Motorolie stroming

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 23:42 #1345757 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Druk en weerstand
Hallo Rob
Je verwisselt druk met weerstand.  De leidingen zorgen voor de weerstand, de pomp voor de druk.  Is de weerstand in de leidingen laag, dan hoeft de pomp niet hard te werken.   Is de weerstand hoog, dan zal de pomp druk opbouwen.  Dit eventueel tot aan de maximale druk die het geheel kan verdragen of de pomp kan opbouwen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2012 00:00 #1345759 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mathy
Ik had het niet mooier kunnen zeggen.........
De weerstand wordt veroorzaakt door de nauwe speling van de glijlagers in het motorblok.
De maximale druk wordt begrenst, indien voldoende weerstand over de lagers, door een veerbelast klepje in de oliepomp.
Deze opend bij de maximale druk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2012 22:38 #1345865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O.k.
O.k. ik geef me gewonnen, laten we het er op houden dat de restrictie in de leiding de drukopbouw geeft. Regel 2 is nu in werking gegaan dat begrijpen jullie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2012 23:00 #1345866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oliedruk
Oliedruk heeft vaak ook met de drijfstanglagers te maken.
Wij hadden wel eens scania motoren met lage druk,nieuwe drijfstanglagers erin en t was goed.
Als de drijfstanglagers versleten zijn, zie je dat gelijk aan de oliedruk, dan kan hij geen druk opbouwen, want dan spoelt de olie gelijk door de te ruime passing............ook ik geloof niet in een versleten oliepomp!
Denk eerder dus iets anders.......ik denk door slechte olie in verleden drijfstanglagers versleten......maar das wat ik denk,kan er ook helemaal naast zitten...
Wat je kan doen is een dikkere olie erin en kijken of het dan verbeterd...alleen is dit niet de oplossing...
Zou dan  liever een ander blok erin hangen.,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-01-2012 13:27 #1345949 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic zoiets? deze is van de B204 / B234
<a href=" s508.photobucket.com/albums/s322/ALEXAND...rent=oliecircuit.jpg " target="_blank"> i508.photobucket.com/albums/s322/ALEXANDER780/oliecircuit.jpg " alt="Photobucket" />

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 15:10 #1345961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stukkie onbenul
Hoi,
wil het graag even zeker weten.
1: de oliepomp?? ligt niet onder in het carter, maar zelfaanzuigend?
3: overdrukventiel?
4: druksensor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 17:40 #1345997 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Olie pomp
Met een nieuwe pomp is het probleem wel weg!
Een Scania pomp ziet er inwendig wel wat degelijker uit als deze pomp.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2012 17:41 #1345998 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ja !!
Maar dan van een 230FK!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-01-2012 23:21 #1346058 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .
jaap
1 pomp
2 oliefilter
3 oliedrukregelaar
4 oliedrukschakelaar
5 krukas
6 rechter balans as
7 linker balans as
opm. zuigers en cilinderwanden worden door een olie nevel en spatsmering in het carter gesmeerd.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-01-2012 23:28 #1346061 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic B230 XX
van een FK specifiek heb ik helaas niet.
van de B230 algemeen wel.
<a href=" s508.photobucket.com/albums/s322/ALEXAND...=oliecircuitB230.jpg " target="_blank"> i508.photobucket.com/albums/s322/ALEXAND.../oliecircuitB230.jpg " alt="Photobucket" />

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD