Compressie bij 4 ton

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 18:07 #1095186 door Chris Boessenkool
Compressie bij 4 ton is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi mensen,
Van mijn 945 heb ik de compressie even gemeten. De motor, een B230FK, heeft voor het meten kort stationair gedraait. Gemeten met een setje dat je erin draait ipv ertegenaan drukt.
Cilinder 1: 9,9 bar,Cilinder 2: 8,9 barCilinder 3: 9,6 barCilinder 4:10,6 bar
Wat vinden jullie daarvan, is het nog wat? Auto en blok hebben nu 394.000 km afgelegd.
groeten,
Chris
Edit: Nav de opmerkingen ben ik nog een keer aan de slag gegaan. Take 1 is "droog" en take 2 is "in de olie" dwz nadat ik er met de oliekan een scheut olie in de cilinder gedaan heb. Het motorblok was koud. De gebruikte compressiemeter is eentje in PSI, moet zelf even laten omrekenen. (bedankt google!)
Take 1
Cilinder 1: 9,3 bar,Cilinder 2: 9,3 barCilinder 3: 8,9 barCilinder 4:11.03 bar
Take 2
Cilinder 1: 10,03 bar,Cilinder 2: 9,6barCilinder 3: 9,6 barCilinder 4:11.7 bar
Discussie verderop in dit topic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 18:43 #1371935 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ha
Ha Chris,
Vergelijk het hier eens mee: www.volvo700vereniging.nl/node/33231
Goed, Ja, een B234F is een heel ander blok...
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 19:03 #1371936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960
Mijn ex 960estate met 4 ton op de teller had op alle 6 de cilinders een waarde van boven de 12 Bar
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 19:10 #1371937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat kunt opmeten. Ik vermoed dat het bij mijn motor ook wel wat minder is..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 19:33 #1371938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 9,5
Hier rond de 9,5 op alle cilinders, en niets aan de hand hoor bij 465.000 km op Lpi
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 20:27 #1371947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schrijverke

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat kunt opmeten.

weer een keertje afspreken op de parking in Adam?

Ik vermoed dat het bij mijn motor ook wel wat minder is..

Hoe kan dat nou? Geloof ik niks van...:-D
Die van mij kan schrijven, heb je er ook nog een aandenken van:

 
  
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 20:44 #1371951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo

960 estate 1996 schreef : Mijn ex 960estate met 4 ton op de teller had op alle 6 de cilinders een waarde van boven de 12 Bar

Dat is mooi, maar een turbomotor hoort toch een lagere compressie te hebben dan een ongeblazen (iets van klok en klepel ).
In dat licht gezien zijn de waarden die Chris noemt wel netjes dacht ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2012 21:50 #1371956 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meting
De waarden zijn aardig in de buurt. Alleen de meting zelf vertrouw ik niet erg. b.v. 10,6 is aan de hoge kant voor een FK
 Meet nog eens een keer: je zult waarschijnlijk verrast worden! Tijdens het startern even de + van 15 op de bobine losnemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 13:51 #1372011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Betrouwbaarheid
Het maakt niet uit of 8,9 echt 8,9 is of 10,6 echt 10,6 is, maar meer om de onderlinge verschillen in de waarden.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen 8,9 & 10,6 te groot. (Een goede 20%..)
Zou voor mij genoeg redenen zijn even onderzoek te plegen.

Een 2e compressietest is een begin om de waarden te bevestigen.
Tevens zou je als volgende stap een 'leak-down' test kunnen doen om te kijken of er niet ergens (koppakking/ zuigerveren/kleppen) iets ontsnapt als de kleppen gesloten zijn.
En zo ga je verder...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2012 00:30 #1372098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de goede orde..
je zal het waarschijnlijk wel al weten, maar voor de mensen die het nog nooit hebben gedaan:
-motor op temperatuur
-bobinevoeding los
-voeding van de lpgverdamper los of schakelaar in middenstand indien mogelijk.
-gasrol op hoogste stand vergrendelen met een tyrip oid (of je vriendin het gaspedaal tijdens de test op de plank laten drukken)
-Compressietester aansluiten, afstandstarter of vriendin gebruiken om te starten,
-doorgaan totdat de druk zich heeft gestabiliseerd.
-herhalen bij alle andere cilinders
-beetje olie op de cilinder spuiten en een paar slagen laten starten.
-nog een keer meten en herhalen bij de rest van de cilinders.
Heb je bij de tweede run beduidend hogere waarden, indicatie voor versleten zuigerveren of olieschraapveer.
Nolektest sluit andere lekkagebronnen uit:
-Voertuig in de versnelling zetten en op de handrem. Wielblokken willen ook helpen.
-kleppen van de te meten cilinder op tuimelen zetten en via speciale bougieplug luchtdruk op de cilinder zetten. Als je kunt hardsolderen of lassen kun je een oude bougie ombouwen door het porcelein en de rest van het binnenwerk er uit te meppen, bij een vrachtwagenbandenboer een los messing ventiel halen en deze er luchtdicht op (laten) solderen. Of een ring er op lassen waar je een standaard tubeless ventiel in kunt drukken met een beetje blauw vet of vaseline.
-borrelen in kvs > lekke koppakking
-grote luchtstroom te horen bij verwijderen van olievuldop > bevestiging eventueel eerder geconstateerde zuigerveren
-Gesis in de uitlaat te horen > beschadigde/kromme uitlaatklep of deze staat zo krap dat ie niet meer kan sluiten > meestal is ie dan ook al verbrand.
-Gesis in de luchtfilterslang > Beschadigde/kromme inlaatklep, of deze staat zo krap dat ie niet meer kan sluiten > meestal is ie dan ook al verbrand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD