Distributie vier tanden versprongen en kromme kleppen, hoe kan dat? B204GT. - Hij rijdt weer!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 02:53 #1306409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Informeren
Wil er best wat moeite voor doen om die tandwielen in alu of staal te laten maken als er interesse is ..

Heb een voorbeeld liggen.
Zelfde geld voor een vervanger voor de oliepomp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 09:21 #1306415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, erg vervelend om te
Tsja, erg vervelend om te horen dat het weer mis is gegaan bij een 16V..
Die balansassen zorgen alleen maar voor ellende, ik snap ook niet dat er nog mensen zijn die ze willen behouden.
De hydraulische spanner kun je trouwens gewoon samendrukken hoor, of bedoel je iets anders Mathy?
En een verbeterde versie van een oliepomptandwiel lijkt me wel nog een goed idee (moet je wel zeker weten dat het een betere versie is).
Gr,
Philip

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 10:45 #1306427 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kunststof
Volgens mij worden de kunststof onderdelen in motorblokken na verloop van tijd harder door het verdwijnen van weekmakers en misschien nog andere stoffen. In de loop van 10/20 jaar droogt het volgens mij gewoon uit. Hetzelfde zie je bij de b18, b20 en de b30 blokken. Deze hebben een onderliggende nokkenas met een kunststof distributietandwiel en dat gaat bij de blokken waar het origineel nog in zit, geheid een keer kapot. Hiervoor zijn dan ook stalen tandwielen op de markt.
Het voordeel van kunststof is vaak dat het iets minder transmissiegeluid geeft tov van staal. Hoewel ik niet weet of dat voor een riemaandrijving ook geld. Ik denk dat de enige oplossing is de tandwielen na zo'n 15 jaar te vervangen of inderdaad een stalen tandwiel te plaatsen.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 11:08 #1306431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij is dat bewuste
volgens mij is dat bewuste kunststof tandwiel al niet meer leverbaar, alleen nog maar de stalen versie. de vroege 16V's hadden (enkele?) kunststof tandriemschijven, daar zijn ze volgens mij snel mee gestopt.

TheSaint77 schreef : Begrijp me goed, ik heb er vaker mee gereden en vind het ook ergens mooie motoren. Maar toch...ik heb er persoonlijk geen (slechte of goede) ervaringen mee, maar ik lees en hoor toch wel vaak vanalles over die 16 kleppers en dan meestal niet positief. Met name die balansassen en de hele heisa eromheen. Volgens mij allemaal te veel ge-engineerd gekunstel destijds om van die 'ouwe' gietijzeren 8V-4 cilinder van Volvo een zogenaamd sportieve 16V te maken door de heren van Cosworth. Wat niet bijdraagt aan de Volvo betrouwbaarheid in het algemeen. Niet voor niets dat de serieuze tuners de balansassen direct verwijderen. Maakt het zoveel uit in comfort?
OKé ik hoor je denken; het zijn geen slechte motoren, mits ook het juiste onderhoud op tijd wordt uitgevoerd. Maar ik verwacht dat forumleden / clubleden anders (lees doordachter) met hun voertuig en onderhoud omgaan dan de gemiddelde Volvorijders. Het zwarte schaap van de Volvo familie, die 16V? Of ga ik te furrrr en is het puur 'de balansasgate' die hier parten speelt?

De balansassen maken het blok niet echt sportief denk ik, eerder de cilinderkop en de afstelling. Qua comfort heb ik niet echt iets gemerkt bij de B2x4F(t)'s waarbij we de riem of balansassen hebben weggehaald. Weghalen of laten zitten moet iedereen zelf weten.
Voor de rest hebben de 16V's wel nog de iets gevoeligere distributie (oliepomptandwiel en de schroef daarvan). En natuurlijk geen vrijloper, maar met goed onderhoud moet dat geen probleem zijn. Sommige mensen klagen over enorme olielekkages maar die heb ik zelf niet vaak gezien, hoogstens wat licht zweten tussen de helften van de kop en de keerringen van de balansassen (die willen wel goed lekken).

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 12:08 #1306444 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Antwoord

Jelmar86 schreef : Wil er best wat moeite voor doen om die tandwielen in alu of staal te laten maken als er interesse is .. Heb een voorbeeld liggen. Zelfde geld voor een vervanger voor de oliepomp.

<div class="content">Hey Jelmar,
Zou je een kosten indicatie kunnen maken daarvoor?
Misschien is er een 'groubuy' mogelijk om de kosten ook wat te verlagen.
Prijsjes mogen desnoods ook per PB.

JW schreef : volgens mij is dat bewuste kunststof tandwiel al niet meer leverbaar, alleen nog maar de stalen versie. de vroege 16V's hadden (enkele?) kunststof tandriemschijven, daar zijn ze volgens mij snel mee gestopt.

Dat klopt niet, ik heb nog nooit een metalen variant kunnen vinden, en krijg altijd een kunstoffen mee.

Verder is goed onderhoud inderdaad heel belangrijk.
Olie lekkages zijn ook niet extreem, maar ze kunnen wel aardig 'lekken'
Die van mij was ook aardig nat aan de onderkant en langs de koppakkingen..etc
Word nu gelukkig gefixt :)
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 13:21 #1306456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De kop is er af
Nou, inmiddels is de kop er af en inderdaad, alle 8 inlaatkleppen keurig krom en niets aan de hand met de uitlaatkleppen.
Morgen direct maar wegbrengen en onderdelen bestellen.
Heb nog eens wat oude onderwerpen in dit forum doorgelezen over balansassen, ik denk dat ik het maar even zonder ga proberen (ofschoon ik niet geloof dat dat 15 PK oplevert).
Iedereen bedankt voor de tips en reacties!

Groeten,

Arthur

P.S. Ik heb begin dit jaar de garagehandboeken voor de B204/B234 en de aanvulling voor de B204 FT-GT gescand, erg handig om te hebben. Ik zal even een apart onderwerp beginnen om te zien of iemand daar belangstelling voor heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 14:33 #1306471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk ook niet dat dit 15
Ik denk ook niet dat dit 15 pk zal opleveren, denk eens wat dat voor een hitte zou betekenen in die balansassen. Ook zou een riem van dat formaat het niet lang volhouden als er 15 pk doorheen moest. misschien 5 pk op top toerental? ik weet het niet.

gerryberrie schreef : <div class="content">

JW schreef : volgens mij is dat bewuste kunststof tandwiel al niet meer leverbaar, alleen nog maar de stalen versie. de vroege 16V's hadden (enkele?) kunststof tandriemschijven, daar zijn ze volgens mij snel mee gestopt.

Dat klopt niet, ik heb nog nooit een metalen variant kunnen vinden, en krijg altijd een kunstoffen mee.</div><div class="content">

</div><div class="content"></div><div class="content">hmm dan was dat een ander tandwiel waar ik aan denk! ok!</div>

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 14:56 #1306478 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Perceptie
Hallo TheSaint77

TheSaint77 schreef : Het zwarte schaap van de Volvo familie, die 16V?

Probleem met de 16 klepper is dat er wat meer onderdelen op zitten en er wat meer onderdelen vervangen moeten worden.  En dat heeft helaas niet iedereen ervoor over.
Maar de 5 cilinder uit de 850/V70 heeft ook een balansas.  Ik kan me niet voorstellen dat iemand die eruit wil halen, omdat een 5 cilinder van nature meer trilt dan alle andere motoren van meer dan twee cilinders.
Op een 6 in lijn zitten nog meer onderdelen (maar ik vermoed geen balansas, zes cilinders trillen van nature erg weinig).  Daar klaagt zo goed als nooit iemand over.  Terwijl een 6 in lijn en de 5 cilinder (in ieder geval die met 20 kleppen) net zo min vrijlopers zijn.
Wie nooit problemen met z'n auto wil hebben, moet of veel geld eraan uit willen geven of een 2CV kopen.
groetjes
Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 15:29 #1306485 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic foutief ontwerp

Mathy schreef : Hallo TheSaint77

TheSaint77 schreef : Het zwarte schaap van de Volvo familie, die 16V?

Probleem met de 16 klepper is dat er wat meer onderdelen op zitten en er wat meer onderdelen vervangen moeten worden.  En dat heeft helaas niet iedereen ervoor over.
Maar de 5 cilinder uit de 850/V70 heeft ook een balansas.  Ik kan me niet voorstellen dat iemand die eruit wil halen, omdat een 5 cilinder van nature meer trilt dan alle andere motoren van meer dan twee cilinders.
groetjes
Mathy

Ik denk dat het probleem al die kleine rolletjes is. Die maken veel te veel toeren. Bovendien als je alles erg oplettend en fijngevoelig moet monteren gaat het in verhouding tot de andere motoren snel fout. De 204,234 was gewoon een verkeerd ontwerp. De motor is ook niet lang in produktie geweest. Je ziet ze gelukkig ook niet zoveel meer.
De 850/V70 een balansas? 
Zou een vijfcilinder van nature niet regelmatiger lopen dan een vier-?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 15:44 #1306491 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massakrachten
Hallo Timen
De massakrachten in een vijfcilinder heffen zich onderling veel minder op.
Dat de motor niet lang in productie is geweest (de B204 is tot modeljaar 1994 geleverd) hoeft geen technische oorzaak te hebben.  Ik vermoed eerder dat het een marketingtechnische oorzaak heeft.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC