olielekkage oliekoeler

• J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 22:13 #1374285 door J. Strijk
Beantwoord door J. Strijk in topic olielekkage oliekoeler
Mooi,zal morgen even een bestellen,als je de hollebout losdraait,nadat het filter is verwijderd, mag er dus ook alleen maar olie uitlopen en geen koelwater.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 22:52 #1374290 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Banjobout
*Banjobout.
Groeten,Gerben

• J. Strijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 23:11 #1374293 door J. Strijk
Beantwoord door J. Strijk in topic olielekkageoliekoeler
2 is dacht ik een banjobout maar ik wil 8 losdraaien of heet die ook zo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 23:31 #1374295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2
2 is een banjobout en 8 is ook zoiets, maar niet echt. Het is een soort pijpje met een zeskant en schroefdraad aan weerszijden. Volvo noemt het een 'nippel' en daar lijkt het inderdaad nog het meeste op. Maar misschien mag het ook wel 'banjobout' heten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2012 23:56 #1374300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ring
Ring nr:5 kan i.d.d. erg slecht zijn en het is aan te raden deze te vervangen.Lekkage is eerder regel dan uitzondering, de banjobout nr:8 kan wel kneiter-rete vast zitten. Gebruik hier echt een eersteklas sleutel voor. De grip op die bout is ook smal,  dus glijdt een slechte sleutel hier zeker snel af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2013 16:26 #1397864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de zekerheid

strijk schreef : als je de hollebout losdraait,nadat het filter is verwijderd, mag er dus ook alleen maar olie uitlopen en geen koelwater.

Bij mij lijkt er nu wat olie te lekken langs ring nr. 4 in bovenstaand plaatje, dus tegen het blok. Ik wil dus die oliekoeler eens loshalen. Alleen zie ik strijks vraag nog niet echt beantwoord hierboven, maar het klopt toch?
M.a.w. als je de slangen maar aan de koeler laat zitten kun je (nadat je de olie hebt afgetapt) alles op het plaatje verder loshalen zonder koelvloeistofverlies?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2013 16:41 #1397866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoonmaken.
Voor je zo ver in je blok gaat graven (je hebt een lpt, toch? moet je nogal rommelen om et los te krijgen) zou ik eerst de hele rechter zijkant van je blok eens schoonmaken.
Die lekkage daar, komt meestal van het kleppendeksel (Reintz pakking gebruikt? die scheuren op de knik over de nokkenas), of vanaf 1 van de keerringen voor of achter.Achter, zijn die twee in de verdelerkapgrondplaat, voorkant is nokkenas.Is het de voorste nokkenaskeerring, dan zie je dat vaak ook aan een besmeurde waterpomp, dus op zich is een en ander makkelijk uit te sluiten.Die kleppendekselpakking zost ook niet de wereld, een Elring met in de hoekjes een klein dotje vloeibare pakking, maakt de boel wel blijvend dicht.
Die ring tussen blok en oliekoeler-warmtewisselaar, gaat vrijwel nooit stuk/lek.
Schoonsproeien met overmatig remmenreinger en daarna als je hebt, lucht, en anders gewoon hogedrukreiniger.Beetje om de kitieke delen heen spuiten, een loeihete turbo even laten afkoelen, voor de zekerheid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2013 16:58 #1397870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check
Kleppendekselpakking vorig jaar vervangen, keerringen voorkant alle drie twee jaar geleden. Alles aan de voorkant van het blok en aan de rechterkant is verder droog. Olieretour turbo ook droog, verdeleras O-ringen ook vervangen (vorig jaar), en het is ook droog onder de verdeler.
Maar kan ik die koeler nou los halen zonder koelvloeistofverlies of niet :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2013 18:34 #1397874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zolang
Pieter... zo lang je slang #11 en #14 aan het huis laat zitten kan dat zonder koelvloeistof verlies.Zoals je ziet en begrijpt gaat daar het koelwater doorheen om de olie te koelen.@Baseman: ik ben het niet met je eens Bas dat deze ring #5 bijna nooit lekt, hij lekt heel vaak.@Pieter: en vervang dan ook meteen ring #8 als je het toch open hebt.Deze rubbers kosten een "drol".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2013 22:34 #1397893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jo
Tnx, dat is inderdaad het plan, om het hele ding van het blok te schroeven en alle rubbers en pakkingen te vervangen. Zal waarschijnlijk pas na winter zijn, bij de 'voorjaarsbeurt' als ook de olie weer ververst moet worden.
Alleen breng je me met de nummers die je noemt een beetje in de war. Ik heb op mijn lijstje staan: Ring #3, O-ring #4 en ring #5. #8 is de banjobout waar we het hierboven eerder over gehad hebben, die ga ik proberen heel te houden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC