Hoe ver moet je gaan met de up to date maken van een B 230 FB motor?

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-11-2010 19:57 #1083704 door Wytze Broerze
Ben vandaag met de Team91 B 230FB motor bezig geweest en het meeste van de vetten van de afgelopen 19 jaar verwijderd. Heb hem uit elkaar gehaald om er voor te zorgen dat alles lekker vers gemonteerd zit. Dus als er iets stuk gaat weet je van te voren dus precies hoe lang je aan het sleutelen bent omdat het allemaal makkelijk gewoon zonder problemen los gaat en er redelijkwijs niets afbreekt omdat je allemaal nieuwe tapeinden en moeren hebt gebruikt.
Ook de cilinderkop is ontdaan van Nokkenas en Kleppen. Seals verwijderen en straks vervangen. Zicht controle en reinigen. Nu is het vraagstuk of je die kop nu moet laten reinigen voor her-montage of niet. De vraag is wat de beste methode is om hem visueel als nieuw te krijgen. Staat wel heel leuk he een mooie verse kop op een onderblok die ook misschien wel nieuw rood geschilderd gaat worden. Welke RAL kluer is dat? Of wie heeft er nog een potje wat toch maar oud staat te worden?
Ook is de vraag of je hem moet vlakken. Vroeger sleutelde ik veel met deze motoren en ik heb nog nooit een cilinderkop laten vlakken voor hermontage na lekke koppakking. Nooit problemen mee gehad. Tonnen daarna gereden zonder centje pijn. Mijn vorige 945 LPT heb ik ook nog zeker een anderhalve ton mee gereden na koppakking vervanging zonder vlakken. Of zijn er toch echt overwegingen die mij doen overtuigen van een vlaksessie op de vlakbank.
Wat mag dat reinigen en vlakken tegenwoordig kosten?
Ohw ja de man waar ik aan het sleutelen ben was ook verbaasd dat ik de kleppen niet even ging inslijpen voor hermontage. Ik zie geen reden want de motor liep als een zonnetje had gelijke compressie. Of zit ik er weer naast met mijn no nonsens aanpak?
Hoor graag jullie adviezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 20:04 #1293252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de compressie overal
Als de compressie overal netjes is, en onderling gelijk zou ik persoonlijk de kleppen niet inslijpen i.i.g.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 20:30 #1293257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de kleppen eruit zijn geweest zou ik het wel controleren (kop op de kop leggen, benzine op gieten en kijken of het niet wegloopt). Misschien hoeft je niet in te slijpen als je de kleppen precies op dezelfde plaats terugzet. Doe je dat niet, dan lijkt de kans me vrij groot dat ze niet optimaal afdichten. Weet niet of kleppen verdraaien tijdens motorloop, als dat niet het geval is moet je bij terugplaatsen ook nog op de rotatie letten. Of je moet vlakken of niet is toch wel te controlen met een rehte strip (rei ?) en voelerplaatjes ? Onvlakheid mag geloof ik niet meer dan 0.2mm bedragen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 21:23 #1293268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inslijpen
Ik zou de kleppen dus wel degelijk opnieuw even inslijpen, Het si een werkje van niets en je weet zeker dat het meteen goed  is.  De kleppen draaien idd iedere keer bij het openen / dichtgaan, dit is om verbranden standaard te voorkomen.

Nu is het een klein karweitje, als je dadelijk alles hebt opgebouwd een je hebt geen / weinig compressie vervloek je jezelf en kun je weer opnieuw gaan beginnen.  Of je de kop wel / niet moet vlakken kun je idd een heel eind zelf controleren mbv een lange rei en waterpas.

Succes alvast !

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-11-2010 00:28 #1293289 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Thanks, Inslijpen gaan we doen.
Stalen rei gaan we even er bij zoeken.
Blijft het vraagstuk welke reinigings methoden er zijn en welke te adviseren zijn met bijbehorende kosten. Wie kan daar wat ervaringen over vertellen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 11:00 #1293313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker vlakken
Wytze, ik zou als ik jou was alle risico's uit proberen te sluiten, en zeker de kop laten vlakken.Als je zelf de kop kaal aanleverd (als ik het verhaal zo lees is het kopje al kaal, dus geen probleem) kost vlakken je 30/40 euro.Als je er dan toch bent kun je vragen of ze de kop even door de ontvetterbak & de wasmachine willen halen.Misschien kost dat je niks, misschien kost dat je een paar tientjes.Kan niet veel zijn.Dan ziet je kopje er weer als nieuw uit, en is ie zeker weten vlak !Wat betreft de kleppen inslijpen, ook weer een gevalletje; zeker doen.Kleppen die niet goed afsluiten kan lijden tot vermogensverlies. Het is ook geen heel groot karwei, maar wel groot plezier !Dat een motortje netjes loopt zegt ook niet altijd alles.Laatst uit een 'goedlopende' motor toch 2 licht kromme inlaatkleppen gehaald.....
//wat betreft de rode verf voor de volvo motor.
Persoonlijk gebruik ik hittebestendige verf van Motip, dat is ook in het rood te krijgen en dat komt heel erg in de buurt van het normale redblock rood. (kan het nummer wel opzoeken voor je)Aangezien het wel een 'matte' verf is gebruik ik een goede blanke lak om de motor dan weer glimmend te krijgen.Werkt perfect, en ik heb nog geen enkele sporen van afbladderen gehad op de diverse motoren.Zolang je de boel maar goed ontvet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 11:22 #1293321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Glad
Gladde lak is aan te bevelen. Matte lak/verf is vaak wat poreus. Je veegt het minder gemakkelijk af (want een beetje ruw) en olie/vet trekker erin waarna je het er niet meer uit krijgt. Het verschil is wel te merken aan het onderblok en carter. Het carter is glad gelakt en krijg je veel gemakkelijker veel beter schoon.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 12:25 #1293325 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ....
Lezen is en blijft lastig?

Sorry voor wederom een botte opmerking...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 13:55 #1293339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik bevestig jou verhaal en vul het aan toch ?Snap even niet wat ik niet (goed) zou hebben gelezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 14:24 #1293344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zal het verkeerd
Ik zal het verkeerd begrepen hebben dan ;)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC