Compressie bij 4 ton
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lijkt me een goed idee, ben alleen niet zo vaak in het westen: 100.000 km afgelegd in 3 jaarBoy Bakhuys schreef : weer een keertje afspreken op de parking in Adam?

Als ik dan de "handleiding"hieronder lees mag het wel een verwarmde garage zijn. Of iets voor een PKKen nog meer K dag?
In elk geval een gaaf aanbod, kom ik graag op terug als ik daar weer eens ben. Was er afgelopen vrijdag weer, mijn dochters zijn een pracht excuus en dit zou een omgekeerd excuus zijn om even bij hen langs te gaan.
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar875.000 en alweer meer.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Heb de test gedaan zonder hulp, dus zelf gestart en niet opgelet of druk stabiel was. Heb een compressietester met een ventieltje dat terugloop blokkeert, geeft waarden in PSI en moet dus zelf omrekenen. Heb de motor gewoon een aantal keren laten rondgaan. Zal de test wel een keer opnieuw doen, de komende twee weken komt het er alleen niet van. Agenda zit ramvol.Boy Bakhuys schreef : -doorgaan totdat de druk zich heeft gestabiliseerd.
De lektest is ook iets dat ik graag zou doen, maar ff zo'n bougie verbouwen... en perslucht heb ik helaas ook niet. Staat wel bovenaan het verlanglijstje om aan te schaffen voor de schuur.
Zodra ik de kans gehad heb zal ik me weer melden!
groeten,
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of ga je dan evt zuiger veren e.d. vervangen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- G. Los
-
- Premium lid
-
wat een kilometerstand zeg....!JP Elverding schreef : Voor mij is het "voor de weet". De tank pruttelt gezellig verder maar ik ben gewoon benieuwd naar het begin en naar het nu.Als het goed is zit er dan 9 ton op...
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien heb je gelijk, of degene die het je geleerd heeft...mij is altijd geleerd dat je compressie meet op een koude motor.
Ik heb ooit in een ander leven, mijn monteursdiploma's gehaald. Mijn favoriete onderdeel daarvan was revisie. Na het afronden van een vervolgcursus revisietechnieken moest ik examen doen op een door mij gereviseerde diesel. Ik was twee uur bezig om het stationaire toerental van de 6 cilinder GM generator af te stellen en deze zat iedere keer weer op het randje van op hol slaan. Toen vroeg mijn examinator twee dingen die ik nooit meer ben vergeten:
Heb je enig idee waarom het niet lukt?
En waarom vindt je het zo belangrijk dat ie stationair als een zonnetje loopt, terwijl ze de rest van haar leven bijna altijd volgas zal draaien?
Zorg dat ze bij 2500 rpm als een zonnentje en zo zuinig mogelijk draait, dan zal de eigenaar je eeuwig dankbaar zijn want dan bespaart ie 1 liter kerosine per uur.
Diezelfde man heeft mij later uitgebreid uitgelegd hoe je een vacuum- of econometer moet interpreteren. Samen met een compressiemeter en een NoLektest een onverslaanbaar trio. Hij kon met verschillende combinaties van uitslagen bijna altijd met dodelijke precisie vertellen wat het probleem was.
Dus, comressie meten doe ik met een warme motor omdat ruw ingeschat ik 98% van de tijd een warme motor heb, de olie dan op temperatuur is en dan zijn beste smeereigenschappen heeft, het koelwater op temperatuur is en dit garandeert, als ik na een jaar de test opnieuw doe, ik dat met dezelfde temperatuur doe. Ga maar na, wat er gebeurt als je midden in de winter of in de zomer aan het meten bent.
@ChrisB:
Zo'n omgebouwde bougie doet bijna hetzelfde als jouw comressiemeter, alleen andersom. Op jouw meter dient het autoventieltje om de maximum gehaalde druk vast te houden zodat je de tijd krijgt deze af te lezen, het ventiel op de omgebouwde bougie houdt de lucht vast in je cilinder zodat je de gelegenheid krijgt om te kijken hoe snel de druk in je cilinder zakt, dus stopwatch er bij en barretjes of psi'tjes tellen. Opschrijven en de volgende cilinder op tuimelen zetten. Dezelfde volgorde aanhouden van je ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 dan doe je de minste handelingen.
Heb jij bij jouw compressiemeter van die messing verlengstukken gekregen? In de langste zo dicht mogelijk bij de meter een gat boren van 8mm, een messing ventiel er in (laten) solderen, deze zo strak mogelijk omhoog buigen, klaar. Schroef het ventieltje uit je meter om een lektest te kunnen doen, mét ventieltje fungeert ie gewoon als compressiemeter. Laat maar weten of je zo'n modificatie op je meter wilt hebben...
@A_A:
Je zou dan kunnen overwegen om zo'n aktie uit te laten voeren. Het goedkoopste is het blok dan zelf te strippen en schoonmaken, cilinderkop er af en naar het revisiebedrijf om de cilinders uit te laten honen. Zij leveren je dan de nieuwe zuigerveren en als het nodig is ook een overmaat zuigers (afhankelijk van hoeveel er uit gehoond werd) Van tevoren bij de zelfde reviseerder een stuk plasticage ophalen en je krukaslagers opmeten. Goed zelf te doen en ook leerzaam, dus leuk. Speling te groot of zichtbaar beschadigd? Dan ook de lagerschalen (laten) vervangen. Deze kunnen ook de oorzaak zijn van te lage oliedruk in combinatie met een te hoog olieverbruik. Maak van tevoren de oliekanalen zo veel en goed mogelijk schoon en besteed vooral veel aandacht aan die kanaaltjes die bijna dicht zitten (als je je koppakking er af hebt gehaald heel goed te zien en goed kijken verteld je een heleboel als je je gezonde verstand gebruikt..) De reviseerder is blij dat jij het hebt gedaan en alle losse rommel gaat er bij het ultrasoonreinigen helemaal uit.
Het enige speciaalgereedschap is een goede momentsleutel (zijn tegenwoordig best goedkoop en de moeite waard om zelf te hebben) een zuigerveergroefschrapertje, die je maakt van een oude zuigerveer door deze doormidden te breken en scherp te slijpen eventeel een segerringtang als de zuigers vervangen moeten worden zodat je de pistonpennen kunt verwijderen en een zuigerveer spanband. Vraag of je die van dat bedrijf mag lenen als je een borg achter laat, krijg je meteen de juiste maat mee:-)
Maar al die dingen hoeft JP niet te doen met zijn 9 Ton!!! Gaaf zo'n stand en ik rijd net zoveel, dus ik haal hem nooit meer in:-D
- V700 register
- Nieuw lid
-

Wellicht een tip: ik haal de stuurdraad altijd even van de startmotor en vervang deze voor een losse draad zodat je (met de motor in vrij) door de draad tegen de plus van de accu te houden, de startmotor bedient. Dan zie je gelijk of je waarde op de compr.meter nog doorloopt of blijft staan.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Ik heb ook geleerd het gaspedaal geheel op de bodem te houden.