Axtieradius op LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet will
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Het budget is wel iets hoger, maar bij deze prijsklasse moet je rekening houden met reparaties en die ruimte wil ik niet kwijt. (zeker omdat de kans bestaat dat ik langer dan 6 maanden nodig heb, 1 van de klussen is het vervangen van een dorpel)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je wil een LPG-auto omdat je diesel in onderhoud gaat? En dan wil je weten hoever je op een tank komt - maar liefst niet teveel tanken? En dan wil je weten of dat beter in een estate of een sedan gaat? Wat heeft G2 ermee van doen?
Of is de bedoeling dat we gaan uitkijken naar te koop staande auto's op LPG (waarom geen diesel) van max 500,

En anders: kwak een lpg-tank in de die 6-pitter van je. Lijkt me verreweg de goedkoopste oplossing</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
1. G2 is over het algemeen goedkoper en makkelijker vindbaar dan G3
2. Een sedan is goedkoper dan een estate
3. LPG is goedkoper rijden dan diesel
4. Een sedan heeft een grotere lpg-tank dan een estate (?)
De meeste aannames snap ik wel. Alleen de laatste redenering volg ik niet, of het moet zijn dat bij de estates over het algemeen de tank in de ruimte voor het reservewiel zijn ingebouwd (en dus beperkt zijn qua inhoud) en dat dat bij sedans niet het geval is...
G3 levert een hogere prijsvraag op want 'je bespaart wegenbelasting'. Dat dit maar een tientje of 2 per maand is maakt niet uit, een 2-3000 hogere vraagprijs heb je zo. Gezien de beoogde zeer korte gebruiksduur ga ik dat prijsverschil er niet uithalen. (dus ga ik het er ook niet in steken, ik kan het geld beter gebruiken om m'n huidige wagen op te lappen/gereedschap te kopen om dat te kunnen)Wouter1973 schreef : De TS doet gewoon een paar aannames:
1. G2 is over het algemeen goedkoper en makkelijker vindbaar dan G3
Een sedan is minder gevraagd, maar dat zal me worst wezen, het gaat mij om actieradius op lpg. Bij estates is meestal het reservewiel geofferd, waardoor je met de kleinere tank en 1:8 verbruik blij mag zijn als je de 400 km voorbij komt. Dat ie evt goedkoper ism is alleen maar een meevaller. (leukere opties voor het zelfde geld)Wouter1973 schreef : 2. Een sedan is goedkoper dan een estate
Zou mooi meegenomen zijn, maar is niet de belangrijkste reden, diesels vind je nauwelijks, gasbakken meer. Ik rij liever 6 pitters, en die schijnen minder betrouwbaar te zijn op gas. Het liefst zou ik diesel rijden, maar dat is niet reeel gezien verkrijgbaarheid en budget. Daarom ga ik mijn huidige wagen ook oplappen ipv vervangen. (Zeker daar het oplapwerk meer tijd kost dan geld, alle onderdelen heb ik namelijk al, incl een verse dorpel)Wouter1973 schreef : 3. LPG is goedkoper rijden dan diesel
Check. Heeft een estate een 100l+ tank, dan moet die in de laadruimte, dan kan je net zo goed een sedan kiezen, juist vanwege het feit dat die a. goedkoper zijn (want midner gewild) en b. je met zo'n tank in een kofferbak van de estate weinig meer hebt aan het estate verhaal. Ik huur dan wel een aanhanger als ik een footprint van 1x2m nodig heb voor iets. (of rij 2x als het veel is)Wouter1973 schreef : 4. Een sedan heeft een grotere lpg-tank dan een estate (?)
De meeste aannames snap ik wel. Alleen de laatste redenering volg ik niet, of het moet zijn dat bij de estates over het algemeen de tank in de ruimte voor het reservewiel zijn ingebouwd (en dus beperkt zijn qua inhoud) en dat dat bij sedans niet het geval is...
Als ik met een sedan eens in de 3 dagen moet tanken en met een estate om de dag (ik rij 210-250 km per dag) dan ga ik voor de sedan, al was het alleen maar omdat ik die niet ga houden. (ik vind de 9 sedan lelijk)
Maar wat een discyssie, ik vraag naar actieradius, de rest is niet belangrijk. Wagens heb ik namelijk al zat gevonden (en ik heb al een auto aangeboden gekregen die ik met zeer grote waarschijnlijkheid ga kopen), ik wil weten wat, op dit geboed, de handigste keus is. De vraag is zoals ie is, niet meer, niet minder.
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Reken met een verbruik van gemiddeld 1:8. Zoek een zo goedkoop mogelijke auto met een zo groot mogelijke gastank, en reken zelf de actieradius maar uit. Klaar!
(Hou rekening met de 80% vullingsgraad: een 70 liter tank bevat dus op zijn hoogst 56 liter lpg).
Natuurlijk ongewenst en overbodig, maar voor 500 euro verwacht je natuurlijk geen showroomstaat. Er schijnt een matzwarte estate te koop te staan voor 275 euro, moet je snel zijn!
Dan had de vraag dus ook kunnen zijn, wat is het gemiddelde verbruik en way ios de gemiddelde tankinhoud van estate/sedan.Wouter1973 schreef : Reken met een verbruik van gemiddeld 1:8. Zoek een zo goedkoop mogelijke auto met een zo groot mogelijke gastank, en reken zelf de actieradius maar uit. Klaar!
Dus bij een estate (70l) kom je dus op 448 km op een tank (70l -> 56 netto) en bij een sedan op 640 km (100l -> 80 netto).Wouter1973 schreef : (Hou rekening met de 80% vullingsgraad: een 70 liter tank bevat dus op zijn hoogst 56 liter lpg).
Mooi, dat wilde ik dus weten. In mijn geval is dat dus om de dag yanken (estate) of eens in de 3 dagen (sedan). Dat laatste doe ik nu ook, dus heeft de voorkeur.
Nee dank je, er is nog een groot verschil tussen geen showroom staat en sloper.Wouter1973 schreef : Natuurlijk ongewenst en overbodig, maar voor 500 euro verwacht je natuurlijk geen showroomstaat. Er schijnt een matzwarte estate te koop te staan voor 275 euro, moet je snel zijn!
Jan Huijsmans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het blijft altijd vervelend, dat tanken...maar om daar naar om te gaan yanken?jhuijsmans schreef : Mooi, dat wilde ik dus weten. In mijn geval is dat dus om de dag yanken (estate) of eens in de 3 dagen (sedan).
Overigens kan je ook je snelheid nog aanpassen: bij 100 km/u op de snelweg zou je zomaar 10 - 20% kunnen winnen op je actieradius t.o.v. 120 km/u...Dan haal je zelfs met een estate nog ca. 500 tot 540 km!
Daar red ik het dus net niet mee om de 3e dag te halen. Overigens rijd ik nu al max 100. Op het stuk dat ik nu rij (Lelystad - Leiden) kost me dat 5 minuten en het scheelt ruim 10%. (46 liter diesel voor 600 km)Wouter1973 schreef : Overigens kan je ook je snelheid nog aanpassen: bij 100 km/u op de snelweg zou je zomaar 10 - 20% kunnen winnen op je actieradius t.o.v. 120 km/u...Dan haal je zelfs met een estate nog ca. 500 tot 540 km!
Overigens merk ik dat constant kunnen blijven rijden meer scheelt dan de snelheid. (en helaas moet je voor constant rijden op de snelweg in Nederland rond de 100 km/u zijn)
Jan Huijsmans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat je kan doen als je je tank niet groot genoeg vindt, is de 80% beveiliging eruit halen. Had ik ook gedaan en heb daar nog nooit last mee gehad. De LPG-tank is zowieso ongekend stevig tov een benzinetank. Klusje van een uurtje en zomaar 20% meer actieradius erbij!