3 poten - OPGELOST!

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 21:46 #1093233 door Ton Herman Melis
3 poten - OPGELOST! is gemaakt door Ton Herman Melis
Mijn 940 LPT loopt de laatste tijd niet zo mooi meer. Heb onlangs kleppen gesteld en alle plaatjes konden er nog mee door behalve de uitlaatklep van de 2e cilinder die moest 0,2mm dunner. Maar in plaats van het probleem op te lossen wordt het steeds een beetje erger. Ik verdacht de ontsteking, maar de bougies vonken goed alle vier (ik heb zo'n testertje met een lampje ertussen). Dus na wat heen en weer gepraat met een bevriende automonteur kwamen we tot de conclusie dat een lekke klep de oorzaak zou kunnen zijn. En dat betekent in ieder geval de kop eraf. Voordat ik dat wil gaan doen wil ik het natuurlijk eerst zeker weten.
Kan iemand me zeggen hoe je dat zonder de kop te lichten kunt testen? Of is het met deze symptomen toch al wel zeker?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 21:53 #1360716 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic compressie
Compressie meten en dan weet je het.
Als de compressiemeting goed is en alle 4 de cilinders zo'n beetje dezelfde compressie hebben kan je de kop lekker laten zitten. Dan verder kijken en zoeken bij andere dingen.
Als er een cilinder sterk afwijkt van de andere 3, dan is er een lek en weet je genoeg.
__
Over die  bougie: Een tester met lampje? je hebt dus getest of de vonk bij de bougie aankomt? Vonkt de bougie daadwerkelijk wel? haal ze er eens uit, hoe zien ze eruit? vervang ze gewoon eens (15 euro).
Dat het lampje oplicht betekent niet dat de bougie daadwerkelijk ook vonkt!
___
Over de klachten: Zulke symptomen kunnen trouwens met van alles en nog wat te maken hebben en veroorzaakt worden.
Een lekke kop of klep is 1 van die optie's.
Een slechte injector kan hetzelfde veroorzaken, een vacuumlek bij de inlaatspruitstukpakking ook, en een tal van andere dingen ook.
 
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 22:00 #1360718 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik heb wel geconstateerd dat
Ik heb wel geconstateerd dat hij niet slechter loopt als ik 1 van de 4 bougiekabels lostrek op de verdeelkap. En die blijft dan wel vonken. Bij de andere 3 loopt hij wel behoorlijk wat slechter.
Op zowel gas als benzine zijn de symptomen hetzelfde, dus injectoren wil ik voor het gemak maar even uitsluiten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 22:07 #1360719 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ok

tonherman schreef : Ik heb wel geconstateerd dat hij niet slechter loopt als ik 1 van de 4 bougiekabels lostrek op de verdeelkap. En die blijft dan wel vonken. Bij de andere 3 loopt hij wel behoorlijk wat slechter.

Toch blijven nu nog steeds alle optie's open.
De bougie kan nog steeds gaar zijn..
Begin dus met het eruithalen van de bougie's en de compressie meting, dan weet je gelijk een stuk meer.

Tonherman schreef : Op zowel gas als benzine zijn de symptomen hetzelfde, dus injectoren wil ik voor het gemak maar even uitsluiten...

Je kan inderdaad dan wel de injectoren uitsluiten ja.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 22:32 #1360722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdeler en rotor ook
Verdeler en rotor ook controleren
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-06-2012 23:22 #1360731 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Eerst compressie meten
Verlies op 1 cilinder dan in die cilinder een beetje olie gooien.
Verlies opgelost is het de zuigerafdichting.
Verlies nog steeds aan wezig dan is het je klepafdichting.
Compressie gelijk en OKE?
Dan is het de ontsteking of injectie om verder te zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 00:17 #1360739 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Bedankt voor de tips, ik ga
Bedankt voor de tips, ik ga aan de slag deze week...
Als ik meer weet meld ik me weer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 22:56 #1360837 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic shit...
Heb vandaag oliepeil en koelvloeistof bekeken. Een maand geleden was alles nog op peil, kon er nu een deciliter koelvloeistof en anderhalve liter olie bijgooien.
Ik begin de koppakking te verdenken (dat doe ik al 5 jaar lang, dus misschien ben ik een beetje een hypochonder). Alhoewel alleen de koppakking beter is dan ook nog lekke kleppen of andere revisies aan boven of onderblok.
Morgen naar de garage, vragen of ik de compressie even kan meten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2012 01:45 #1360856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weet
weet je zeker dat het op gas exact hetzelfde is? Ik had het laatst en toen zat het probleen in de bedrading naar de benzinejectoren toe. Ouderdom/hitte, zeg het maar...maar opnieuw draden naar 1 injector gelegd en probleem opgelost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2012 20:02 #1361009 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ja gas en benzine vrijwel
Ja gas en benzine vrijwel gelijk. Benzine looptie iets beter.
Vandaag bij mijn lokale garage geweest met de auto, hij dacht meer aan het luchtinlaatsysteem, de carterontluchting of de Lambdasonde. In ieder geval niet in de eerste instantie de motor. Hij kon de compressie niet meten (geen tijd).
Maar er was wel flink wat druk onder het kleppendeksel, het spettert om in de rondte bij draaiende motor. Ben eigenlijk vergeten te kijken of de dop blijft liggen bij draaiende motor.
Ik ga eerst maar eens de carterventilatie aanpakken, het luchtfilter checken en andere luchtigheden...
Heeft iemand de intercooler wel eens schoongemaakt of is dat onzin?
En ik ga zelf maar even een compressiemeter kopen denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD