verlies koelvloeistof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 17:06 #1090836 door V700 register
verlies koelvloeistof is gemaakt door V700 register
Beste Forumleden,
Ik heb mijn V90 3.0 uit '97 (330.000 km waarvan 100.000 op LPG) nu een jaar of 4 en heb er 110.000 KM mee gereden.
Nog steeds heimwee naar mijn 240's.  Die reden altijd feilloos en haalden probleemloos (en zonder noemenswaardig onderhoud) 6 ton of meer op LPG. Met de V90 ligt dat anders; eigenlijk  altijd wel iets kapot: Stuurhuis (€1000,-), stuurpomp, nivomats, vering, dynamo, elektronische problemen, defecte sloten, hij vreet accu's, etc etc etc. 
Nog even en ik ben toe aan een Lexus RX, een Camry of een Subaru Forrester ......
Daarnaast verbruikt de V90 sinds een jaar 1 liter koelvloeistof op 600 KM. Motor loopt prima (ook stationair), LPG verbruik is normaal en verder ook geen tekenen van bijv. lekke kopppakking (geen smurrie aan oliedop, geen damp uit uitlaat, geen oliefilm op koelvloeistof). Wel meen ik de laatste tijd wel een beetje smurrie te zien op het eind van de olie peilstok.
Logische conclusie zou zijn een lekke koppakking. Volgens mijn garage (een echter Volvo Kenner!) is de motor van een V90 (ook al .....) niet echt standvast en ontstaan vaak de eerste problemen bij ca 3 ton. Het vervangen van de koppakking raadt hij in feite af, omdat dat volgens zijn ervaring in de meeste gevallen geen soelaas biedt, omdat dit motorblok zich kenmerkt oor thermische problemen. Het blok zou daar gevoelig voor zijn.  M.a.w. De kans is zeer groot dat het probleem zich blijft voordoen ook na het vervangen van de pakking.
Ik zit eraan te denken een S90 te kopen en de motor te laten omzetten naar mijn V90, maar die S90 vind je niet onder de 2 ton aan KM
Heeft iemand van jullie ervaring met dit specifieke v90 probleem en wellicht suggesties?
Groet,
Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 18:22 #1343134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistofverlies
Niet te wijten aan de LPG installatie?
M.a.w zit daar geen lek ? Ik weet niet of dat kan hoor....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 19:56 #1343140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaha....
Klinkt allemaal heel bekend  Je bent de enige niet, misschien is dat een troost, maar mijn ervaring is ook dat er altijd wel iets aan die motoren mankeert. Voornamelijk electronica om het blok heen. Ik heb zelfs een blok weg moeten doen uit mijn 965 vanwege gietfouten in het aluminium met als gevolg olie lekkage en water lekkage naar buiten toe. Koppakking van mijn motor moest er ook aan geloven. Ik heb al meerder malen gehoord dat een ruilmotor met weinig gelopen km's beste optie is kwa prijs. Bovendien komt men vaak meerder malen terug na vervanging van de koppakking dat het probleem nog niet verholpen is heb ik vernomen. Zelfs mijn Volvo garage begint niet meer aan een koppakking vervangen met die motoren. Het risico is te groot dat de problemen niet verholpen zijn. Een ruilmotor is beste economische optie. Aldus de garage.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 20:07 #1343141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic herkenbaar
je bent niet de enige, zeker als ik het forum zo lees en de ervaringen van mezelf daarbij optel.
Mijn lekkage was inderdaad, zoals geopperd, te wijten aan een t-stukje dat door inbouw LPG gemaakt was. Los van je andere ongenoegens (bij mij, een greep na een ton: bladveer, dynamo, nu ook weer een lekke nivomat na 4,5 jaar, handremkabel en een derde accu etc etc), zou het hopelijk voor je toch ditmaal iets simpels kunnen zijn. Dat is wel wat ik je toewens. Een RX (va 2e gen) is natuurlijk altijd een betere keuze ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 11:09 #1343192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof v90
Hartelijk dank voor jullie reacties!
De v90/960 is dus bepaald geen Volvo voor het leven.
Ik ga dus maar noodgewongen op zoek naar een Japanner, want over de Volvo's vanaf 2000 hoor ik ook weinig goeds. Zo schijnt ook de V70 AWD (dat leek me wel wat) een ware ramp te zijn.
Groet,
Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 12:14 #1343202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Je kunt ook op zoek gaan naar een fraaie 940 toch?

RobK.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 12:32 #1343205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De Subaru schijnt de meest
De Subaru schijnt de meest ondergewaardeerde auto van NL te zijn!
Ik heb zelf een Lexus IS200 gehad, ding volledig probleemloos, een Nissan Primera station, ook volledig probleemloos en nu hebben we als tweede auto een Prius uit 06 met 120dkm en ook dat ding is probleemloos. En zuinig 1:17 met alleen maar stadsritten
Groet Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 15:24 #1343215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 'probleemloos'
Paul, dit zijn wel appels met peren. De genoemde auto's kunnen gewoonweg niet ouder zijn dan 10 jaar en de km-standen die je noemt zijn voor Volvo begrippen akelig laag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 16:01 #1343221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic v90 koelvloeistof
Vanmiddag al een Subaru Forester uit 2007 een Lexus RX en een Mercedes C uit 2006 bekeken. Wordt daar niet vrolijk van....
Ga nu toch weer serieus nadenken over een perfecte 940 of wellicht zelfs een 240. Maar ik ga er vanuit dat de V90 nog een tijdje meekan, ondanks die onverklaarbare koelwater lekkage.
Groet,
Ben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 16:16 #1343223 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kachel binnenin.
Geen lekkende kachelkraan o.i.d?
Geen natte voeten? of een nat tapijt?
Mogelijk dat de KVS via je verdamper je inlaat inlekt en het mee verbrand wordt.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC