boven de 500.000 andere olie???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2011 19:46 #1334957
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je zou ook de oliedruk eens kunnen laten meten. Weet je zeker waar je aan toe bent. Lampje brandt als de druk lager is dan +0.5 bar, dat het lampje niet brandt zegt eigenlijk maar weinig.
Getal voor de W zegt iets over viscositeit bij lage temperaturen, het getal erna iets over de viscositeit bij hoge temperaturen. Op deze site van Bardahl staat eea uitgelegd: <a href=" www.bardahl.nl/Belangrijke-informatie-over-mo.892.0.html " target="_blank"> www.bardahl.nl/Belangrijke-informatie-over-mo.892.0.html Koude start (bij -10) gaat makkelijker met een laag getal voor de W, in de hitte met je caravan de berg op gaat beter met een hoog getal na de W. Hier zie je ook het verschil tussen minerale en synthetische olieën. Het verschil in die getalletjes is bij de minerale olie maar klein, maar is bij de synthetische olie groter (bijv. 0W40).
Getal voor de W zegt iets over viscositeit bij lage temperaturen, het getal erna iets over de viscositeit bij hoge temperaturen. Op deze site van Bardahl staat eea uitgelegd: <a href=" www.bardahl.nl/Belangrijke-informatie-over-mo.892.0.html " target="_blank"> www.bardahl.nl/Belangrijke-informatie-over-mo.892.0.html Koude start (bij -10) gaat makkelijker met een laag getal voor de W, in de hitte met je caravan de berg op gaat beter met een hoog getal na de W. Hier zie je ook het verschil tussen minerale en synthetische olieën. Het verschil in die getalletjes is bij de minerale olie maar klein, maar is bij de synthetische olie groter (bijv. 0W40).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2011 19:51 #1334959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon
Gewoon 10w40 van een goed merk!
Punt.
Punt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 09:52 #1335020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekken
Ja Bas, lekken doet hij nog steeds maar als het nou een keer echt over is, dan moet ik de goede olie er wel in hebben want anders moet ik de olie vernieuwen ook als er net nieuwe in zit.
Dus eigenlijk is voorkomen beter dan weer vernieuwen.
Ik ga dinsdag weer naar Timen om weer een poging te doen een lek te vinden.
Maar de voorkant, achterkant en de uitlaatkant zijn al droog, dus het gaat de goede kant op.
Ik ben al menig keer blij naar huis gereden omdat ik dacht dat het over was.
Dus ga ik nu sceptisch naar huis en hopelijk achteraf blij.
John
Dus eigenlijk is voorkomen beter dan weer vernieuwen.
Ik ga dinsdag weer naar Timen om weer een poging te doen een lek te vinden.
Maar de voorkant, achterkant en de uitlaatkant zijn al droog, dus het gaat de goede kant op.
Ik ben al menig keer blij naar huis gereden omdat ik dacht dat het over was.
Dus ga ik nu sceptisch naar huis en hopelijk achteraf blij.
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 09:59 #1335021
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitleg olie
Bedankt Henk voor de link naar de uitleg over motor olie.
Ik weet nu waar ik naar moet kijken, en wat belangrijk is.
john
Ik weet nu waar ik naar moet kijken, en wat belangrijk is.
john
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 10:10 #1335023
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic You're
You're welcome. Ik probeer vaker naar kennis "van buiten" te refereren. Het staat daar vaak beter uitgelegd dan ikzelf zou kunnen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 10:25 #1335026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou,
Mijn prutteltje (B230F)
Nou,
Mijn prutteltje (B230F) heeft ongeveer 800000 gelopen en nadat ik bij 500000 de keerringen heb vervangen voor en achter en de nokkenas loopt ie op 0 w 30 synthetische olie, je weet wel, wat iedereen afraadt, in ieder geval loopt ie zuinig(1op10 op gas) hij gebruikt hoegenaamd geen olie (1/2 liter op 15000) en als ie koud is loopt ie meteen goed rond, ik heb dus inmiddels de rest van mijn vloot(13 auto's en 3 motoren) ook op synthetische olie gezet, en ook nog steeds geen enkel probleem, alles loopt alleen wat vlotter en zuiniger.
Ik heb alleen voor mijn motoren even moeten zoek naar een ongedoopte olie omdat de koppelingsplaten niet tegen de dopes kunnen.
Als je auto nu dus 500000 gelopen heeft op een type olie zonder olieverbruik, zou ik daar dus lekker mee doorgaan, en zeker geen dikkere olie erin gooien, overigens geeft men bij VW aan dat er in de LT-blokken 20 W 50 hoort dus als ie olie gaat gebruiken is dat normaal als je er dunnere olie ingooit, je kan een LT-dieselblok absoluut niet vergelijken met een volvo benzine blok, al was het alleen maar vanwege de gebruikte materialen en passingen.
Mijn prutteltje (B230F) heeft ongeveer 800000 gelopen en nadat ik bij 500000 de keerringen heb vervangen voor en achter en de nokkenas loopt ie op 0 w 30 synthetische olie, je weet wel, wat iedereen afraadt, in ieder geval loopt ie zuinig(1op10 op gas) hij gebruikt hoegenaamd geen olie (1/2 liter op 15000) en als ie koud is loopt ie meteen goed rond, ik heb dus inmiddels de rest van mijn vloot(13 auto's en 3 motoren) ook op synthetische olie gezet, en ook nog steeds geen enkel probleem, alles loopt alleen wat vlotter en zuiniger.
Ik heb alleen voor mijn motoren even moeten zoek naar een ongedoopte olie omdat de koppelingsplaten niet tegen de dopes kunnen.
Als je auto nu dus 500000 gelopen heeft op een type olie zonder olieverbruik, zou ik daar dus lekker mee doorgaan, en zeker geen dikkere olie erin gooien, overigens geeft men bij VW aan dat er in de LT-blokken 20 W 50 hoort dus als ie olie gaat gebruiken is dat normaal als je er dunnere olie ingooit, je kan een LT-dieselblok absoluut niet vergelijken met een volvo benzine blok, al was het alleen maar vanwege de gebruikte materialen en passingen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 14:45 #1335055
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diesel
Hoi Co,
Nee het is geen diesel mijn 940 gewoon een 4 pittertje 2,3 liter op LPG.
Maar goed te weten dat ik het zo moet houden.
John
Nee het is geen diesel mijn 940 gewoon een 4 pittertje 2,3 liter op LPG.
Maar goed te weten dat ik het zo moet houden.
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2011 14:50 #1335056
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co
Ben 't met je eens Co, iedereen raadt altijd dunne olie af omdat de boel dan zou gaan lekken. Bij mijn vorige en huidige auto heb ik bij de eerste olie wissel meteen vol synthetische 5 w 40 olie d'r in gegooid. Nooit problemen gehad met extra verbruik of rare lekkages.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 19:49 #1335181
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekker
Iedereen doet maar wat ie denkt maar ik zeg 0w30 is water voor een redblock.
mvg chris
mvg chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 20:28 #1335183
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
gebruik gewoon 10W40 half synt. olie ook voor motoren die meer dan 750.000 km. op de teller hebben.
Moderators: Jerry Stam