hoe herken ik een goede dan wel foute nokkenas

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2013 21:06 #1096049 door V700 register
hoe herken ik een goede dan wel foute nokkenas is gemaakt door V700 register
Hoi,
Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik wil proberen de ademhaling van mijn '89 230F wat te verbeteren.
Voor de heren(dames mag ook)-meedenkers: ik ben niet tevreden over het koppel van mijn motor in het lage toerenbereik, zo tussen de 2000 en 3000 toeren.
Als ik met mijn automaat in 4 en lockup vanaf 90 wil optrekken naar 100-110 dan gebeurt er heeel lang heeel weinig, tenzij ik gebruik maak van de kickdown, maar dat vind ik dan weer wat overdreven.
Het foefje van de kat er tussen uit halen ken ik en staat  op het programma.
De kosten moeten beperkt blijven en een racemonster wordt een auto met deze motor nooit en dat is ook niet de bedoeling.
Het stuk van Jan V heb ik gelezen.
De standaard M-nokkenas te vervangen door een een A- of een V- (geen VX!!!) schijnt ook een duidelijk prestatieverbetering te geven.
Nu krijg ik er een aangeboden, maar hoe voorkom ik een miskoop??
Iemand die zo'n nokkenas hebben liggen wordt natuurlijk uitgenodigd te reageren
 
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2013 21:11 #1377710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Tja, behalve visueel valt er weinig aan te controleren om een miskoop te voorkomen. Op de kopse kant, bij de verdeler, staat geloof ik de letter(s) ingeslagen die het type aangeven (T, A, M etc). Op de nokken controleren of de harde laag niet aangetast is (putjes, missend materiaal) en kijken of er geen loopsporen/strepen te zien zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-01-2013 12:37 #1377856 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Waarom niet direct de FB kop
Waarom niet direct de FB kop zoeken 531 met VX?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 13:38 #1377858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Racemasjien
Hoi,
Nee dat is de bedoeling niet, dan krijg je een racemasjien
Ik neem aan dat je een 531 kop bedoel?
Die moet je aanzienlijk aanpassen ivm met comprssieverhoudings verschil.
En een VX-nokkenas heeft als karakteristiek juist om hoge toerentallen te vragen.
Zoals je boven kan lezen wil een aanpassing die bij mijn automaat past.
Overschakelen naar overdrive bij ongeveer 80, in de lockup bij 85-90 en dan WEL vooruit willen, i.p.v rond dat toerental te willen blijven hangen, en zonder van de kick-down gebruik te moeten maken.
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 15:02 #1377861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reesmasjien?
Ik heb een 531 met vx3 en, hmmm hij wil best voorruit hoor, maar nou ja :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 16:07 #1377862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gemotoriseerde rolstoel!
Hoi Andre,
Voorop gesteld heb ik geen eigen ervaring en al mijn wijsheid uit inlezen op internet.
Maar ik verwijs naar de advertentie van Chris B. Daarin vertelt hij precies wat ik al begrepen had.
Ik ben niet op zoek naar een reesmachien, dan moet je met een FK of een FT van '95 of later beginnen. Maar mijn auto is een gemotoriseerde rolstoel, echt, geen grap, ingericht voor een invalide, volledig handmatig. Ik heb deze auto met oog op een komende operatie aan mijn voet. Met een aangepast rijbewijs kan ik gedurende de 6-weekse herstel periode blijven rijden. Heb ik vorig jaar ook gedaan toen mijn andere voet onder het mes was geweest.
En echt, met handgas en handrem moet je geen strepentrekker hebben, dan ga je geheid een keer de bocht uit.
Maar jij veel plezier met je 531 en VX, hoop ik ook nog eens te melden.
Heb je overigens de 531-kop aangepast om de verlaagde compressie op te heffen?
Ik heb het idee dat je mischien net zo goed en goedkoop je 530-kop kan (laten) aanpassen.
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 16:40 #1377864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slim!
Slim plan om op die manierr die 6 weken te overbruggen!
 
Paar jaar terug in een Nissan Sunny gereden met Handgas en Rem bij het stuur.
Was ook automaat en was intressant om een keer mee te rijden!
Later zag ik pas dat de pedalen opgeklapt zatten en dat die gewoon naar beneden geklapt konden worden.
Nou ja, ik vond het leerzaam. Het is even wennen maar goed te doen!
Was een 1.3 met automaat, ook geen strepen trekker :)
Mijn 940 B230FB is standaard voorzien van een 531 kop en VX3 nokkenas.
Dan krijg je zoiets

Op dit moment "tijdelijk" een mogelijk mindere combinatie van mijn oude onderblok met een vx3 en 531
Binnenkort onderblokwissel omdat ik op dit moment net aan 160 haal
Mbt aanpassingen, nee niks veranderd dus.
 
Arjan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 19:07 #1377875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vx
hoi jaap , in amerigo heb ik ook een vx en een comp uit , meen ik , een fk. e.ea door timen geplaatst op mijn verzoek.
ik wil alles weer origineel want mijn topsnelheid is lager dan voorheen en een toerenrijder ben ik ook niet. ik wil liever wat extra kracht onderin dus het gaat er uit!
ben benieuwd naar jou oplossing... verder sterkte met de operatie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 21:34 #1377877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FB ook in een 940?
Hoi Arjan (en dus geen Andre!,sorry)
Bij mijn 740 zijn de pedalen ook opklapbaar, is wettelijk verplicht, heeft mijn instructeur mij verteld.
Ik ben niet zo handig dus het duurde wel een paar weken voor ik een beetje aan de auto gewend was.
Om dat aangepaste rijbewijs te krijgen moet je een rijtest doen, en dat moet in een aangepaste auto met dubbele bediening. Op advies van CBR heb ik daarvoor eerst een uur les gehad in die lesauto. Toen bleek toch dat ik me wat foute dingen had aangeleerd, dus die moesten er weer uitgeslepen worden. Uiteindelijk is de test niet doorgegaan omdat ik eerst aan mijn linkervoet werd geopereerd en dan een rijbewijs uitsluitend voor een automaat voldoende was. Een heel gedoe, te moeilijk om uit te leggen, maar ik kreeg de papieren voor het aangepaste rijbewijs pas maandag om 16:00 van het CBR terwijl ik dinsdag om 09:00 in het ziekenhuis moest wezen voor die operatie. Ziekenhuis gebeld dat ik wat later kwam,  's ochtends om 8:50 op de stoep van het gemeentehuis voor aanvraag speciaal rijbewijs.....
Maar goed dat is allemaal kletshoek i.p.v techniek/tuning
Zat die FB bij er origineel in? Ben in al die motoren niet helemaal thuis en ging er van uit dat de 940 uitsluitend met F, FK of FT waren geleverd, weer wat geleerd.
@ Rudiger: In Amerigo een VX en een comp???? kan dat laatst niet helemaal plaatsen.
Was je Amerigo een keer op toeren aan het jagen toen je die slinger maakte?
Ik heb ergens gelezen dat je ook een stabilisatiestang achter had gemonteerd. Was dat een speciale dikke? Heb je toen de stang voor nog aangepast? Er wordt wel gewaarschuwd dat de stabi achter de wegligging wel verbeterd maar het weggedrag ook meer 'tricky' maakt.
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:26 #1377884 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm
comp= Computer (ECU) voor de brandstofinspuiting.
Een T is dacht ik wel lekker voor koppel onderin.
V en VX is vermogen in hoger toerengebied.
Een 940 is geleverd met FB, FK, FT, 16V(234F) en natuurlijk de Diesels.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD