Distributie vier tanden versprongen en kromme kleppen, hoe kan dat? B204GT. - Hij rijdt weer!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 16:20 #1306498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit productie
Voorzover ik weet zijn de 16V zeldzaam omdat de blokken zo verschrikkelijk duur waren. Al die extra onderdelen kosten een fabriek héél erg veel. Ondanks dat de 16V's heel soepel zijn konden ze het niet echt als een 6-cilinder verkopen, dus verdienen ze de extra kosten niet terug.
Ook was er in de jaren '80/'90 weinig behoefte aan meer efficiëntie. Meer cilinders verkoopt voor dezelfde prijs beter en dat extra brandstofverbruik (van 6 cilinders) nam je dan voorlief.

Om terug te komen op Arthur: aannemende dat dat tandwiel optijd is vervangen in het verleden heb je gewoon heel veel pech. Zo'n kunststof wiel zal iedere keer met de balansriem mee vervangen moeten worden.
Plastic klapt verder uit elkaar als het 'moe' is en/of warm wordt. Dus naast een productiefout (=pech) kunnen oude tandwielen en/of extra wrijving op dat tandwiel deze schade veroorzaken.

Zondermeer vervangen door aluminium lijkt mij niet direct een voordeel. De zwakke plek verplaatst zich dan, mogelijk naar de riem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 18:09 #1306526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een paar jaar geleden
Ik heb een paar jaar geleden ook eens langs de kant gestaan omdat de distributie 3 tandjes was versprongen. Oorzaak een afgebroken stukje plastic van de distributiedeksel.
Geluk bij een ongeluk was dat ik een 8V heb, dus een vrijloper. De kosten vielen dus wel mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 18:31 #1306533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Mathy schreef : Wie nooit problemen met z'n auto wil hebben, moet of veel geld eraan uit willen geven of een 2CV kopen.
groetjes
Mathy

Ja Mathy, daar ben ik het mee eens.
Over de 5 cilinder, die is inderdaad niet in balans met de 1/2e massakrachten. wat wel leuk is is dat de arbeidsslagen om de 144 krukasgraden komen (en theoretisch 180 graden aanhouden). Daardoor is de rotatie wat minder schokkerig dan die van een 4 cilinder.

Over de 16V, ik kan me voorstellen dat als de balansas problemen (die vaak voorkomen door wat laat onderhoud alhoewel het hele systeem wel wat kwetsbaar is en lastig af te stellen..) weggenomen worden de B204/B234 qua betrouwbaarheid versus onderhouds-noodzaak niet veel zal verschillen van de gewone 8v. 8v moet weer kleppen stellen, 16v wat preciezer met vervangingsinterval d-riem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 20:03 #1306564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2CV?
Een 2CV kopen ?? grapje zeker
Aan die dingen blijf je sleutelen ! en begin niet over de zwakke carosserien.Hou op schei uit.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 20:34 #1306578 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Burton ... of Mehari
Hallo Jelmar
Zet je er toch een kunststof carosserie op.  Burton bijvoorbeeld.  Nederlands merk.  Of je koopt gelijk een Mehari.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 21:28 #1306597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goedzo!

Jelmar86 schreef : Wil er best wat moeite voor doen om die tandwielen in alu of staal te laten maken als er interesse is .. Heb een voorbeeld liggen. Zelfde geld voor een vervanger voor de oliepomp.

;-) waar een wil is is een weg! ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2011 22:17 #1308846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij rijdt weer.
Hallo forummers,
Afgelopen zaterdag de kop er weer opgeschroefd en hij rijdt weer als een zonnetje.
Dat ging een stuk sneller dan de eerste keer!
De balansasriem voorlopig maar even weggelaten, je merkt het verschil wel, misschien dat ik hem later wel weer monteer.

Bedankt voor de tips!

Arthur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 07:51 #1308880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
het blijft toch een hele mooie motor om te zien zo'n 16 kleppert!!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC