-bottom: 0cm;">-verdeelkap/rotor vervangen, waren aan vervanging toe maar geen verbetering ervaren. <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;">*Op stapel zijnde aanpassingen: <p style="margin-bottom: 0cm;">-Kat eruit, rechte pijp er in. <p style="margin-bottom: 0cm;">-V-nokkenas (met dank aan Daniel, vanmiddag bij Timen gekocht) <p style="margin-bottom: 0cm;">-ontsteking vervroegen via BDP-sensor (zie bijdrage JanV op deze site) of EZK aanpassing(artikel turbobricks). Dit in combinatie met tanken van Euro98. Euro98 kost ongeveer 10ct per liter meer. Bij een verbruik van 1 op 10 is dat 1 cent per km, dus bij 5000km/jaar €50. Bovendien rij je waarschijnlijk door een beter rendement nog iets zuiniger. <p style="margin-bottom: 0cm;">-sportluchtfilter <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;">*andere mogelijkheden: <p style="margin-bottom: 0cm;">-ECU/EZK aanpassen. Diverse discussies op fora (o.a. Jan V.) raden dit af. Duur en weinig effect. <p style="margin-bottom: 0cm;">-luchtinlaat traject verbeteren. Heeft iemand wel eens geprobeerd het filterhuis van een turbo van rechts naar links in een NA te zetten? LMM vergroten: heeft geen zin als de LMM van een 230turbo gelijk is aan die van een NA. Inlaatspruitsstuk flowen: zeker een optie, kost niet veel en er schijnt effect van te verwachten zijn. <p style="margin-bottom: 0cm;">-uitlaattraject verbeteren: spaghettuitlaatspruitstuk: te duur. Het uitlaatspruitstuk van een 531 kop schijnt beter te flowen, past dat ook op een 530? Anders het originele spruitstuk flowen: hele klus met risico op afbreken van bevestigingsbouten/moeren. Het vervolgtraject van de uitlaat na de kat aanpassen: Veel verschillende meningen hoe je daar voordeel mee kan halen. Meer lawaai maken is niet moeilijk, maar meer vermogen en koppel genereren is een HogeSchoolWetenschap. <p style="margin-bottom: 0cm;">-kop aanpassen: gezien het uitgangspunt: kop blijftdurop. <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;">@Gerben: B23F kan ik niet in mijn motorentabel terugvinden. Over mijn nu geschorste 945 met 200F handgeschakeld had ik ook geen klagen. Als je hem tussen de 3000 en 4500 toeren hield wou die aardig wegkomen. <p style="margin-bottom: 0cm;">@ Rudiger: Zoals boven aangegeven amper effect kan toch 5% zijn en dat is nu net het effect dat ook voor het wehalen van de kat wordt vermeld. En: 105%(de kat) van 105%(de wielen) is toch maar mooi 110,25% en geen 110%! <p style="margin-bottom: 0cm;">@Arjan: Net zoals Hein in de discussie over de wegligging meldde: begin met een correcte uitgangssituatie. <p style="margin-bottom: 0cm;">Overigens mijn verontschuldigingen voor het gebruik hier en daar van Engelse woorden, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden, maar het moet niet gekunsteld worden. <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;">Jaap <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;">  <p style="margin-bottom: 0cm;"> 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 23:05 #1377956 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hm

Jaap_Zijpe schreef : <p style="margin-bottom: 0cm;">@Gerben: B23F kan ik niet in mijn motorentabel terugvinden. Over mijn nu geschorste 945 met 200F handgeschakeld had ik ook geen klagen. Als je hem tussen de 3000 en 4500 toeren hield wou die aardig wegkomen. <p style="margin-bottom: 0cm;">Jaap

B23F is gewoon een B230F, maar dan met LH 2.2 en een Hall-sensor. Het ietwat oudere model dus.
Verder eigenlijk exact hetzelfde.
Groeten,Gerben

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 03:41 #1377965 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic aanpassingen

Jaap_Zijpe schreef :  
*Op stapel zijnde aanpassingen:<p style="margin-bottom: 0cm;">-Kat eruit, rechte pijp er in.<p style="margin-bottom: 0cm;">-V-nokkenas (met dank aan Daniel, vanmiddag bij Timen gekocht)<p style="margin-bottom: 0cm;">-ontsteking vervroegen via BDP-sensor (zie bijdrage JanV op deze site) of EZK aanpassing(artikel turbobricks). Dit in combinatie met tanken van Euro98. Euro98 kost ongeveer 10ct per liter meer. Bij een verbruik van 1 op 10 is dat 1 cent per km, dus bij 5000km/jaar €50. Bovendien rij je waarschijnlijk door een beter rendement nog iets zuiniger.<p style="margin-bottom: 0cm;">-sportluchtfilter<p style="margin-bottom: 0cm;"> <p style="margin-bottom: 0cm;">*andere mogelijkheden:<p style="margin-bottom: 0cm;">-ECU/EZK aanpassen. Diverse discussies op fora (o.a. Jan V.) raden dit af. Duur en weinig effect.<p style="margin-bottom: 0cm;">-luchtinlaat traject verbeteren. Heeft iemand wel eens geprobeerd het filterhuis van een turbo van rechts naar links in een NA te zetten? LMM vergroten: heeft geen zin als de LMM van een 230turbo gelijk is aan die van een NA. Inlaatspruitsstuk flowen: zeker een optie, kost niet veel en er schijnt effect van te verwachten zijn.<p style="margin-bottom: 0cm;">-uitlaattraject verbeteren: spaghettuitlaatspruitstuk: te duur. Het uitlaatspruitstuk van een 531 kop schijnt beter te flowen, past dat ook op een 530? Anders het originele spruitstuk flowen: hele klus met risico op afbreken van bevestigingsbouten/moeren. Het vervolgtraject van de uitlaat na de kat aanpassen: Veel verschillende meningen hoe je daar voordeel mee kan halen. Meer lawaai maken is niet moeilijk, maar meer vermogen en koppel genereren is een HogeSchoolWetenschap.<p style="margin-bottom: 0cm;">-kop aanpassen: gezien het uitgangspunt: kop blijftdurop.<p style="margin-bottom: 0cm;"> <p style="margin-bottom: 0cm;">Jaap<p style="margin-bottom: 0cm;"> <p style="margin-bottom: 0cm;"> 

V-nokkenas geeft je meer koppel in lagere toeren dan de A-stok maar volgens mij minder dan de standaard M-stok. De A- en later de V-stokken zijn beide af fabriek in de B230E geplaatst. Om koppel onderin te krijgen wil je iig niet veel overlap hebben.Je kan hierover genoeg "algemene" info vinden op internet vinden, met de nadruk op algemene info.Het verstelbare tandwiel is op de V-stok misschien nog beter dan op de A-stok maar die zijn nieuw erg prijzig. Timen kan geloof ik je huidige tandwiel wel 5 of 6 graden aanpassen (ff vragen aan hem). Is stuk goedkoper.Mocht dit allemaal niet het gewenste resultaat dan is een T-stok nog een optie. Ik heb nog een T-stok liggen. Dit heb ik nog nooit geprobeerd op een N/A motor maar ben wel benieuwd naar het resultaat. Laat maar ff weten. Vergeet niet je klepspeling te controleren na het monteren van de andere nokkenas.Kat eruit bij ongeblazen motor geeft je ietsjes aan pk-tjes erbij maar je koppel onderin gaat waarschijnlijk juist verminderen ivm de verminderde tegendruk. Bij ongeblazen motor heb je hiervoor wat tegendruk nodig. Ik zou dit met een sloopkat proberen en niet met je eigen goede kat.Die 3 graden vervroegen is leuk voor je verbruik op lange afstanden. In stadsverkeer zal je geen verschil waarnemen in verbruik (spreek uit ervaring met 740 B23E uit 1984 met stelbare ontsteking zonder EZK)Dit zou ik zeker doen wanneer je aan de duitse grens woont zoals ik. Ik tank daar ron98 voor 1,63 euro. Die is in Duitsland altijd maar 3 cent duurder dan de ron95.Hier in NL is het prijsverschil in praktijk denk ik te groot om er winst mee te behalen. Hier in NL heeft ook niet ieder tankstation ron98 meer. Ik zou deze vervroeging liever door de EZK gecontroleerd laten regelen ipv een standaard 3 graden vervroegen over het gehele toerengebied met elke belasting.Deze zijn nl absoluut niet duur bij Blabla. Zoals ik al zei, ff Blabla via PB vragen.Erg leuke stof allemaal maar geef er zeker niet teveel aan uit en verwacht niet met een low budget wonderen. Een paar pk-tjes of voor jou misschien juist minder pk-tjes maar iets meer koppel (paar Nm) in lage toeren, een soort koppelverschuiving.Een N/A motor echt sterker krijgen kost een hoop geld. Turbootje erin lepelen is waarschijnlijk stukke goedkoper Sportluchtfilter voor een B230F vind ik echt weggegooid geld. Daar zuigt de motor veel te weinig lucht voor aan. Schoon luchtfilter is veel goedkoper en belangrijker.De meesten die een open luchtfilter plaatsen (low budget) hebben juist pk verlies ivm de veel hogere luchttemperatuur die aangezogen wordt, dit vreet je vermogen op. Het klinkt overigens wel lekker. Kan wel hoor maar zorg ervoor dat ie koude buitenlucht aanzuigt. Maar dan nog zonde van je euries.Als je wilt dat je auto beter trekt in de 4 dan is een ander achteras met lichtere denk ik de goedkoopste oplossing. Alleen wel wat meer toeren. Je gaf al aan dat je B200F ook aardig wegkwam. Deze heeft ook een lichtere overbrengen in de achteras. Het extra verbruik zal wel meevallen. Misschien iets om over na te denken.Grtz, Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 07:24 #1377966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic t stok
Hallo
Leg er mar een t nok in!
Heb ik al meerdere malen gedaan bij b200f en bij b230f .
Vooral bij automaat werkt het.
Wanneer gewenst heb ik er nog 1.

Groetjes chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 11:15 #1377979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De adviezen blijven komen!
Hoi,
Weer veel reactie gekregen, neem me niet kwalijk dat ik niet op alle adviezen inga.
T-nokkenas zit bij mij in een donorauto met FK motor, kan ik altijd FF lenen. Deze FKmotor in mijn rollator lepelen is geen optie, zie uitgangspunten.
Kortere achteras is niet mogelijk, er zit al een 4.10 onder. Zou ik zeker overwogen hebben omdat het net als de aanpassing met de wielen een 100% zekere verbetering zou hebben gegeven en geen hocus/pocus zoals de rest (zie alle verschillende meningen). Overigens merkwaardig dat mijn 945/200F/M47 een 3.91 heeft.
Misschien ben ik gewoon geen automaatrijder?
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2013 14:24 #1378842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic simpel

scaniar164 schreef : Hallo Leg er mar een t nok in! Heb ik al meerdere malen gedaan bij b200f en bij b230f . Vooral bij automaat werkt het. Wanneer gewenst heb ik er nog 1. Groetjes chris

Eensch.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC