965 uit 1996 start niet meer... OPGELOST!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2011 22:11 #1323857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pffff
Hmmmm, dit is echt ..... van de bok!
Zelfs een draad direct van de accu naar de zekering werkt niet...
Even alle gedachten resetten:
Bobine krijgt geen stroom. Stroom loopt normaal gesproken als volgt: Accu levert stroom aan zekering 7 om vervolgens via een relais naar de bobine te gaan. Bij zekering 7 meet ik geen 12 volt wanneer de sleutel in kontakt 2 staat.
Maar wanneer ik een draad direkt van de accu naar de zekering leg start hij ook niet. Dan kan dat maar een aantal dingen betekenen:
- ik kan niet omgaan met een multimeter
- er zijn meerdere problemen tegelijk
- ik leg de draad verkeerd (van plus pool op de accu direkt naar de zekering)
Morgen ga ik maar eens de draad opnieuw leggen, en dan in de bobine nog een keer de spanning meten. Dan kan ik wellicht wat wegstrepen bij de mogelijke oorzaken.
Zelfs een draad direct van de accu naar de zekering werkt niet...
Even alle gedachten resetten:
Bobine krijgt geen stroom. Stroom loopt normaal gesproken als volgt: Accu levert stroom aan zekering 7 om vervolgens via een relais naar de bobine te gaan. Bij zekering 7 meet ik geen 12 volt wanneer de sleutel in kontakt 2 staat.
Maar wanneer ik een draad direkt van de accu naar de zekering leg start hij ook niet. Dan kan dat maar een aantal dingen betekenen:
- ik kan niet omgaan met een multimeter
- er zijn meerdere problemen tegelijk
- ik leg de draad verkeerd (van plus pool op de accu direkt naar de zekering)
Morgen ga ik maar eens de draad opnieuw leggen, en dan in de bobine nog een keer de spanning meten. Dan kan ik wellicht wat wegstrepen bij de mogelijke oorzaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2011 22:19 #1323859
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic reactie
Ik kan weer via het forum reageren.
1. Als je de 12V van de accu rechtstreeks met de ingaande kant van de zekering vervindt, heb je dan met de multimeter gechecked dat je geen 12V op de bobines hebt?
2. Zekering is goed?
3. Heb je het ontstekingsrelais uitgewisseld?
4. Zet anders eens 12V van de accu rechtsreeks op de uitgaande verbinding van het ontstekingsrelais? (een 25Amp zekering in de draad vanaf de accu is wel sterk aan te bevelen).
1. Als je de 12V van de accu rechtstreeks met de ingaande kant van de zekering vervindt, heb je dan met de multimeter gechecked dat je geen 12V op de bobines hebt?
2. Zekering is goed?
3. Heb je het ontstekingsrelais uitgewisseld?
4. Zet anders eens 12V van de accu rechtsreeks op de uitgaande verbinding van het ontstekingsrelais? (een 25Amp zekering in de draad vanaf de accu is wel sterk aan te bevelen).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 08:27 #1323886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is dus: ik en een multimeter...
Zojuist ben ik weer iets verder gekomen. Met de sleutel in kontakt 2 krijg ik nu spanning tot aan het relais, maar niet op de bobine.
Met een ander relais heb ik het ook geprobeerd, maar dat maakt niets uit.
Zit er niet nog wat tussen het ontstekingsrelais en de bobine's?
Ik meet overigens elke keer spanning in de bobine door: de ene draad van de multimeter tegen het chasis te houden, en de andere steek ik in de groen rode draad van de bobine stekker.
Met een ander relais heb ik het ook geprobeerd, maar dat maakt niets uit.
Zit er niet nog wat tussen het ontstekingsrelais en de bobine's?
Ik meet overigens elke keer spanning in de bobine door: de ene draad van de multimeter tegen het chasis te houden, en de andere steek ik in de groen rode draad van de bobine stekker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 09:13 #1323894
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hopeloos
Ik snap er niets meer van... Als ik daar waar pin 1 van het relais in steekt de stroom meet, dan meet ik 12 volt.
Als ik dan met mijn multimeter meet of er kabelbreuk is tussen de rood groene draad van bobine 1, en pin 3 van het relais, dan is dat NIET het geval.
Toch meet ik geen stroom in de bobine als ik het relais er weer in steek. Ook met het wisselen van relais (met die van de toeter bijvoorbeeld) levert geen stroom op.
Iemand nog een idee wat ik verkeerd doe, of waar het aan kan liggen?
Als ik dan met mijn multimeter meet of er kabelbreuk is tussen de rood groene draad van bobine 1, en pin 3 van het relais, dan is dat NIET het geval.
Toch meet ik geen stroom in de bobine als ik het relais er weer in steek. Ook met het wisselen van relais (met die van de toeter bijvoorbeeld) levert geen stroom op.
Iemand nog een idee wat ik verkeerd doe, of waar het aan kan liggen?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 09:35 #1323895
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Bekrachtigen
Dat kan betekenen dat het ontstekingsrelais niet wordt bekrachtigd.
Dus mogelijk een fout in het contactslot of mogelijk jouw alarm die dat voorkomt.
Dat is ook wel een logische plaats voor een onderbreking door een alarm, hoeft er niet zo veel stroom geschakeld te worden.
Overbrug pin 1 en pin 3 in het relaisvoetje eens met een draadje en kijk of je dan 12V meet op de bobines.
Overigens, 12 Volt is een spanning. Dus je meet een spanning en geen stroom. Dit om misverstanden te voorkomen.
Dus mogelijk een fout in het contactslot of mogelijk jouw alarm die dat voorkomt.
Dat is ook wel een logische plaats voor een onderbreking door een alarm, hoeft er niet zo veel stroom geschakeld te worden.
Overbrug pin 1 en pin 3 in het relaisvoetje eens met een draadje en kijk of je dan 12V meet op de bobines.
Overigens, 12 Volt is een spanning. Dus je meet een spanning en geen stroom. Dit om misverstanden te voorkomen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 09:46 #1323896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik pin 1 en pin 3 koppel
Als ik pin 1 en pin 3 koppel met een draadje, dan meet ik spanning in de bobine. Echter krijg ik hem dan nog niet gestart...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 10:36 #1323904
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mooi
Mooi, dan zijn we weer een stapje verder.
Het is nu of het alarm of het contactslot. Ik neen aan dat alle lampjes branden als je het contact aan zet. Hoor je de benzinepomp in de tank even lopen als je het contact aan zet?
Je kunt nog even kunnen controleren of bij contact aan de ingaande zekeringen van de benzinepomp en de ECU spanning krijgen.
Vervolgens controleren of je echt een vonk hebt. Een bobine demonteren van de kop, bougie verwijderen en in de bobine stoppen en goed contact laten maken met massa en vervolgens door iemand laten starten.
Heb je geen nog vonk, dan is het meest waarschijnlijk dat het alarm nog meer onderbreekt, bijvoorbeeld het ECU signaal naar de onstekingsversterkers.
Eigenlijk zit er dan niet veel meer op dan onder het dashboard kruipen, het alarm kastje opzoeken en dan alle bedrading weer origineel maken.
Het is nu of het alarm of het contactslot. Ik neen aan dat alle lampjes branden als je het contact aan zet. Hoor je de benzinepomp in de tank even lopen als je het contact aan zet?
Je kunt nog even kunnen controleren of bij contact aan de ingaande zekeringen van de benzinepomp en de ECU spanning krijgen.
Vervolgens controleren of je echt een vonk hebt. Een bobine demonteren van de kop, bougie verwijderen en in de bobine stoppen en goed contact laten maken met massa en vervolgens door iemand laten starten.
Heb je geen nog vonk, dan is het meest waarschijnlijk dat het alarm nog meer onderbreekt, bijvoorbeeld het ECU signaal naar de onstekingsversterkers.
Eigenlijk zit er dan niet veel meer op dan onder het dashboard kruipen, het alarm kastje opzoeken en dan alle bedrading weer origineel maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 11:43 #1323912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen checken
Heb zojuist gemeten bij zekering 4, 5 en 6 in de zekeringen doos naast de motor, die hebben allemaal spanning. In de auto links van het stuur heb ik nog even zekering 4 gemeten, ook die heeft spanning.
Zie ik nu nog een zekering over het hoofd die ik eventueel kan meten?
En het kijken of ik een vonk heb, daar moet ik dan het relais voor weghalen en met een draadje proberen, of moet ik dat met het relais erin proberen?
Het alarm kastje heb ik even geprobeerd te zoeken, klopt het dat die onder het stuur hangt met VDO immobilizer erop?
Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!!!
Zie ik nu nog een zekering over het hoofd die ik eventueel kan meten?
En het kijken of ik een vonk heb, daar moet ik dan het relais voor weghalen en met een draadje proberen, of moet ik dat met het relais erin proberen?
Het alarm kastje heb ik even geprobeerd te zoeken, klopt het dat die onder het stuur hangt met VDO immobilizer erop?
Heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe!!!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 12:31 #1323918
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic antwoord
Het testen op vonk moet met het draadje er in. Met relais weten we zeker dat er geen vonk is omdat er geen 12Volt op de bobines staat.
Helaas ken ik alarmkastje niet. Misschien dat iemand ander op het forum of op internet een bedradingsschema heeft. Anders is het gewoon een kwestie van draden volgen.
Helaas ken ik alarmkastje niet. Misschien dat iemand ander op het forum of op internet een bedradingsschema heeft. Anders is het gewoon een kwestie van draden volgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2011 13:10 #1323925
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog geen vonk
<div style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: #ffffff; margin: 8px;">Oke, zojuist getest met een draadje ipv relais: wel 12v maar geen vonk....
Dat betekend dus.... ECU signaal naar ontstekingsversterkers?
En kan dat niet een kapotte ECU betekenen, of moet het iets met het alarm zijn dan...?
Overigens heb ik een andere afstandbediening dan de meeste die ik tussen de foto's op het forum ziet. Hij is rechthoekig met 2 grijze knoppen, maar ik heb Lock en panic op de bovenste en unlock op de onderste. Weet dan iemand welke alarm variant het is? En is daar eventueel een kabel schema van?
Kan zelf niet bij de documenten kijken omdat ik geen lid ben (en dat wat duur vind om vanuit Zweden te zijn).
Nu ik het daar trouwens over heb, is het niet handig voor een aantal van ons om een lid vanuit het buitenland tarief te starten? Dus wel volledige toegang op de site, maar niet recht op sleuteldagen enz.???</div>
Dat betekend dus.... ECU signaal naar ontstekingsversterkers?
En kan dat niet een kapotte ECU betekenen, of moet het iets met het alarm zijn dan...?
Overigens heb ik een andere afstandbediening dan de meeste die ik tussen de foto's op het forum ziet. Hij is rechthoekig met 2 grijze knoppen, maar ik heb Lock en panic op de bovenste en unlock op de onderste. Weet dan iemand welke alarm variant het is? En is daar eventueel een kabel schema van?
Kan zelf niet bij de documenten kijken omdat ik geen lid ben (en dat wat duur vind om vanuit Zweden te zijn).
Nu ik het daar trouwens over heb, is het niet handig voor een aantal van ons om een lid vanuit het buitenland tarief te starten? Dus wel volledige toegang op de site, maar niet recht op sleuteldagen enz.???</div>
Moderators: Jerry Stam