spontane olielekkage Opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2011 22:34 #1332222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oorzaak
Zit'em voor 97% in lekkende bouten zoals in een eerder draadje beschreven... Nogmaals: een bekend verschijnsel net als bij de 850's.
Carterventiliatie zal wel in orde zijn. Kun je checken door slang los te nemen en er doorheen te blazen met je mond via een slang of zo die er op past..
Succes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2011 07:13 #1332319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas

robertm schreef : Zit'em voor 97% in lekkende bouten zoals in een eerder draadje beschreven... Nogmaals: een bekend verschijnsel net als bij de 850's.
Carterventiliatie zal wel in orde zijn. Kun je checken door slang los te nemen en er doorheen te blazen met je mond via een slang of zo die er op past..
Succes,
Robert

Carterventilatie zit bij deze blokken (hetzelfde al bij een 850, alleen + 1 cilinder) toch echt iets anders in elkaar en is een behoorlijk karwei om te vervangen, daar het hele inlaatspruitstuk eraf moet.
Om te controleren, als je oliepeilstok bij draaiende motor eruit trekt, komt er dan rook uit de pijlstok ?  Zo ja, vervangen dus.
Als de auto stationair loopt en je legt de olievuldop losgedraaid op de opening, word deze (bij een klein beetje gasgeven) dan vastgezogen of eraf geblazen ?  Bij het laatste vervangen dus.
Dit type ventilatie kun je absoluut niet doorblazen, reinigen, whatever.  Is echt onmogelijk daar alle sludge en troep in de onderste opening gaat zitten waar het ventilatiepotje op geschroeft zit.  Kom je dus gewoon niet bij.
Het is niet zoals iedereen zegt 'eventjes' te doen.  Bij een 850 ben ik er minimaal 4 uur mee bezig en vervang deze minimaal 1x per week.  A; het reinigen is pure kwats en weggegooid geld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2011 14:17 #1332438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, zeker niet...
Het eventjes verangen van de carterventilaie van de 6 cilinder kun je vergeten. Iemand die dat idd beweert mag de carterventilatie bij mij komen vervangen. Dat is wel zo'n klus. Ik dacht dat het mogelijkwas te controleren of de boel verstopt zit door op 1 van de slangen van het ventilatiepotje een slang te zetten en hier dan doorheen te blazen, desnoods de andere slang dichtknijpen.
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2014 20:30 #1404089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wit pijpje bovenop de motor van mijn Volvo.
Goedeavond heren,
zoals de foto van het blok van Marcel heb ik een klein wit pijpje verbonden met twee draadjes op het blok liggen.
wie kan mij vertellen of dit zo hoort???
Met vriendelijke groet
Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2020 11:55 #1460884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ook een gevalletje
Heb ook een gevalletje lekkage.
Weet iemand wat de volgorde en het aanhaalmoment van deze bouten is?.
Alvast bedankt
Danny

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2020 12:41 #1460885 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je lid van deze
Als je lid van deze vereniging wordt, kan je het complete originele revisiehandboek van deze motoren downloaden hier op de site. Daarin vind je oa aanhaalmoment en volgorde van de 48 klepdekselboutjes.
Controleer ze overigens goed, en als je ze nadraait, doe dat dan met heel veel gevoel. Bij mijn koprevisie scheurde 1 van de bouten bij aanhalen op het juiste moment. Doordat ik heel zorgvuldig werkte voelde ik dat op tijd en heb ik de gescheurde bout er in z'n geheel uit kunnen draaien, was die afgebroken dan was dat een redelijk drama geworden...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2020 12:49 #1460886 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Martin: heb je een foto van
@Martin: heb je een foto van wat je bedoelt? Uit je beschrijving begrijp ik niet wat je bedoelt.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2020 02:48 #1460904 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 48 boutjes
voor een kleppendeksel.... ???
bizar.
Als er al zoveel nodig om het deksel goed af te laten dichten snap ik wel dat de kans op lekken groot is. Ook 48 plekken waar het kan gaan lekken.

Gokje zonder handleiding , aandraaien in een cirkel/spiraal vormig patroon van binnen naar buiten met 15 Nm.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2020 07:40 #1460910 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het is ook best een
Het is ook best een kleppendeksel met flink oppervlak, en vergeet niet dat het tegelijk het nokkenasdeksel is. Je drukt dus ook tegen de veerkracht van de klepveren in: het oliespatkapje van de redblocks is heel anders van functie.
Er zijn heel wat meer moderne motoren die vergelijkbaar zijn opgebouwd als de volvo whiteblocks, dus zo bizar is deze constructie niet.
Je gokje komt heel aardig in de richting van wat in de handleiding staat.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2020 09:38 #1460915 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ok
Dan snap ik die 48 boutjes.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC