hoe herken ik een goede dan wel foute nokkenas

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:28 #1377887 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic De B230F heeft juist zijn
De B230F heeft juist zijn kracht in het lagere toerengebied door zijn M-stok.Een A-stok zou ik in jou geval niet nemen. Hiermee verschuif je je koppel naar een hoger toerental. Ik heb dit ooit voor een maat van me gedaan in een B230F. Het resutaat was meer kracht in het midden/hoog toerengebied maar iets ten koste van het lage toerengebied. Een V-stok zal dit iets minder doen maar een koppelverschuiving omhoog zal je zeker krijgen. Dit is volgens mij niet iets wat jij wilt.Ik heb zelf jaren lang een B23E automaat met een A-stok gereden. Deze trok in de 4 ook niet bepaald goed. Daarvoor in de 3 super... Ik weet niet of er mensen hier op het forum zijn die ervaring hebben met een verstelbaar nokkenastandwiel op een ongeblazen motor? Hiermee kan je je koppel iets verschuiven maar hoe dit met een M-stok uitpakt weet ik niet. Daarbij is dit tandwiel nieuw een stuk duurder dan een gebruikte A- of V-stok.Iemand misschien al eens met een T-stokkie gereden in een F motor? Heb ff de specs niet bij de hand maar er zijn zeker mensen hier die dit wel weten of dit kanAnders "blabla" eens vragen of hij een eeprommetje heeft voor je die je iets meer koppel kan bezorgen. Let wel op dat de ECU met nr 951 de enige chipbare is voor de non turbo's. Voor de ontsteking heeft blabla een ruil ezk met een daughterboard erop. Bovenstaande geldt alleen voor een LH2.4.Weet niet zeker of hij deze ook verkoopt maar je kan het altijd eens vragen.Grtz, Daniel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:29 #1377888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En
En de F dacht ik, en de FD (pulsair en EGR) en ik heb wel eens gehoord van een FS.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:32 #1377889 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Standaard?
Ik dacht dat er ook F'jes met standaard T-stok geleverd zijn?
Wat mijn B23F (Automaat) heeft weet ik niet, maar hij trekt goed in de lage toeren.
Rond de 1600-2000 RPM sleeurt ie hem vooruit.
Vroeger ook een B230F gehad, die trok als de brandweer rond 3500 RPM. Niet te houden.
EDIT> Er staat een FS bij Jan Crombeen in de schuur.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:33 #1377890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic comp
ja dat ding boven de pedalen is dus Eentje uit een 940...., neen ik reed gewoon 100 op een recht stuk snelweg, neen enkel een stay aan de voorzijde...

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:36 #1377891 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic oeps.

rudiger schreef : ja dat ding boven de pedalen is dus Eentje uit een 940...., neen ik reed gewoon 100 op een recht stuk snelweg, neen enkel een stay aan de voorzijde...

Dat is dan de EZK en niet de ECU, zoals ik hierboven melde...excuus.

Ik twijfel er trouwens aan of het wel "proper" is om een FK ecu/ezk in een F te plaatsen, het lijkt me dat de sensoren nogal wat verschillen en het onstekings tijdstip van de FK (Turbo) ook....van een FB lijkt me beter.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:46 #1377893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fb
kan ook van een fb zijn... weet het niet meer precies, is alweer 2 a 3 jaar geleden dat het veranderd is.. trouwens, ik heb een b230 FS. en o jaap, die kat ervantussen heeft amper effect..heb ik ook geprobeerd en toen weer teruggeplaatst...
maar goed ik wi
alles weer origineel, Gerben vraag eens aan crombeen wat hij voor de ecu en ezk wil? of pb me zijn telnummer al je wil...

groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:52 #1377897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fb
Jaap,

In mijn 944 zit de B230fb er standaard in,

Heb wel het idee dat je toeren moet maken voor snelheid.

Maar als ik het goed begrijp is de 531/vx3 combi vooral goed in ademen bij hogere toeren.

Bij mij zat er al een achter stabi op toen ik hem kocht.

Ik heb voor en achter nu wel de dikke stabi's van een turbo en een stay in het midden m

Voordeel van stay is naar mijn idee minder trillende en kromme remschijven.

Wil je betere wegligging begin met je schokdempers en veren.

Wat een gedoe met je rijbewijs dan , maar blijft een mooie oplossing nu!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 22:58 #1377900 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic hmm

rudiger schreef : Gerben vraag eens aan crombeen wat hij voor de ecu en ezk wil? of pb me zijn telnummer al je wil...

groet

Ik was er vanavond nog eventjes, zal volgende week wel eens voor je vragen.
Ikzelf heb de complete kabelboom uit dat ding gesloopt, de beide computers zitten er nog in.
Advertentie van Jan: link.marktplaats.nl/631771384 (helaas geen tel.nummer bij vermeld...)
Ik zal hem eens een mailtje doen.
Groeten,Gerben

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 01:36 #1377916 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic ecu951 + aangepaste ezk
[/quote]
Dat is dan de EZK en niet de ECU, zoals ik hierboven melde...excuus.

Ik twijfel er trouwens aan of het wel "proper" is om een FK ecu/ezk in een F te plaatsen, het lijkt me dat de sensoren nogal wat verschillen en het onstekings tijdstip van de FK (Turbo) ook....van een FB lijkt me beter.
Groeten,Gerben
[/quote]
ECU951 is van een non turbo. Turbo ecu werkt niet goed in een non turbo. De 951 is de enige non turbo chipbare ecuEZK maakt niet uit. Blabla heeft dan nl de ontstekingscurve bepaald en deze is dan aangepast aan de B230F. Ik heb Martijn (Blabla) ooit om een non turbo ezk tbv lpg gevraagd en dit was mogelijk. De EZK moet dan wel met een schakelaar worden voorzien om ook orgineel te kunnen draaien omdat hij de ontsteking tbv lpg zodanig wilde vervroegen dat dit voor benzine niet ok was om met deze setting te rijden (starten op benzine ff was geen probleem).Zoals ik al aangaf, vragen kan altijd. Misschien zegt martijn (Blabla) dat dit zinloos is maar misschien heeft hij wel iets voor je.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2013 13:44 #1377937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat en waterval aan adviezen!
Hoi allen die hebben gereageerd.
Ik ben diep geroerd (snik) door alle goede en goedbedoelde adviezen die ik heb gekregen.
Ik hoop vanavond tijd te hebben om daar uitgebreid op te reageren, maar op dit moment roept de plicht! Vanmorgen lekker met mijn dieseltje op en neer naar Schiphol getuft; eerst echte ritje sinds anderhalf jaar!
Jaap

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC