Axtieradius op LPG

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 12:14 #1090361 door Jan Huijsmans
Axtieradius op LPG is gemaakt door Jan Huijsmans
Hallo,
Voor komens jaar staat groot onderhoud aan de scheepsdiesel op het programma. Nu wil ik een tijdelijke wagen nemen en lpg lijkt dan het meest ideale. (vindbaar i.t.t. diesel) Nu weet ik dat een sedan meestal een grotere tank heeft dan een estate, maar wat is de actieradius van beide versies? Oh, budget voor de wagen is minimaal, dus ik ga uit van G2.
Een van de redenen dat ik diesel rij is namelijk juist de actiradius en ik rij nu ruim 200 km p/d en dagelijks tanken vind ik toch wat overdreven.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 12:18 #1339876 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ongeveer
300 kilometer met een estate. Een donuttankje van 38 liter.Best vaak tanken dus ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 12:31 #1339878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hangt
Hangt van het model (700/900) en de installatie af. Onder de hoedenplank van een 700 serie past dacht ik alleen een 70 liter tank. Bij de 900 serie is dat een 100 liter tank (bruto). Een G2 (en sommige installatie G3 installaties) kun je leegrijden. Als je rustig rijdt op de snelweg is 1 op 8 zeker haalbaar, daarmee moet je toch wel de 600km kunnen halen. Wordt toch bijna dagelijks tanken.Met mijn 85 liter tank met LPi pomp tank ik om de 400km. Ik rijd echter erg weinig nu, dus ik stoor me er niet aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 12:32 #1339879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 77
ringtank 77 liter, max 500 op een tank, met file en wat doorrijden 450
Maar goed, reken het gewoon uit. Gemiddeld ergens tussen 1 op 7 en 1 op 9, neem 1 op 8.
Dus 8 km op een liter. Een tank van 100 liter (past achter de bank van een sedan), gaat max vol tot 80 liter = 80x8 = 640 km. Om de dag tanken dus voor jou.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 12:34 #1339880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien kun je een ringtank en een tank achter de achterbank combineren. Kun je niet zoveel lading qua gewicht meer meenemen (misschien lastig met zware scheepsdiesel onderdelen). Maar, met een 100 liter gastank en je reservewiel wordt de ruimte ook al weer minder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 16:22 #1339904 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Sedan interessanter dus
Als ik dit zo lees is een sedan (940) dus interessanter dan een estate, als het om actieradius gaat. Dat dacht ik ook al, maar ik wist niet of er een 80 of 100l tank in kon. Met 100 haal ik dus dezelfde actieradius als ik nu aanhoud voor de diesel. (3 dagen van +- 200 km) Bij het tankstation in de buurt tanken scheelt 12 ct/l met onderweg. (en met +- 80 liter diesel per week wegrijden erg interessant) Sterker nog, dan zou ie goedkoper per km uitkomen, qua brandstofkosten.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 16:26 #1339905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter
Achter de achterbank van een estate zal die 100liter tank vast ook wel passen. Maar echt handig is het niet. Estate met tank achter de achterbank wordt lastig te verkopen, en een sedan is meestal goedkoper als je m wilt kopen. Maar geen G3 dus ? Je zou naar een 940 sedan op G3 kunnen kijken, met een dampgasinjectiesysteem. Waarschijnlijk kun je daar relatief gemakkelijk een grotere tank in zetten 9die je dan ook leeg kan rijden).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 16:53 #1339910 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Budget
Budget voor de wagen is 500,=, daar ga je geen g3 voor krijgen. Ik heb al een aanbod voor een sedan die erg interessant is en ik wil er eigenlijk 6 maanden mee rijden. (dus de extra aanschafkosten van een g3 ga ik er dan niet uit krijgen) Het doel is zo goedkoop mogelijk de groot onderhoud periode van de scheepsdiesel door te komen. (en het liefst in een 9 serie, zodat ik de onderdelen op voorraad kan leggen voor de scheepsdiesel)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 17:16 #1339913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kopen

jhuijsmans schreef : Als ik dit zo lees is een sedan (940) dus interessanter dan een estate, als het om actieradius gaat.

Want? Als het om actieradius gaat moet je een estate hebben, want dan kan je meerdere 100 liter tanken opstapelen.
 
Ik begrijp even je vraag en redenering niet (meer).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2011 17:40 #1339916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
Even een eigenwijs antwoord: je zet nergens neer dat je persé de actieradius wil weten voor enkel lpg. Als je je benzinetank voltankt, en laten we zeggen een 70 liter lpg tank hebt, dan is je totale actieradius zo grofweg 1100 - 1200 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD