Kantelende zuigers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 22:08 #1343795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic asymetrische zuigers

jwielsma schreef : Zo heb ik het begrepen.
En volgens mij heb je ook nog altijd van die leuke circlips aan beide zijden van de pistonpennen. Bij mijn weten zou dan zowel de zuiger alswel het small-end alswel de pistonpen als lager moeten werken.
Waarschijnlijk heb je ook nog zoiets als neerslag van het één of ander (vervuiling) tussen pistonpen zuigeruiteinden en small-end. Hetgeen de boel ook niet losser maakt.
Maar nogmaals zo is het mij uitgelegd door de meneer achter de balie van de Volvo dealer Culemborg die afgelopen jaar de eerste prijs heeft gewonnen bij de jaarlijkse kennisquiz van Volvo Nederland.

Sja dan zal het zeker zo zijn, had er alleen nog niet van gehoord.
Sommige motoren hebben ook asymetrische zuigers, om de grote kracht van de ontbranding niet zo op de lij-zijde van de zuiger/cilinder te laten komen. De pistonpen zit dan wat uit het midden. Hebben onze motoren dat ook?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2012 21:48 #1344102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel :-)
Nuttige informatie.
Ik zal bij mij ook eens kijken. Het rammelt bij mij ook wel wat bij een koude motor. Ik heb toevallig de kop er bijna af. Alleen mijn dopje 14 is gebroken. Kan niet verder boehoe. Maandag ochtend naar de AMH handel rennen voor een nieuwe.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2012 22:07 #1344104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

Ben 740 schreef : Sja dan zal het zeker zo zijn, had er alleen nog niet van gehoord.
Sommige motoren hebben ook asymetrische zuigers, om de grote kracht van de ontbranding niet zo op de lij-zijde van de zuiger/cilinder te laten komen. De pistonpen zit dan wat uit het midden. Hebben onze motoren dat ook?

ja, onze motoren hebben ook desaxering van de pistonpen (denk dat dat de goede term is).

te krappe passing pistonpen heb ik ook van gehoord. Of het klopt weet ik niet. Ik dek niet dat er meer slijtage optreed door een krappe passing daar maar misschien wel dat je telkens het omklappen beter zult horen. Wanneer die beweging soepeler gaat hoor je het misschien niet zo hard meer. Kan de reden zijn waarom ik met verse olie en/of zomer minder/geen slap hoor.

Over niet turbo en de oliesquirters, lijkt me ook gunstig. Kennis van me heeft een 940 op gas, een 93/94-er met de squirters neem ik aan. bij 650.000 km op alle 4 de cilinders 11,4 bar compressie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2012 22:20 #1344105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kantelende zuigers
Klopt wel dat kantelende zuigers ontstaan door slijtage van het blok m.n. van de cilinderwanden. Gaat ook gepaard met meer carterdruk en hoger olieverbruik.
Had eens een b230e in m´n 244 die klonk als een diesel. Een volvo 240 diesel op lpg
Na de kop er af gehaald te hebben zaten er zelfs voelbare randen in de cylinderwanden. (ik bedoel geen hoonsporen) Overigens kun je hier nog best mee rijden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC