Motorolie stroming

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2012 23:59 #1091134 door André Struis
Motorolie stroming is gemaakt door André Struis
Is er hier iemand die een plaatje/exploded view heeft van de smeerolie stroming van een 230FK heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 00:05 #1345660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom
Waarom Andre, wat wil je weten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 00:52 #1345666 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Olie
Hoe de olie zich verdeeld in het motorblok.
Lang verhaal kort;
Ik vond m'n oliedruk maar matig.
Laag oliepijl, iets onder normaal toerental, lampje knippert bij warme motor.
Motor loopt verder prima zonder bijgeluiden.
Pomp opengemaakt, die is gewoon versleten...........
Nieuwe pomp erop
Mijn vraag; waar is dat slijpsel van die oude pomp allemaal gebleven?
Ik mag toch hopen dat dit in het filter is blijven hangen.
Hoe zit het met die sproeiers onder de zuigers?
De drukregeling zit in de pomp zelf
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 01:51 #1345670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede orde
Even voor de goede orde Andre, je oliepomp heeft NIETS te maken met je oliedruk he, deze pomt alleen maar olie verder niets, maar lijkt me sterk dat je dat niet weet.Een hoop mensen maken deze denkvout namelijk, sorry voor het schoolmeesterachtige.Oliedruk wordt opgebouwd door correcte passingen in het blok zelf, blok versleten slechte oliedruk ook al zet je er 2 nieuwe pompen op.Inzake de oliesproeiers e.d. kun je misschien even <a href=" www.pbase.com/stealthfti/squirtsys " target="_blank">HIER en www.pbase.com/stealthfti/lubesys " target="_blank">HIER kijken en scroll dan even naar onderen voor fotomateriaal. Een exploded view heb ik zo snel even niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 02:00 #1345672 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nou....
Nu denk ik dat je zelf een denkfout maakt.
Een versleten pomp bouwt geen druk op, ook al zijn de passingen in lagers correct.
Een goede pomp geeft zoveel flow dat er vanzelf drukopbouw ontstaat.
De meeste mensen kennen het verschil niet tussen druk en flow.
Maar evengoed bedankt (misschien klink ik ook als schoolmeester...)
Ik had die plaatjes al gezien. Maar wordt daar niet echt wijzer van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 08:43 #1345677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe krijg je een versleten pomp ?
Deze ligt n.l. altijd in de olie .
Of,
Te weinig olie . Te hete olie Te veel slijpsel in de olie. Een combinatie van dit.
Een turbo probleem Een uitgelopen lager b.v.
Dat zou wel je lage oliedruk kunnen verklaren.
 
Wat zat er in je filter en oude olie ?
 
Mvg, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 08:55 #1345679 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Tandwielpomp
Het "niet aangedreven" tandwieltje in de pomp heeft scheef gelopen, en zich in het huis "gesleten".
Oorzaak?
Wil wel graag weten waar het slijpsel gebleven is. Vandaar.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 11:57 #1345690 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic olie cirquit
Ik neem aan vanaf pomp in een sternetwerk naar de belangrijkste punten.
Hier heb ik een algemeen verhaaltje kunnen vinden:
www.auto-techniek.com/motor/motorsmering

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 17:45 #1345724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nietus

struis schreef : Nu denk ik dat je zelf een denkfout maakt.
Een versleten pomp bouwt geen druk op, ook al zijn de passingen in lagers correct.
Een goede pomp geeft zoveel flow dat er vanzelf drukopbouw ontstaat.
De meeste mensen kennen het verschil niet tussen druk en flow.
Maar evengoed bedankt (misschien klink ik ook als schoolmeester...)
Ik had die plaatjes al gezien. Maar wordt daar niet echt wijzer van.

Sorry Andre maar nu zeg je het toch: "Een goede pomp geeft zoveel flow dat er vanzelf drukopbouw ontstaat"Dat is niet waar, een pomp bouwt geen druk op, pompt alleen maar olie in de rondte, met een goeie pomp wat sneller als met een versleten pomp natuurlijk, en dat is i.d.d. de flow.Betreffende het verdwenen staal ben je dus bang dat dit zich eventueel in een oliekanaal heeft opgehoopt? Dat kan ik me voorstellen, heb je geen Vadis, daar staan ook enkele afbeeldingen van het olietraject in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 18:49 #1345728 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Oliedruk
Hoe kom je vlgs jou theorie dan aan oliedruk? Je meet toch oliedruk, geen flow!
Een versleten pomp zal, drukloos, bijna dezelfde hoeveelheid olie verpompen als een nieuwe.
Zodra de versleten pomp druk op moet gaan bouwen, zal hij door z'n inwendige lekverliezen, de druk niet halen (of er veel langer over doen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD