Distributie vier tanden versprongen en kromme kleppen, hoe kan dat? B204GT. - Hij rijdt weer!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook was er in de jaren '80/'90 weinig behoefte aan meer efficiëntie. Meer cilinders verkoopt voor dezelfde prijs beter en dat extra brandstofverbruik (van 6 cilinders) nam je dan voorlief.
Om terug te komen op Arthur: aannemende dat dat tandwiel optijd is vervangen in het verleden heb je gewoon heel veel pech. Zo'n kunststof wiel zal iedere keer met de balansriem mee vervangen moeten worden.
Plastic klapt verder uit elkaar als het 'moe' is en/of warm wordt. Dus naast een productiefout (=pech) kunnen oude tandwielen en/of extra wrijving op dat tandwiel deze schade veroorzaken.
Zondermeer vervangen door aluminium lijkt mij niet direct een voordeel. De zwakke plek verplaatst zich dan, mogelijk naar de riem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geluk bij een ongeluk was dat ik een 8V heb, dus een vrijloper. De kosten vielen dus wel mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja Mathy, daar ben ik het mee eens.Mathy schreef : Wie nooit problemen met z'n auto wil hebben, moet of veel geld eraan uit willen geven of een 2CV kopen.
groetjes
Mathy
Over de 5 cilinder, die is inderdaad niet in balans met de 1/2e massakrachten. wat wel leuk is is dat de arbeidsslagen om de 144 krukasgraden komen (en theoretisch 180 graden aanhouden). Daardoor is de rotatie wat minder schokkerig dan die van een 4 cilinder.
Over de 16V, ik kan me voorstellen dat als de balansas problemen (die vaak voorkomen door wat laat onderhoud alhoewel het hele systeem wel wat kwetsbaar is en lastig af te stellen..) weggenomen worden de B204/B234 qua betrouwbaarheid versus onderhouds-noodzaak niet veel zal verschillen van de gewone 8v. 8v moet weer kleppen stellen, 16v wat preciezer met vervangingsinterval d-riem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aan die dingen blijf je sleutelen ! en begin niet over de zwakke carosserien.Hou op schei uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Zet je er toch een kunststof carosserie op. Burton bijvoorbeeld. Nederlands merk. Of je koopt gelijk een Mehari.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jelmar86 schreef : Wil er best wat moeite voor doen om die tandwielen in alu of staal te laten maken als er interesse is .. Heb een voorbeeld liggen. Zelfde geld voor een vervanger voor de oliepomp.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afgelopen zaterdag de kop er weer opgeschroefd en hij rijdt weer als een zonnetje.
Dat ging een stuk sneller dan de eerste keer!
De balansasriem voorlopig maar even weggelaten, je merkt het verschil wel, misschien dat ik hem later wel weer monteer.
Bedankt voor de tips!
Arthur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.