spontane olielekkage Opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2011 19:35 #1089266
door V700 register
spontane olielekkage Opgelost! is gemaakt door V700 register
Hallo mede forummers,
Gisteren zag ik voor het eerst een grote olielekkage bovenop de motor van mijn Volvo. Ik heb de olie weggenomen met keukerol en zo goed als mogelijk schoongemaakt. Vandaag even van Arnhem naar Bussloo bij Apeldoorn gereden voor de Newfy water trails. Toch maar even gecontroleerd of de lekkage eenmalig was. Helaas, er ligt nu weer een behoorlijke plas op de cilinderkop. Ik kan niet ontdekken waar een lek zit maar zorgelijk is het wel. Ik heb natuurlijk het oliepeil gecontroleerd maar daar was gek genoeg niets mis mee. Het peil stond gewon tussen het bovenste en de het onderste streepje. Voor de duidelijkheid heb ik een fotootje bijgevoegd.
Tweede probleem van mijn V90 is dat het stuur trilt. De stabistang rubbers en de draagarmrubbers voor zijn al vervangen.Voorop liggen nieuwe Uniroyal banden en achterop nieuwe Goodyears. Beide zijn goed gebalanceerd. Toch trilt de auto vanaf een 80 km/h tot aan 140 km/h. Het stuur trilt en de auto trilt 'onder de kont' Vorig jaar is het tussenaslager vernieuwd. Suggesties?
vrijdag 7 oktober,
Het probleem van de spontane olielekkage is opgelost! Een klepdekselbout was een beetje los gekomen en daar lekte de olie uit. Even aandraaien en en stevige profrit leverde het bewijs dat dit de bron van de ellende was. Ook nu na een paar dagen is het blok droog en schoon. Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken.
Met vriendelijke groet en een fijn weekeinde,
Marcel
Gisteren zag ik voor het eerst een grote olielekkage bovenop de motor van mijn Volvo. Ik heb de olie weggenomen met keukerol en zo goed als mogelijk schoongemaakt. Vandaag even van Arnhem naar Bussloo bij Apeldoorn gereden voor de Newfy water trails. Toch maar even gecontroleerd of de lekkage eenmalig was. Helaas, er ligt nu weer een behoorlijke plas op de cilinderkop. Ik kan niet ontdekken waar een lek zit maar zorgelijk is het wel. Ik heb natuurlijk het oliepeil gecontroleerd maar daar was gek genoeg niets mis mee. Het peil stond gewon tussen het bovenste en de het onderste streepje. Voor de duidelijkheid heb ik een fotootje bijgevoegd.
Tweede probleem van mijn V90 is dat het stuur trilt. De stabistang rubbers en de draagarmrubbers voor zijn al vervangen.Voorop liggen nieuwe Uniroyal banden en achterop nieuwe Goodyears. Beide zijn goed gebalanceerd. Toch trilt de auto vanaf een 80 km/h tot aan 140 km/h. Het stuur trilt en de auto trilt 'onder de kont' Vorig jaar is het tussenaslager vernieuwd. Suggesties?
vrijdag 7 oktober,
Het probleem van de spontane olielekkage is opgelost! Een klepdekselbout was een beetje los gekomen en daar lekte de olie uit. Even aandraaien en en stevige profrit leverde het bewijs dat dit de bron van de ellende was. Ook nu na een paar dagen is het blok droog en schoon. Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken.
Met vriendelijke groet en een fijn weekeinde,
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2011 20:21 #1332127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ventilatie
Ik zal als eeste de carterventilatie goed controleren.Is deze nog goed open? Niet alleen de vlamdover maar ook alle slangen en de Oil Trap.Loopt de olie langs de olie dop? ik zie wat olie in het randje namelijk.wat zie je als je de oliepeilstok verwijderd? rook of damp?En als je het vaciumslangetje naar de vlamdover dicht knijpt wat zie je dan uit de peilstok komen?
Trillen. Ik zou toch nog eens de balancering laten controleren.
Misschien toch iets niet goeg gemonteerd en een loodje verloren.De auto iets omhoog en het wiel rond draaien. Misschien een fabrieksfout in de band en een bobbel er op.
Trillen. Ik zou toch nog eens de balancering laten controleren.
Misschien toch iets niet goeg gemonteerd en een loodje verloren.De auto iets omhoog en het wiel rond draaien. Misschien een fabrieksfout in de band en een bobbel er op.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2011 21:05 #1332133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouten los/dol
Hoi,
Check voorzixhtig de bouten rond de lekkage. Bij mij zijn ze dol gedraaid en dat geeft hetzelfde effect als op jouw foto In Vadis staan een repraratie set met helicoils als oplpossing.
Groet
Check voorzixhtig de bouten rond de lekkage. Bij mij zijn ze dol gedraaid en dat geeft hetzelfde effect als op jouw foto In Vadis staan een repraratie set met helicoils als oplpossing.
Groet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2011 21:11 #1332134
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De boel is nog nooit los geweest
hoe kunnen dan de bouten dolgedraaid zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2011 23:03 #1332149
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber ring
Wanneer heb je de rubber ring van de olievuldop vor het laatst vervangen? Wanneer deze hard is geworden kan deze makkelijk gaan lekken.
Groetjes, Rob
Groetjes, Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2011 07:47 #1332166
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carterventilatie
idd goed controleren en rubberen O-ring rond vuldop eerst eens vervangen, daarna pas verder kijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2011 09:02 #1332169
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouten los
Bij was de klepdeksel klaarblijkelijk wel eens los geweest, maar de O-Ring lijkt me inderdaad waarschijnlijker.
Succes
BErt
Succes
BErt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2011 12:00 #1332185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ziet er bekend uit!
Ziet er bekend uit. Je treft het vaker bij de 6 cilinders in de 960's en de 5 cilinders in de 850's / V70's. Een bekende kwaal. De olie lekt tussen de vele bouten naar buiten waarme het bovenste kleppendeksel zit vast gebout. Is geen probleem maar nadeel is dat de olie soms helemaal doorlekt tot bij de bougie als er erg veel olie op de kop ligt.
Oplossing is stuk voor stuk een bout er uitnemen en deze met vloeibarepakking onder aan de kop weer terugzetten met juiste moment.
Robert
Oplossing is stuk voor stuk een bout er uitnemen en deze met vloeibarepakking onder aan de kop weer terugzetten met juiste moment.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2011 16:28 #1332198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga er mee aan de slag
Met alle informatie en suggesties ga ik als het lukt aankomende zaterdag aan de slag. Ik heb vanmiddag de rubberring van de vuldop vernieuwd. Deze qas inderdaad hard en vervormd door de jaren heen. De nieuwe is mooi zacht en sluit hopelijk beter af.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2011 21:55 #1332215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe rubberring onder vuldop
Vandaag de simpelste oplossing geprobeert. Een nieuwe rubberring onder de vuldop gemonteerd. Helaas pindakaas! Na een hele korte rit van enkele honderden meters is het blok toch weer nat. Damm! Nu op zoek naar de oorzaak, de bouten op het kleppendeksel controleren en de cartereventilatie checken.
Deze grap komt bovenop de geplande werkzaamheden van fuseekogels, stuurkogels en axiaal gewrichten, Oh ja, de verdamper van de airco is ook lek!
Daar gaat mijn eindejaarsuitkering! Maar dan heb ik wel een hele fijne Volvo!
Groet,
Marcel
Deze grap komt bovenop de geplande werkzaamheden van fuseekogels, stuurkogels en axiaal gewrichten, Oh ja, de verdamper van de airco is ook lek!
Daar gaat mijn eindejaarsuitkering! Maar dan heb ik wel een hele fijne Volvo!
Groet,
Marcel
Moderators: Jerry Stam