745 door zijn versnellingsbak heen; De nieuwe bak hangt eronder; nog één laatste vraagteken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2012 20:41 #1366993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoiets verkoop je toch niet
zoiets verkoop je toch niet ... :S denk dat de verkoper dit niet gezien heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2012 10:24 #1367478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic The Iron Maiden rolls again!
Een kleine update, na een lang proces...
De M47 ligt er eindelijk onder. Uiteindelijk is het 'nieuwe' koppelingshuis gewoon mee overgezet, aangezien bleek dat de 'scheuren' die ik dacht te zien geen scheuren bleken te zijn, maar óf gietresten, óf een gebarsten verflaag. Als dat af fabriek was, lijkt me dat vrij slordige quality control eigenlijk, maar ik ben uiteindelijk gerustgesteld door twee factoren:
1) Een bevriende hobbyist die 2CVs versleuteld raadde me aan om een contrasterende verf over de scheuren te spuiten en daarna de boel goed (en fijn!) te schuren. Blijft er verf achter in de scheuren, dan zijn ze precies dat. Zoniet, is het oppervlakkig en geen probleem. Dat bleek dus zo te zijn; geen restje rode verf bleef achter.2) De garagehouder die de bak er voor me heeft ondergehangen heeft hem goed bekeken en bevestigde dat het zeker geen scheuren waren. Hij heeft hem ook vergeleken met de oude, en daar zaten ze ook, al zaten er een stuk minder.
Misschien toch een verflaag aan de binnenkant geweest? De belabberde kwaliteit van de foto's hielp natuurlijk ook niet...
Anyhow; het kostte nogal wat moeite om de oude onderdelen los te krijgen (de bouten zaten muurvast en ze vereisten allemaal een hefboom om los te krijgen, maar als de eerste beweging erin zat, konden ze verder met de hand verder worden geschroefd).
het bleek dat de oude motorsteun volledig was vergaan trouwens, wat waarschijnlijk ook de reden was voor de vibratie die ik vorig jaar al voelde. Toen zijn er verschillende lagers vervangen, maar nu was het tussenlager (toch? Die grote rubber ring tussen de cardan-as en de versnellingsbak?) wéér in verregaande staat van ontbinding.
Na een proefritje lijkt het rommelen/vibreren nu eindelijk compleet weg te zijn, en de schakelmomenten van de M47 t.o.v. die van de M46 zijn ook meer naar mijn persoonlijke voorkeur. Dubbel win dus
Nog één afsluitend vraagje trouwens; uiteraard is het wennen aan een nieuwe versnellingsbak, maar naar mijn gevoel is de bak veel lichter te schakelen als de oude. En wat mij vreemd lijkt (maar misschien wel ten onrechte), is dat als de pook nu in een versnelling staat (maakt niet uit welke), hij niet vast lijkt te staan zoals bij de vorige, maar compleet links en rechts is te bewegen, alsof ie in zijn vrij staat. Dit ben ik niet gewend en voelt erg vreemd aan. Is dit normaal bij een M47? (hij trilt of schudt trouwens nauwelijks tot niet).
Mijn allereerste 745 had ook een M47, maar ik kan me niet meer herinneren of dat dit toen ook zo was (is ook meer dan 10 jaar geleden alweer, en twee wagens met een M46 zitten daar nog na  )...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2012 23:48 #1367714 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Weetje

Daeothar schreef : 1) Een bevriende hobbyist die 2CVs versleuteld raadde me aan om een contrasterende verf over de scheuren te spuiten en daarna de boel goed (en fijn!) te schuren. Blijft er verf achter in de scheuren, dan zijn ze precies dat. Zoniet, is het oppervlakkig en geen probleem. Dat bleek dus zo te zijn; geen restje rode verf bleef achter.

Als je twijfeld of een gietstuk of as gescheurd is gebruik ik altijd; Primor, Verimor en Devmor van Grifon.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2012 23:53 #1367716 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic flopperdelfop!

Daeothar schreef : n versnelling staat (maakt niet uit welke), hij niet vast lijkt te staan zoals bij de vorige, maar compleet links en rechts is te bewegen, alsof ie in zijn vrij staat. Dit ben ik niet gewend en voelt erg vreemd aan. Is dit normaal bij een M47? (hij trilt of schudt trouwens nauwelijks tot niet).

Heb je (jullie) wel de busjes in de schakelstang opening waar de pook in komt geplaatst? 2 stuks, aan beide kanten 1 , en daar doorheen de "pijp" die het bijmekaer houdt.
Of zijn deze er niet per-ongeluk tussen uit gevallen, bij het verplaatsen van de bak of bij het inbouwen? (mij vaak genoeg gebeurt) ze zitten erg los! (plastic spul)
Zitten deze busjes er Niet in, dan "wappert" de pook alle kanten op!
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2012 23:59 #1367717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die zaten er wel degelijk bij...
... maar of ze er nu tussen zitten zou ik niet durven zeggen.
Een inspectiepuntje voor het weekend dus...

• Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-09-2012 12:36 #1367735 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic oude M46OD

skidje schreef : heb eventueel wel interesse in een defekte M46!!

Dus ik kan een PB verwachten?

Mooi dat het allemaal gelukt is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2012 09:13 #1367884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus...
Update again.
Heb dit weekend gecheckt, toen ik toch bezig was aan de auto, en inderdaad; de twee kunststof busjes die de schakelarm en de pook strak houden, zitten er gewoon niet tussen!
Ik heb de krat met oude onderdelen die eronderuit zijn gekomen tijdens de vervanging van de bak volledig uitgepluist, en nee; ze zaten er niet tussen. Ik vond wel één van de oude busjes (zwart en vuil, in tegenstelling tot de twee 'nieuwe', die ik zelf had schoongemaakt). Terug dus, want dat hoort zeker niet.
In het geval dat, als ze de busjes kwijt zijn of wat dan ook; zijn die nog nieuw te krijgen? En zoja, zijn die er, zonder brug, redelijkerwijs zelf tussen te plaatsen? Ik moet alles wat ik zelf doe, op de oprit doen namelijk.
Van de andere kant, de 'nieuwe' aandrijfas bij de M47 heeft zo te voelen een uitgewoonde kruiskoppeling, want hij rommelt toch, zodra hij wordt ontkoppeld. Dat heeft me in het verleden ooit al eens vervanging van alle lagers rond de aandrijfas gekost, dus daar ga ik zowiezo meteen wat aan laten doen. Kunnen ze gelijk die busjes (terug)zetten...
Verder was het een mooi weekend, want twee zo goed als nieuwe achterlichtunits en een origineel Volvo 3e remlicht zijn nu ook geïnstalleerd. Mooi resultaat, maar draden trekken is een crime zeg...
Oh, en @ skidje: sorry; de kleinzoon van de garagehouder was erg geïnteresseerd in de oude bak, dus heb ik die gebruikt om de kosten voor het plaatsen aardig wat naar beneden te krijgen. het was gebeurd voor ik erg in had eigenlijk. My bad...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC