spontane olielekkage Opgelost!

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2020 13:38 #1460923 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het handboek schrijft voor
Het handboek schrijft voor van binnen naar buiten aandraaien tot een moment van 17 Nm.

De schroefdraden zijn nogal fragiel dus niet te vast aandraaien.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2020 01:03 #1460933 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ha
Maar 2 Nm misgegokt
:-)

Ik zie echter dat voor er überhaupt geschroefd kan gaan worden het deksel eerst met "opzijnplekaandrukdingen" (retainers) goed op zijn plek aangedrukt moet worden. Kan me voorstellen dat dit wel een must is eigenlijk.
Zo te zien zijn dat tooltjes die met wat huisvlijt ook nog wel zelf gemaakt kunnen worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2020 07:51 #1460947 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klopt, zoiets heb je echt
Klopt, zoiets heb je echt nodig als het spul helemaal uit elkaar is geweest. Ik heb het fraaie setje van Piet22 hiervoor mogen lenen, en dat werkte heel fijn.
Je zou ze inderdaad ook zelf kunnen maken: meer dan een draadeind dat in het bougiegat wordt geschroefd en twee plaatjes met een soort vleugelmoer is het eigenlijk niet.
Maar voor de voorgestelde werkwijze van RobertM kan je ook wel zonder, omdat je elk boutje afzonderlijk loshaalt en weer vastzet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2020 09:34 #1460950 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zoals Willem al schrijft, die
Zoals Willem al schrijft, die extra werktuigen heb je alleen nodig als je de bovenkop opnieuw op de onderkop gaat monteren.

De onderkop bevat de kleppen, klepveren en hydraulisch klepstoters. Tussen de onderkop en de bovenkop komen de nokkenasssen. De nokkenassen hebben aan beide zijden een oliekering, een schijfje dat nauw in sleufjes in de onderkop en bovenkop past.
Als je de nokkenassen zo maar in de onderkop zou leggen en daarbovenop de bovenkop dan komt het hele zaakje scheef te liggen door de positie van de diverse nokken. Als je toch zou proberen het geheel vast te zetten is er grote kans dat de oliekeringen of de sleufjes beschadigen.
Vandaar die werktuigen die er voor zorgen dat het geheel horizontaal tegen de klepveerdruk in samengedrukt wordt zodat de boutjes in de goede volgorde aangedraaid kunnenn worden



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2020 02:14 #1460980 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Horizontaal...
Verticaal toch ? Die bovenkop wordt in neerwaartse richting gedrukt door die tooltjes, dus dat is een verticale beweging.
Die bovenkop moet dus wel "vlak" naar beneden en niet scheef ten opzichte van die onderkop.
Dus in hetzelfde vlak als de onderkop.
Of snap ik niet hoe die kop in elkaar zit nu ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2020 22:32 #1461006 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je snapt het helemaal hoor!
Je snapt het helemaal hoor!
Verticaal dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD