olielekkage oliekoeler
- J. Strijk
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Groeten,Gerben
- J. Strijk
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij lijkt er nu wat olie te lekken langs ring nr. 4 in bovenstaand plaatje, dus tegen het blok. Ik wil dus die oliekoeler eens loshalen. Alleen zie ik strijks vraag nog niet echt beantwoord hierboven, maar het klopt toch?strijk schreef : als je de hollebout losdraait,nadat het filter is verwijderd, mag er dus ook alleen maar olie uitlopen en geen koelwater.
M.a.w. als je de slangen maar aan de koeler laat zitten kun je (nadat je de olie hebt afgetapt) alles op het plaatje verder loshalen zonder koelvloeistofverlies?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die lekkage daar, komt meestal van het kleppendeksel (Reintz pakking gebruikt? die scheuren op de knik over de nokkenas), of vanaf 1 van de keerringen voor of achter.Achter, zijn die twee in de verdelerkapgrondplaat, voorkant is nokkenas.Is het de voorste nokkenaskeerring, dan zie je dat vaak ook aan een besmeurde waterpomp, dus op zich is een en ander makkelijk uit te sluiten.Die kleppendekselpakking zost ook niet de wereld, een Elring met in de hoekjes een klein dotje vloeibare pakking, maakt de boel wel blijvend dicht.
Die ring tussen blok en oliekoeler-warmtewisselaar, gaat vrijwel nooit stuk/lek.
Schoonsproeien met overmatig remmenreinger en daarna als je hebt, lucht, en anders gewoon hogedrukreiniger.Beetje om de kitieke delen heen spuiten, een loeihete turbo even laten afkoelen, voor de zekerheid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar kan ik die koeler nou los halen zonder koelvloeistofverlies of niet

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen breng je me met de nummers die je noemt een beetje in de war. Ik heb op mijn lijstje staan: Ring #3, O-ring #4 en ring #5. #8 is de banjobout waar we het hierboven eerder over gehad hebben, die ga ik proberen heel te houden.