960 3 ltr loopt slecht

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 11:10 #1353842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel vervelend allemaal!
Heel vervelend allemaal! Ik heb het wel vaker gehoord dat na vervangen van de koppakking klanten met klachten terug blijven komen met die motoren. Wat het is weet ik niet, misschien dat het onderblok niet meer recht is of scheurt na aanhalen van de bouten. Veel garages beginnen er zelfs niet meer aan.. Ik sprak laatst een Engelse collega op het werk met een V90 en hij vertelde dit zelfde verhaal uit Engelse hand. Ik heb het gehoord van garage's uit Belgie en Nederland en nu dus ook uit Engeland.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 11:42 #1353844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 motor wisselen.
stel nu dat ik de motor 2,5ltr. die ik nog op de plank heb liggen wissel voor de 3 ltr. wat moet er dan allemaal nog meer gewisseld worden, met het oog op de ecu, de automaatbak, de motronic.  Als ik het toerental vergelijk van de 3 ltr met de 2,5 ltr van mijn vrouw bij verschillende snelheden, dan zit daar toch wel een aanzienlijk verschil in. Dus gaat dat allemaal wel werken.
 
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 13:49 #1353860 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Data Booklet
Ik moet zeggen dat ik het wel opmerkelijk vind dat je met een kapotte koppakking en op 5 cylinders naar Perpignan op en neer kan rijden.
Rijdt dat niet vervelend? Dat kan voor het onderblok toch ook niet erg goed zijn zou je zeggen.
Je moet <a href="/node/16101">hier</a> even het Data Booklet downloaden.
Voor wat betreft de automaat heb je namelijk een punt. Op pagina 108-109 zie je dat de automaat AW30-43 van een 6254 inderdaad anders geprogrammeerd is als die van een 6304.
Op pagina 44-59 vind je informatie over de 6254/6304 motoren en ook welk model ECU (= Motronic) bij elke motor hoort.
Volgende vraag is of jij nog een Motronic 1.8 hebt of een Motronic 4.4. Heb je een tweekleurige contactsleutel? Dan zit er een chipje in en heb je een startblokkering en dus ook een Motronic 4.4. In dat geval is het omwisselen van de ECU/Motronic niet eenvoudig.
Misschien toch ook nog maar even orienteren op het vinden van een gebruikte 6304 motor, eventueel onder inruil van de 6254.
Het meest simpele om te proberen is de kopbouten nog een keertje (laten) natrekken. Misschien zijn ze niet goed aangedraaid. Nee heb je, ja kan je krijgen.
 Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 13:54 #1353861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb iemand hier ook wel eens de suggestie gedaan de kopbouten nog eens na te trekken (weet niet meer voor welk blok). Kreeg daar veel reacties op dat het niet zonder meer verstandig is om dat te doen.Zeker niet als er nog wat vloeistof in de gaten voor de kopbouten zit (of als je niet zeker weet dat die gaten kurkdroog zijn).  Als je dan gaat natrekken lijkt me de kans op scheuren in het onderblok aanzienlijk. Ik zeg niet dat het niet kan, of dat je het niet zou moeten doen. Maar denk er wel van tevoren goed over na.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 14:06 #1353864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW30-40

Piet22 schreef : Voor wat betreft de automaat heb je namelijk een punt. Op pagina 108-109 zie je dat de automaat AW30-43 van een 6254 inderdaad anders geprogrammeerd is als die van een 6304.

De 2.5 (en de 180pk 6304F2) heeft toch een AW30-40 en niet een AW30-43?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 14:29 #1353871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor 960
Hallo Piet,
 
In een voorgaand bericht heb ik vorige week verteld dat ik wel naar Perpignan moest maar dat ik met de auto van mijn vrouw zou gaan, dat is ook een 960 estate maar met een 2,5 ltr motor. Ik moet zeggen dat was ook geen straf hoor.
 
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 14:37 #1353872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zakgegevens 960
Datzelfde boekje Piet, heb ik van de week gekregen van de Volvo dealer hier terplaatse, alleen in de nederlandse taal, ook heb ik daar de suggestie gedaan om de kopbouten na te trekken, maar zij raadden me dat ten stelligste af, vanwege het feit dat er misschien wel wat koelwater onder in de tapeinden zou kunnen zitten en als je die bouten aantrekt en er zit water in, dan gaat er iets niet goed, een vloeistof is nu eenmaal niet samendrukbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 14:59 #1353873 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Koude motor
Maar als je bij een koude motor de kopbouten stuk voor stuk verwijdert, het schroefgat met perslucht droog blaast, de kopbout (of een nieuwe) weer terug zet en nadat alle kopbouten zo zijn losgeweest de officiele vastdraai procedure nog een keer doet.
Dat kan toch geen kwaad? Is een relatief kleine moeite en wie weet.
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 15:45 #1353877 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geen ervaring
Ik heb geen ervaring met deze blokken...en kan dit ook Niet uit ervaring vertellen...maar wat mij wel verteld is:
De kop van een 3 liter en 2.5 liter zijn NIET uitwisselbaar, ze verschillen...de 3 liter kop is ook dunner dan een 2.5 liter kop.
De kop van een 3 liter MAG/KAN Niet gevlakt worden.
Het word ook STERK afgeraden de koppakking bij een 3 liter te vervangen...vaak kop krom of andere fratsen en daarna is het eigenlijk altijd ellende ermee...
Advies bij een 3 liter met lekke kop: wegdoen en zoeken naar een andere.
Blok omzetten naar 2.5 liter is ook wel werk...veel verschilt.
Dit vertel ik uit NIET uit eigen ervaring..maar uit wat mij in de loop der tijd is verteld over deze dingen...
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2012 19:50 #1353911 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic nalezen

volvotje schreef : Goede raad was duur totdat deze monteur zomaar even de dop losdraaide van het expansievaatje, het water liep er niet gewoon uit, het spoot eruit. Dus toen was het niet moeilijk meer. Koppakking of de cylinderkop gescheurd.

Ik lees dit nog eens over, maar eigenlijk is het normaal dat als je bij een warme motor de dop losdraait dat het water begint te koken en omhoog komt.
Je zou eigenlijk de motor moeten laten draaien met de dop er af; als er dan nog steeds luchtbellen komen dan heb je meer zekerheid van een defecte koppakking. Of anders een CO meting laten doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD