960 3 ltr loopt slecht
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2012 20:51 #1092037
door V700 register
960 3 ltr loopt slecht is gemaakt door V700 register
Sinds kort heb ik een probleem met mijn 1996, 960 estate 3 ltr met Prins dampgas, 270000 km. Bij een koude start geen probleem, maar bij het wegrijden komt de auto niet boven de 30 km per uur, ik kan trappen op de gaspedaal wat ik wil, maar de motor wil niet op toeren komen, pas na ongeveer 800 meter als de motor voldoende opgewarmd is en ongeveer 5 seconden voor de motor overschakeld op gas begin ik respons op het trappen op de gaspedaal te krijgen, als de motor eenmaal op gas loopt dan loopt hij goed met dien verstande dat het vermogen niet overhoudt, echt pit zit er niet meer in en dat was voorheen wel anders, ook het stationair draaien is niet meer wat het geweest is, de motor ligt merkbaar te schudden zowel op gas als benzine. Als de motor warm is en ik schakel over op benzine dan merk ik geen verschil. Ook heb ik gemerkt dat de bovenste radiateurslang bij warme motor keihard is, (lekke koppakking?) zo hard, dat ik bang ben dat deze slang het niet houdt, het gekke is dat het koelwaternivo prima in orde is en blijft. Motor is absoluut niet te heet geweest. Ik ben misschien een doemdenker, maar het gedrag van deze motor verontrust me, Ik denk dat hij de meeste km's gelopen heeft. Welk technisch genie laat hier zijn gedachten eens over gaan. De auto is altijd goed onderhouden en wordt alleen maar gebruikt voor grote afstanden oa. eens in de 5 weken openneer naar Perpignan.
Henk.
.
Henk.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2012 22:01 #1352803
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de
Voor de harde slang kun je eens proberen om de dop op het expansievaatje te vervangen. De drukklepjes willen nog wel eens vast gaan zitten. Gedrag op benzine en LPG is gelijk, als ik het goed begrijp ? Olie blijft ook goed ?Heb je al eens geprobeerd de foutcodes uit te (laten) lezen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2012 22:58 #1352811
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slechtlopende 3 ltr
De dop vervangen is misschien een goed idee, ga ik morgen zeker bestellen, en omdat ik dan toch bij de Volvo garage ben zal ik de foutcodes ook uit laten lezen. Als de motor warm is, is het gedrag op beide brandstoffen gelijk. De motor verbruikt wel olie, hoeveel precies w eet ik niet zo precies, maar ik heb zo niet de indruk dat het veel is.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2012 23:09 #1352812
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic schudden
Als de motor schudt dat doen niet alle cylinders mee. Ook dat de motor niet meer zoveel pit heeft zou kunnen betekenen dat er minimaal één cylinder niet mee doet.
Heb je gecontroleerd of alle bougies vonken en hoe de bougies er uit zien? Als één of twee bougies een andere kleur hebben dan doen ze misschien niet mee. Verdachte nr 1: ontstekingsversterkers.
Heb je gecontroleerd of alle bougies vonken en hoe de bougies er uit zien? Als één of twee bougies een andere kleur hebben dan doen ze misschien niet mee. Verdachte nr 1: ontstekingsversterkers.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 01:01 #1352823
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Temperatuursensor.
Temperatuursensor kan ook een boosdoener zijn.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 12:44 #1352846
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectoren
injectoren?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 19:26 #1352882
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kan ook.
Als de gasinjectoren niet meer goed werken, gaat de auto op benzine in eerste instantie ook slecht lopen omdat het motormanagement dan helemaal op het verkeerde been wordt gezet op gas (mengsel te arm).
Ik heb dit verschijnsel onlangs met mijn eigen s90 3.0i ook gehad. Vernieuwen van de gasinjectoren was de oplossing. Ik zou eens de uitlaatgassen laten meten op LPG. Bij mij was die veel te arm en derhalve ook geen goede lambdawaarde.
Bij OMVL heb je voor € 100 incl. montage 6 nieuwe injectoren. Nadeel is wel dat je ze iedere 45000 km moet vervangen. Tot bijna op de km nauwkeurig was het bij mij 2 keer raak. Eerste keer onder garantie. Bij mijn huidige jaarkilometrage kan ik er weer zo'n 4 jaar tegen.
Groeten, Jan
Ik heb dit verschijnsel onlangs met mijn eigen s90 3.0i ook gehad. Vernieuwen van de gasinjectoren was de oplossing. Ik zou eens de uitlaatgassen laten meten op LPG. Bij mij was die veel te arm en derhalve ook geen goede lambdawaarde.
Bij OMVL heb je voor € 100 incl. montage 6 nieuwe injectoren. Nadeel is wel dat je ze iedere 45000 km moet vervangen. Tot bijna op de km nauwkeurig was het bij mij 2 keer raak. Eerste keer onder garantie. Bij mijn huidige jaarkilometrage kan ik er weer zo'n 4 jaar tegen.
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 21:08 #1352899
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Jan,
Ik zou vandaag
Hallo Jan,
Ik zou vandaag naar de Volvo dealer zijn geweest om de computer uit te laten lezen, maar door omstandigheden is er dat vandaag niet van gekomen en de komende week zal er dat weer niet van komen want ik moet weer naar Perpignan as Zondag en ben dan pas volgende week Zaterdag weer terug. Om problemen te vermijden ga ik deze keer met de auto van mijn vrouw, ook een 960 estate ook met Prins gasinstallatie maar wel een 2,5 ltr, Met deze auto is het ook geen straf om zo'n ritje te doen. Paar kleine dingetjes mankeren aan deze auto, zoals de ruitensproeier van de achterruit, de spiegelverwarming aan de bijrijderskant, de plafondverlichting werkt niet, voor de rest werkt alles perfect aan deze auto. Volgende maand bij de sleuteldag bij Schmidt was ik van plan deze auto mee te brengen om die dingetjes aan te pakken.
Alvast bedankt voor het meedenken, zogauw ik terug ben ga ik naar de "Gasboer" om alles eens goed na te laten kijken, want deze auto moet weer in goede staat komen. Ik heb er veel te veel schik in. Je hoort hoe het afloopt.
grtn
Henk
Ik zou vandaag naar de Volvo dealer zijn geweest om de computer uit te laten lezen, maar door omstandigheden is er dat vandaag niet van gekomen en de komende week zal er dat weer niet van komen want ik moet weer naar Perpignan as Zondag en ben dan pas volgende week Zaterdag weer terug. Om problemen te vermijden ga ik deze keer met de auto van mijn vrouw, ook een 960 estate ook met Prins gasinstallatie maar wel een 2,5 ltr, Met deze auto is het ook geen straf om zo'n ritje te doen. Paar kleine dingetjes mankeren aan deze auto, zoals de ruitensproeier van de achterruit, de spiegelverwarming aan de bijrijderskant, de plafondverlichting werkt niet, voor de rest werkt alles perfect aan deze auto. Volgende maand bij de sleuteldag bij Schmidt was ik van plan deze auto mee te brengen om die dingetjes aan te pakken.
Alvast bedankt voor het meedenken, zogauw ik terug ben ga ik naar de "Gasboer" om alles eens goed na te laten kijken, want deze auto moet weer in goede staat komen. Ik heb er veel te veel schik in. Je hoort hoe het afloopt.
grtn
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2012 22:31 #1353794
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 loopt slecht
Omdat ik afgelopen donderdagavond alweer terug was uit Perpignan, 2 dgn eerder dan gepland, was ik gisteren in de gelegenheid om met mijn 960 naar de Volvo garage bij ons in de buurt te gaan (van Houdt in Geel). Daar loopt nog een monteur rond die vroeger veel aan deze auto's gewerkt heeft. Die heeft de computer uitgelezen. daar kwam eigenlijk alleen maar uit dat de lambdawaardes wat schommelde maar niet verontrustend en dat de dynamo op het punt staat te overlijden die gaf maar een laadstroom aan van net geen 13 volt terwijl dit bij een op toeren draaiende motor zo ongeveer 14,5 moet zijn. Nietemin heeft hij de vacuumslangen gecontroleerd, niets mis mee. de injectoren getest, ook niets mis mee, hij heeft ermee gereden en constateerde ook dat er iets goed mis was. Ook de bougies gecontroleerd, kleur goed, de bobines ok, de vonkversterkers die op de zijkant van het inlaatspruitstuk zitten vervangen voor een paar nieuwe, die hadden ze toevallig nog liggen, niks mis mee. Goede raad was duur totdat deze monteur zomaar even de dop losdraaide van het expansievaatje, het water liep er niet gewoon uit, het spoot eruit. Dus toen was het niet moeilijk meer. Koppakking of de cylinderkop gescheurd. Dit vond ik wel verrassend want de koppakking is pas 20000km geleden vervangen. Ik had zelf wel geconstateerd dat de slangen behoorlijk hard werden maar ik had een kapotte koppakking uitgesloten geacht, omdat die eigenlijk pas net vervangen was.
Goede raad is duur, ik heb bij hen gevraagd wat een nwe koppakking monteren kost, dat zijn kosten daar is nog wel overeen te komen maar als de kop kapot blijkt te zijn, dan wordt er door hen een nwe gemonteerd en dat zijn kosten daar word ik toch niet vrolijk van. Wat ik wel moet zeggen van deze garage is de service die ze verlenen, de monteur is toch een dik uur met mijn auto bezig geweest, vonkversterkers gemonteerd en laten zitten. Ik wilde afrekenen bij de receptie, en ik kreeg de mededeling, wij hebben alleen maar een diagnose gesteld meneer en dat doen wij gratis, en die vonkversterkers die lagen er al een jaar of 10, dus als U niet gekomen was dan waren ze op een gegeven moment bij het oudijzer terechtgekomen.
Nu heb ik ongeveer een jaar geleden een gebruikte 960 motor gekocht, daar heb ik me mee vergist want ik veronderstelde dat het een 3 ltr was maar het blijkt een 2,5 ltr te zijn (b6254s) Omdat ik er niet de hoofdprijs voor heb betaald heb ik die motor maar bewaard en ligt dus nog steeds bij mij in de schuur. Ik heb de vraag gesteld aan die Volvo monteur of de cylinderkoppen uitwisselbaar zijn, daarop dook hij de boeken in en kwam terug met een boekje dat hij mij gegeven heeft. In dit boekje staan alle gegevens in van de motoren die geleverd zijn in de 700, 850 en de 900 serie in de periode 1991-1996. Als ik nu in dit boekje kijk dan wordt er voor elk hoofdstuk apart een onderscheid gemaakt tussen de verschillende 960 motoren behalve voor het hoofdstuk kleppensysteem, hieruit blijkt dat kleppen, klepzittingen, klepgeleiders en klepveren voor alle types (b6244, b6254, b6304) gelijk zijn, alleen de nokkenassen zijn verschillend maar zouden uitwisselbaar zijn. Dat betekent dus dat ik de cylinderkop van 2,5 zou kunnen gebruiken mits ik de nokkenassen verwissel.
Zijn er medeforummers die dit ook gedaan hebben en hoe zijn de ervaringen, Ik heb een ander medelid hierover gesproken (Jelmar) en die dacht ook dat dit mogelijk moet zijn, als dit op deze manier opgelost zou kunnen worden, dan ben ik meer dan blij.
Ik hoor het wel.
Henk.
Nu ik het zo even nalees, het is toch wel een heel verhaal geworden.
Goede raad is duur, ik heb bij hen gevraagd wat een nwe koppakking monteren kost, dat zijn kosten daar is nog wel overeen te komen maar als de kop kapot blijkt te zijn, dan wordt er door hen een nwe gemonteerd en dat zijn kosten daar word ik toch niet vrolijk van. Wat ik wel moet zeggen van deze garage is de service die ze verlenen, de monteur is toch een dik uur met mijn auto bezig geweest, vonkversterkers gemonteerd en laten zitten. Ik wilde afrekenen bij de receptie, en ik kreeg de mededeling, wij hebben alleen maar een diagnose gesteld meneer en dat doen wij gratis, en die vonkversterkers die lagen er al een jaar of 10, dus als U niet gekomen was dan waren ze op een gegeven moment bij het oudijzer terechtgekomen.
Nu heb ik ongeveer een jaar geleden een gebruikte 960 motor gekocht, daar heb ik me mee vergist want ik veronderstelde dat het een 3 ltr was maar het blijkt een 2,5 ltr te zijn (b6254s) Omdat ik er niet de hoofdprijs voor heb betaald heb ik die motor maar bewaard en ligt dus nog steeds bij mij in de schuur. Ik heb de vraag gesteld aan die Volvo monteur of de cylinderkoppen uitwisselbaar zijn, daarop dook hij de boeken in en kwam terug met een boekje dat hij mij gegeven heeft. In dit boekje staan alle gegevens in van de motoren die geleverd zijn in de 700, 850 en de 900 serie in de periode 1991-1996. Als ik nu in dit boekje kijk dan wordt er voor elk hoofdstuk apart een onderscheid gemaakt tussen de verschillende 960 motoren behalve voor het hoofdstuk kleppensysteem, hieruit blijkt dat kleppen, klepzittingen, klepgeleiders en klepveren voor alle types (b6244, b6254, b6304) gelijk zijn, alleen de nokkenassen zijn verschillend maar zouden uitwisselbaar zijn. Dat betekent dus dat ik de cylinderkop van 2,5 zou kunnen gebruiken mits ik de nokkenassen verwissel.
Zijn er medeforummers die dit ook gedaan hebben en hoe zijn de ervaringen, Ik heb een ander medelid hierover gesproken (Jelmar) en die dacht ook dat dit mogelijk moet zijn, als dit op deze manier opgelost zou kunnen worden, dan ben ik meer dan blij.
Ik hoor het wel.
Henk.
Nu ik het zo even nalees, het is toch wel een heel verhaal geworden.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 01:01 #1353814
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Lullig!
Tja, dit is wel lullig een koppakking die al na 20.000 km weer doorslaat!
Zou je nog kunnen proberen verhaal te halen bij de garage die de koppakking heeft gerepareerd? Het laat maar weer zien dat het vervangen van een koppakking bij deze 6 cylinder motoren niet eenvoudig is.
Op zich hoor je niet vaak dat een kop gescheurd is, meestal is het het onderblok. Probleem alleen is dat als de kop al gevlakt is dat dit nu misschien opnieuw zou moeten gebeuren en er kan al niet veel afgehaald worden.
De nokkenassen van een 6254 zijn volgens mij dezelfde als van de 180pk 6304F2, dus die zou je eventueel kunnen blijven gebruiken.
Alternatief is om het hele 6254 motorblok er in te zetten, is misschien veiliger. Alleen heb je dan eigenlijk ook een Motronic voor een 6254 nodig.
Zou je nog kunnen proberen verhaal te halen bij de garage die de koppakking heeft gerepareerd? Het laat maar weer zien dat het vervangen van een koppakking bij deze 6 cylinder motoren niet eenvoudig is.
Op zich hoor je niet vaak dat een kop gescheurd is, meestal is het het onderblok. Probleem alleen is dat als de kop al gevlakt is dat dit nu misschien opnieuw zou moeten gebeuren en er kan al niet veel afgehaald worden.
De nokkenassen van een 6254 zijn volgens mij dezelfde als van de 180pk 6304F2, dus die zou je eventueel kunnen blijven gebruiken.
Alternatief is om het hele 6254 motorblok er in te zetten, is misschien veiliger. Alleen heb je dan eigenlijk ook een Motronic voor een 6254 nodig.
Moderators: Jerry Stam