Motor 960 valt uit tijdens het rijden

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2011 21:01 #1322005 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kabelboom
Ik zou de kabelboom ter plekke van de motorruimte maar eens goed bekijken. Regelmatig komt het voor dat nu onze 960's ouder worden dat de isolatielaag van de bedrading is verteerd doordat de kabelboom langs de motor behoorlijk heet wordt. Met allerlei vage storingen tot gevolg. Laat de boel maar eens goed doormeten. Wellicht nog een idee om ook je gasklephuis eens goed te reinigen. Dat staat bij mij ook op het program omdat ie bij temperaturen onder de 10 graden na ca. 5 kilometer ook weleens afslaat tijdens het rijden als ik het gas ineens los laat. En daarna doet ie het de rest van de dag perfect. Eerst het gasklephuis schoonmaken is de eenvoudigste en goedkoopste oplossing voordat ik allerlei dure sensoren ga vervangen. Dat kan altijd nog.
In ieder geval succes met je zoektocht naar de storing en hopelijk heb je er iets aan.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2011 11:59 #1322044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor 960 valt uit tijdens het rijden
Ik heb besloten zelf op onderzoek te gaan, er zijn in iedergeval een hoop testen die ik zelf kan doen. Ik heb van de ANWB een prachtig schema gekregen van de motronic van de 960 en ik ga nu stap voor stap alles controleren, ondertussen rij ik lekker door. Dan is het ook niet zo erg als hij uit valt dat brengt me steeds een stapje verder ;-)
Ik ga me eerst richten op de onsteking, aangezien het het probleem op gas en bezine doet. Ik heb de onstekings relais al even gewisseld met een ander. Deze wordt bekrachtigt door het hoofdrelais, echter als het onstekings relais uitvalt slaat de motor af, hoofd relais blijft aan. Als je nu opnieuw start (even van contact af) trekt hij pas weer aan samen met het hoofd relais. en hij doet het weer, zou logisch kunnen klinken ;-) ben benieuwd.
opnieuw bekrachtigen van het relais kan misschien voldoende zijn om weer een nieuw stabiel contact te maken. Maar aanslag gecreeerd door slecht contact in het relais zou misschien ook wel verklaren, waarom hij als  hij eenmaal afslaat dit meestal een paar keer achter elkaar doet.
Het relais ziet er helaas niet heel slecht uit als ik hem open trek, maar we gaan het gewoon even proberen.
daarna ga ik:
Stroom aanvoer kabels van het relais controleren
dan de stroomversterker modules voor de bobines, enz

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2011 18:42 #1322074 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Foutzoeken
Tja, dit is wel een lastige fout om op te sporen.
Als de ontsteking op meerdere cylinders uitvalt dan kan dat gebeuren door een probleem in één van de volgende twee ketens:
1. Doordat de +12V op meerdere bobines wegvalt (onstekingsrelais, connectoren, bedrading).
Je zou een goedkope <a href=" www.vego.nl/lascar/el_usb_3/el_usb_3.htm ">spanningslogger aan de 12Volt van de bobines kunnen hangen. Dan kan je bij motoruitval achteraf controleren of het wegvallen van de 12 Volt de oorzaak is geweest. Zo ja, dan kan je in deze keten terug gaan zoeken.
2. Doordat het onstekingspuls op meerdere bobines wegvalt (onstekingsmodules, ECU, connectoren, bedrading). Met een goedkope <a href=" www.antratek.nl/DSO-Nano.html ">oscilloscoop kan je de onststekingspuls in de gaten houden. Als deze wegvalt kan je in deze keten terug gaan zoeken. Ik heb overigens nog wel een goede gebruikte onstekingsmodule liggen die je best mag lenen om uit te wisselen. Ze zijn nogal duur om nieuw te kopen namelijk. Dan kan je hopelijk weer iets afstrepen.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 17:38 #1323096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onstekingscircuit
Piet bedankt voor je goede advies!
Helaas zit het niet in de relais, ik heb alles verwisseld zonder resultaat.
Een spanningslogger zou handig zijn, ik probeer eerst eens wat verder te komen door direct stroom na het onstekingsrelais te zetten, en zo steeds verder te gaan om zaken uit te sluiten.

Betreft onstekingsmodules
Ik vind het niet logisch dat de onstekingsmodules meestal tegelijkertijd falen, zou toevallig zijn, toch? Een enkele keer komt het wel voor dat hij slechts nog op een paar cilinders blijft lopen, dat zou kunnen duiden dat er één van de twee uitvalt.
Ik ga eerst het schema voor de computer testen, en als het in het cicuit na de computer zit zou ik graag van je aanbod gebruik maken.
Ik hou je op de hoogte

groeten,
Evert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2011 09:12 #1323196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
mij heeft Arie-Jan (Saint) dit probleem ook gehad met z'n 940 (ja ja geen 6 cil.) en is ook weken bezig geweest om er achter te komen wat het was. Misschien even zoeken op het forum, wie weet heb je er iets aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 00:24 #1323273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm
Nog s ff mee denken,

Had je al bewezen werkende bobines geprobeert? denk toch dat het daar in zit, mischien nog in een ontstorings relais (of je die hebt weet ik niet denk het wel)

blijft lastig en weet er ook niet voldoende vanaf om veroorzaker op te noemen,

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 09:32 #1323589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten is weten
Wat ik zelf altijd doe is een volt meter plaatsen op mijn dashboard met een verlengde kabel naar de onstekings onderdelen.
Zo kan je tijdens het rijden zien of er ergens spanning wegvalt.
Zo ook eens met stroboscopelamp om te controleren of bougie nog wel spanning krijgt. Storings zoeken is een kwestie van uitsluiten. Uiteindelijk komt de vonk van de bougie.
Groeten,
Andre

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 22:11 #1323856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rot probleem, maar
elk keer als mijn ogen over dit topic gaan heb ik het idee dat ik lees:
Motor 960 valt ERUIT tijdens het rijden.
(niet de bedoeling om een rot opmerking te maken, maar is echt zo)
Jaap

• Henk Leenders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2011 14:40 #1323936 door Henk Leenders
Beantwoord door Henk Leenders in topic uitval motor tijdens rijden
Een paar tips:
- kijk de CIS-klep eens na en maak die schoon met remmenreiniger
- defecte sensor motor temp meter (niet die van het dashbord)
succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2011 21:42 #1324470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Ik heb de CIS-klep schoongemaakt. Flink ingespoten met W40 en een beetje rammelen, hij ging wel een beetje stroef. Toen ik weer ging rijden viel hij na 200m uit, dit deed hij voorheen pas op z'n vroegst na een kwartier rijden. Vervolgens weer opnieuw starten en hij doet het gewoon weer (zoals altijd).
Ik heb de Klep er nog eens afgehaald en nog een keer grondig schoongemaakt, hopelijk werkt het, de proef zal het uitwijzen.
Wat me opvalt is dat de Cis-klep nogal zoemt als ik het contact aan zet, is dit normaal? Misschien doe ik er goed aan om deze sowieso klep te vervangen, een nieuwe of misschien een van de sloop.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC