Kantelende zuigers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 14:13 #1343751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nooit
Dat hoeft ook niet altijd Henk. Zo doe ik dat bijvoorbeeld nooit, en m'n blokje is - voor zover ik weet - nog in erg puike conditie. Net zoals de turbo. Ik weet natuurlijk niet hoe je vriendin rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 14:27 #1343754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet voor
Niet voor de warmte, maar om zoals gezegd de turbo nog even met oliedruk uit te laten lopen. Ze laat het gaspedaal los en de naald van de toerenteller staat nog niet onder de 1000 rpm of ze heeft het contact al uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 14:31 #1343755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hard
Als ze de laatste paar kilometer (5 min) gewoon rustigaan rijdt, is er niets aan de hand hoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 15:37 #1343758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goh

jwielsma schreef : Dat warmdraaien was een klein familie-ergernisje. Ik kreeg het maar niet aan mijn vrouw uitgelegd dat ze echt rustig moest warmrijden. 

dit had ik kunnen schrijven!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 19:04 #1343767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic begrijp ik nou goed dat je
begrijp ik nou goed dat je garagist bedoelt dat de zuigerpen draait/gelagerd is in de zuiger? volgens mij is hij gelagerd in de drijfstang, en kan het nooit zijn dat dit lager zo zwaar draait dat hij hierdoor, zeker na zoveel kilometers wanneer dit euvel gaat spelen, de zuiger laat kantelen waardoor deze dermate slijt dat hij hoorbaar kantelt. De kracht van de ontbranding en de tegendruk van de zuiger (indirect het hele gewicht van de auto die niet vanzelf vooruit wil) zijn toch vele malen groter dan die van een strak bemeten lager? Omdat de drijfstang opzij weggedrukt word als de krukas draait, word de zuiger tegen de lij-zijde aangedrukt, bij het in elkaar stampen van het mengsel tijdens de compressieslag dwingt de drijfstang de zuiger tegen de andere zijde, waardoor de zuigers aan die twee tegenoverliggende zijden het snelst slijten. Hierdoor komt er volgens mij na een paar ton op de teller zoveel ruimte in dat de zuigers kunnen iets kunnen kantelen, wat na verloop van tijd steeds sneller zal slijten en luider zal klinken.
Of begreep ik je pistonpen-uitleg niet goed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 19:20 #1343768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo heb ik het begrepen
Zo heb ik het begrepen.
En volgens mij heb je ook nog altijd van die leuke circlips aan beide zijden van de pistonpennen. Bij mijn weten zou dan zowel de zuiger alswel het small-end alswel de pistonpen als lager moeten werken.
Waarschijnlijk heb je ook nog zoiets als neerslag van het één of ander (vervuiling) tussen pistonpen zuigeruiteinden en small-end. Hetgeen de boel ook niet losser maakt.
Maar nogmaals zo is het mij uitgelegd door de meneer achter de balie van de Volvo dealer Culemborg die afgelopen jaar de eerste prijs heeft gewonnen bij de jaarlijkse kennisquiz van Volvo Nederland.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 19:54 #1343775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kantelen

Chilm schreef : Om kantelende zuigers tegen te gaan (slijtage) heeft Volvo de oil squirters bedacht (sproeien aan de onderkant van de zuiger olie er tegenaan). Dit wordt geleverd vanaf ik dacht bouwjaar 93 met de L blokken.

Is dat om het kantelen te voorkomen of gaat het kantelen daardoor weer weg?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 20:00 #1343777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cool

willemvAnbenthem schreef :

Chilm schreef : Om kantelende zuigers tegen te gaan (slijtage) heeft Volvo de oil squirters bedacht (sproeien aan de onderkant van de zuiger olie er tegenaan). Dit wordt geleverd vanaf ik dacht bouwjaar 93 met de L blokken.

Is dat om het kantelen te voorkomen of gaat het kantelen daardoor weer weg?

Dat is om exessieve slijtage te voorkomen en daarmee op den duur het kantelen.Je moet het meer zien als koelende dan als smerende werking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 20:02 #1343779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FT
Die sproeiers zitten toch ook op een FT blok? Dat is tenminste wat ik "wist "

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2012 20:06 #1343780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het een L blok is waarschijnlijk wel Jeroen, deze upgrade is vooral bedacht om de turbo motoren te bedienen. Bij een NA heeft het m.i. niet echt veel zin.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC