- Berichten: 1
Volvo 740 tot op grote hoogten.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 17:53 #1293152
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zuurstoftekort
Er zijn auto's die een luchtdrukmeter als sensor voor de ecu hebben.
Ik dacht dat ik een schema van Volvo ben tegengekomen, amerikaanse versie, waar er een in stond. Ik zal nog wat zoeken.
Ik verwacht geen oververhitting als gevolg van te arm mengsel, eerder verzuipen.
De Amazon die dood ging kan het gevolg zijn van een benzine overdosis. Kun je misschien nog navragen.
De gepasseerde hoeveelheid lucht langs de ecu bevat een lager percentage zuurstof. Bij een carburateur zal er ook teveel benzine door de venturi gaan of verstelling vlotternaald.
Turbo's doen het inderdaad goed op grote hoogte.
Wat je kunt aanpassen,
bij de ecu - een bedienbaar/regelbaar luchtventielmaken die valselucht mogelijk maakt. Kun je in nederland al mee experimenteren, krijg je hier verschijnselen van oververhtting dan heb je succes.
bij carburatie - kleinere sproeier bezetting
Ik ben een keer met mijn oude diesel het Timmelsjoch overgegaan. Ik liet de auto op lage toeren rustig naar boven kruipen. Achter me onstond een geweldige roetwolk die een ieder op afstand hield. Het Timmelsjoch is slechts 2500 meter.
Toevoeging:
Ik heb wat zoekwerk gedaan, maar kom die luchtdruksensor niet tegen.
Het zal wel meevallen. De hoogste autoweg gaat over een pas 5300 en daar rijdt zelfs oud materiaal.
Ook zul je het zelf niet benauwd krijgen, je zit al een tijdje op hoogte en acclimatiseert. Het zijn vooral mensen die direct invliegen naar La Paz, vermoeid aankomen die klagen over de hoogte.
Die rapportage van TopGear is een en al specialshots, ongeloofwaardig als gevolgde track en overdreven gezeur, wat een watjes. Wel leuk om te zien overigens.
Ik dacht dat ik een schema van Volvo ben tegengekomen, amerikaanse versie, waar er een in stond. Ik zal nog wat zoeken.
Ik verwacht geen oververhitting als gevolg van te arm mengsel, eerder verzuipen.
De Amazon die dood ging kan het gevolg zijn van een benzine overdosis. Kun je misschien nog navragen.
De gepasseerde hoeveelheid lucht langs de ecu bevat een lager percentage zuurstof. Bij een carburateur zal er ook teveel benzine door de venturi gaan of verstelling vlotternaald.
Turbo's doen het inderdaad goed op grote hoogte.
Wat je kunt aanpassen,
bij de ecu - een bedienbaar/regelbaar luchtventielmaken die valselucht mogelijk maakt. Kun je in nederland al mee experimenteren, krijg je hier verschijnselen van oververhtting dan heb je succes.
bij carburatie - kleinere sproeier bezetting
Ik ben een keer met mijn oude diesel het Timmelsjoch overgegaan. Ik liet de auto op lage toeren rustig naar boven kruipen. Achter me onstond een geweldige roetwolk die een ieder op afstand hield. Het Timmelsjoch is slechts 2500 meter.
Toevoeging:
Ik heb wat zoekwerk gedaan, maar kom die luchtdruksensor niet tegen.
Het zal wel meevallen. De hoogste autoweg gaat over een pas 5300 en daar rijdt zelfs oud materiaal.
Ook zul je het zelf niet benauwd krijgen, je zit al een tijdje op hoogte en acclimatiseert. Het zijn vooral mensen die direct invliegen naar La Paz, vermoeid aankomen die klagen over de hoogte.
Die rapportage van TopGear is een en al specialshots, ongeloofwaardig als gevolgde track en overdreven gezeur, wat een watjes. Wel leuk om te zien overigens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 38
05-11-2010 18:27 #1293231
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic De mens kan zich aanpassen
Het is een filmpje die ik nu al 3 keer heb gezien van de jongens van TopGear maar het blijft mooie TV. Trouwens gaan we deze dodenweg niet nemen. We komen vanaf Chili en gaan meen ik door de zoutwoestenij naar La Paz. Bij La Paz gaan we links af richting Lima in Peru en zij kwamen van rechts uit de richting van het Amazone gebied in Brazilie.
Ik heb eerder op 4600 meter gelopen en dat viel niet mee kan ik jullie gerust en zonder schaamte melden. We waren toen al een tijdje op 1500 meter en toen dus omhoog. Twas wel lopen van 4400 naar 4600. Meen me te herinneren dat het wel een klein uurtje heeft gekost.
Er liepen daar veel mensen met zuurstof en dat hielp wel. Maar in deze reis zijn dat dus trajecten die je met de wagen doet, zittend achter het stuur. Oh ja, de gedachte is dat alles het blijft doen!! En ik vraag me dan af of de lambda regeling, niet mijn fysieke, van de B230FB gewoon gaat bijregelen. Ik sprak een P1800 rijder die dus een Lambda meter in zijn vlampijp gaat monteren en wil bijregelen met andere sproeiers inderdaad in zijn webers. Als de lambda niet goed is gaat ie toch bijregelen? Of is dat iets waar de ECU niet aan gaat voldoen?
Ik heb eerder op 4600 meter gelopen en dat viel niet mee kan ik jullie gerust en zonder schaamte melden. We waren toen al een tijdje op 1500 meter en toen dus omhoog. Twas wel lopen van 4400 naar 4600. Meen me te herinneren dat het wel een klein uurtje heeft gekost.
Er liepen daar veel mensen met zuurstof en dat hielp wel. Maar in deze reis zijn dat dus trajecten die je met de wagen doet, zittend achter het stuur. Oh ja, de gedachte is dat alles het blijft doen!! En ik vraag me dan af of de lambda regeling, niet mijn fysieke, van de B230FB gewoon gaat bijregelen. Ik sprak een P1800 rijder die dus een Lambda meter in zijn vlampijp gaat monteren en wil bijregelen met andere sproeiers inderdaad in zijn webers. Als de lambda niet goed is gaat ie toch bijregelen? Of is dat iets waar de ECU niet aan gaat voldoen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2010 18:34 #1293234
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda
Als de sonde een arm mengsel of rijk mengel detecteerd gaat ie inderdaad via het ECU bijregelen. Maar: dat heeft natuurlijk grenzen. Het ding heeft een regelbereik en daar binnen werkt het allemaal prima. Maar als ie buiten het bereik komt houdt het wel een beetje op en zal je zeker te maken krijgen met vermogensverlies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
06-11-2010 00:44 #1293290
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa
Hallo Adrian
groetjes
Mathy
Bedoel je een lager percentage of een lagere massa cq hoeveelheid molekulen?Adrian schreef : De gepasseerde hoeveelheid lucht langs de ecu bevat een lager percentage zuurstof.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 38
06-11-2010 01:38 #1293295
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Het percentage zuurstof per liter is lager lijkt me.
Normaal 20% zuurstof per liter, daarboven een stuk minder.
De ECU corrigeert omdat de Lambda gaat meten dat er iets niet klopt en dus gaat bijregelen.
Hij denkt met de LMM een bepaalde hoeveelheid zuurstof te krijgen en krijgt dus veel minder meet ie in de uitlaat met de lambda sonde.
Tenminste zo denk ik er over.
De ECU corrigeert omdat de Lambda gaat meten dat er iets niet klopt en dus gaat bijregelen.
Hij denkt met de LMM een bepaalde hoeveelheid zuurstof te krijgen en krijgt dus veel minder meet ie in de uitlaat met de lambda sonde.
Tenminste zo denk ik er over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
06-11-2010 02:23 #1293301
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa
Hallo Wytze
Het is een luchtmassameter en meet dus de massa van de lucht. Dus is lager naar mate je hoger komt. De ingespoten brandstofmassa zou daarop aangepast moeten worden door de ECU.
Zou het percentage zuurstof in de lucht afnemen, dan zou dat betekenen, dat er of zuurstof verdwijnt uit de lucht of er iets anders bij komt. In het eerste geval moet die zuurstof ergens blijven, in het laatste geval met er dus iets bij. Maar wat? Meer stikstof? Meer edelgassen?
Volgens mij, maar dit beredeneer ik ter plekke en het is al kwart over twee, zet de lucht, onder invloed van de lagere luchtdruk (door de grotere afstand vanaf de grond en dus lagere aantrekkingskracht van de aarde???) uit. Zuurstof zal dus ook wel een groter volume aannemen, net als alle andere gassen in lucht. Maar zelfs als er een gas is dat meer uitzet dan zuurstof, dan nog blijft het percentage zuurstof gelijk. Omdat het aantal molekulen niet toe of afneemt (De wet van behoud van massa). Zou er wel massa bij of af gaan, dan komen we op het terrein van de kernfysica. En atoomfusie of -splitsing treedt in de vrije natuur (i.i.g. op aarde) niet op.
groetjes
Mathy
Het is een luchtmassameter en meet dus de massa van de lucht. Dus is lager naar mate je hoger komt. De ingespoten brandstofmassa zou daarop aangepast moeten worden door de ECU.
Zou het percentage zuurstof in de lucht afnemen, dan zou dat betekenen, dat er of zuurstof verdwijnt uit de lucht of er iets anders bij komt. In het eerste geval moet die zuurstof ergens blijven, in het laatste geval met er dus iets bij. Maar wat? Meer stikstof? Meer edelgassen?
Volgens mij, maar dit beredeneer ik ter plekke en het is al kwart over twee, zet de lucht, onder invloed van de lagere luchtdruk (door de grotere afstand vanaf de grond en dus lagere aantrekkingskracht van de aarde???) uit. Zuurstof zal dus ook wel een groter volume aannemen, net als alle andere gassen in lucht. Maar zelfs als er een gas is dat meer uitzet dan zuurstof, dan nog blijft het percentage zuurstof gelijk. Omdat het aantal molekulen niet toe of afneemt (De wet van behoud van massa). Zou er wel massa bij of af gaan, dan komen we op het terrein van de kernfysica. En atoomfusie of -splitsing treedt in de vrije natuur (i.i.g. op aarde) niet op.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
06-11-2010 11:24 #1293320
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic percentage
beetje googlenen op zuurstof percentage bergsport:
de partiele druk van zuurstof daalt iets sneller dan die van stikstof uit:
forum.climbing.nl/75646.html
Het blijft theorie.
De LMM zal inderdaad de massa als meetgegeven verwerken. Hiermee is de beste aanpassing gedaan vwb mengsel. Blijft het effect bestaan van prestatie afname. De turbo is hiervoor de beste oplossing. Die bouwt druk gewoon weer op tot de toegstane waarde en levert daarmee de gewenste massa.
De invloed van de lambda gegevens lijken me geen invloed te hebben. Wanneer het inlaat mengsel goed is samengesteld dan is het uitlaatmengsel het ook. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het lambda lampje ging branden op een bergpas.
Met een atmospherische motor zal het effect zijn alsof je rijdt met een half ingetrapt gaspedaal. Is de motor in goede conditie dan kom je nog steeds de berg op al is het wat langzamer. Met mijn 80 of minder pk dieseltje kom ik ook overal boven. Op 2500 meter heb ik er hooguit 60 over. Begin je met een 130pk motor dan heb je er op 5000 meter nog 65 over. Bepak je auto niet als een ezel: travel light en niets op het dak. Grote wielen of banden zijn af te raden. Alleen versterkte banden en een extra reserve wiel. Die kleine jap kwam ook goed uit de bus in Topgear. Gewoon de techniek goed verzorgd.
In het voorjaar, eind mei, kun je een test uitvoeren op het Timmelsjoch(Stelvio) 2500m, ik dacht de hoogste weg in Europa.
de partiele druk van zuurstof daalt iets sneller dan die van stikstof uit:
forum.climbing.nl/75646.html
Het blijft theorie.
De LMM zal inderdaad de massa als meetgegeven verwerken. Hiermee is de beste aanpassing gedaan vwb mengsel. Blijft het effect bestaan van prestatie afname. De turbo is hiervoor de beste oplossing. Die bouwt druk gewoon weer op tot de toegstane waarde en levert daarmee de gewenste massa.
De invloed van de lambda gegevens lijken me geen invloed te hebben. Wanneer het inlaat mengsel goed is samengesteld dan is het uitlaatmengsel het ook. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het lambda lampje ging branden op een bergpas.
Met een atmospherische motor zal het effect zijn alsof je rijdt met een half ingetrapt gaspedaal. Is de motor in goede conditie dan kom je nog steeds de berg op al is het wat langzamer. Met mijn 80 of minder pk dieseltje kom ik ook overal boven. Op 2500 meter heb ik er hooguit 60 over. Begin je met een 130pk motor dan heb je er op 5000 meter nog 65 over. Bepak je auto niet als een ezel: travel light en niets op het dak. Grote wielen of banden zijn af te raden. Alleen versterkte banden en een extra reserve wiel. Die kleine jap kwam ook goed uit de bus in Topgear. Gewoon de techniek goed verzorgd.
In het voorjaar, eind mei, kun je een test uitvoeren op het Timmelsjoch(Stelvio) 2500m, ik dacht de hoogste weg in Europa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-11-2010 23:16 #1293490
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 10%
Hallo Adrian
Volgens de reacties op de vraag van TS in jouw link, zakt het zuurstofgehalte naar 18%. Da's een afwijking van 10% (20% min 18% is 2%. 20% gedeeld door 2% is 10. De afwijking is dus een tiende van wat normaal is. Dus 10%.) van wat normaal is. Dat zal de lambdasonde (die de hoeveelheid zuurstof meet in de uitlaatgassen) wel op kunnen vangen lijkt me.
groetjes
Mathy
[edit: Taalfoutje verbeterd. Bedankt Adrian!)
Volgens de reacties op de vraag van TS in jouw link, zakt het zuurstofgehalte naar 18%. Da's een afwijking van 10% (20% min 18% is 2%. 20% gedeeld door 2% is 10. De afwijking is dus een tiende van wat normaal is. Dus 10%.) van wat normaal is. Dat zal de lambdasonde (die de hoeveelheid zuurstof meet in de uitlaatgassen) wel op kunnen vangen lijkt me.
groetjes
Mathy
[edit: Taalfoutje verbeterd. Bedankt Adrian!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
08-11-2010 10:36 #1293524
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic eens
Dat dacht ik ook. Gaat het lampje niet aan om je te verontrusten.
(maar eh... 20% gedeelt door 2% is 10. staat een beetje slordig. even corrigeren)
(maar eh... 20% gedeelt door 2% is 10. staat een beetje slordig. even corrigeren)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam