Volvo 740 tot op grote hoogten.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-11-2010 19:54 #1083679 door Wytze Broerze
Volvo 740 tot op grote hoogten. is gemaakt door Wytze Broerze
Onze teamwagen gaat tijdens de reis in Noord Chli, Bolivia en Zuid Peru over lange trajecten die op grote hoogten liggen.
4200 meter gaat gewoon even gebeuren. 3000 plus meter hoog zelfs honderden kilometers achter elkaar. Wij krijgen het als mens dan natuurlijk behoorlijk benauwd.
Maar wat gaat onze teamwagen er van merken?
Is de wagen uitgerust met een Bosch 2.4 systeem (jaja Leon, ik leer het wel) daar tegen bestand? En wat gebeurt er met een carburatie motor op die hoogte?
Dat we op 4200 meter komen betekend ook dat we daar naartoe moeten klimmen. Moeten we dan kleinere wielen monteren om het te gaan halen ivm substantieel vermogensverlies?
Is dit het scenario wat we uitlokken?  <a href=" blog.sapapanatravel.nl/ "> blog.sapapanatravel.nl/
Of is dit straks ook ons lot? <a href=" www.facebook.com/album.php?aid=46670&id=120527597957251 "> www.facebook.com/album.php?aid=46670&id=120527597957251   foto 10 en verder.
Wie heeft er redenaties die ons gerust kunnen stellen? Of juist ideeën om het te voorkomen? Volledig andere set up? ECU aanpassingen? Of dikke zuurstofflessen voor de motor in plaats van voor mij? Omrijden?
Ook deze bikkels hebben er last van gehad heb ik wel in dit filmpje gezien. Wel even door het reklame stukje helaas van een minuut: <a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 20:30 #1293109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij Top Gear hebben ze ook
Bij Top Gear hebben ze ook zo'n trip gemaakt. Ik dacht over de hoogvlakten in Peru oid. (wel stoer trouwens dat jullie deze trip gaan doen!)
Wat mij bijgebleven is van deze aflevering is dat de auto's het beter volhielden dan de bestuurders. (natuurlijk wel met vermogensverlies)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-11-2010 20:58 #1293113 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt helemaal!
Dat is dit linkje naar de veronica site.
<a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1
Het is de volledige aflevering met nederlandse ondertitels. Ruim een uur genieten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 21:13 #1293114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weinig zorgen
Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. De auto zou sowieso door moeten blijven rijden, de snelheid kan wel heel beperkt zijn op grote hoogte.
In het uiterste geval kan je altijd met relatief lage toeren in z'n "1" gaan rijden. Bij 1500tpm moet de motor nog wel genoeg lucht krijgen, in de eerste versnelling heb je ruim genoeg koppel aan de wielen om vooruit te komen. Het is niet aan te raden de motor op grote hoogte in de toeren te jagen, daar krijg je alleen maar oververhitting van en de ademnood neemt toe.
 
Ik vond deze formule met de hoogte in "ft" (in jou geval ~13000ft):
hp loss = elevation x 0.03 x hp @ sea level 1000
Dat betekent dus een vermogensverlies van grofweg 50pk, hou je er nog genoeg (50-60) over om maximaal 80 te rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 21:14 #1293115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo werkt ook
Mocht je je hele grote zorgen maken, kan je altijd nog voor een turbo kiezen. Wel wat extra werk, maar turbomotoren gaan veel beter met hoogte om, doordat ze de lucht daadwerkelijk de motor in kunnen 'persen'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 21:27 #1293117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine nuance
Natuurlijk is het hierboven beschreven vermogen wel het maximum vermogen. Bij normalere toerentallen zal je veel minder vermogen beschikbaar hebben, maar wel genoeg om te blijven rijden.
 
Verder zou de injectie moeten helpen het mengsel 'OK' te houden. Carburateurs zijn volgens mij gevoeliger voor verzuipen in dit soort hoge situaties. Dat hangt natuurlijk ook van de bestuurder af. Ga niet automatisch planken als het niet harder wil, maar hou het gas/toerental constant en schakel terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 21:27 #1293118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic top gear

Wytze schreef : Dat is dit linkje naar de veronica site.
<a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1
Het is de volledige aflevering met nederlandse ondertitels. Ruim een uur genieten.

 
Sorry Wytze, ik had de link niet bekeken.
Maar wat je zegt: een uur genieten!
740 GL estate, B230A, nov.1985, 270000, origineel Zweed
clio 1.4 1992, voor erbij, tja je moet wat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 11:59 #1293183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Viagra
Viagra helpt echt!
ik heb het nu al een paar keer gezien bij mensen.
Bij auto's (mits turbo)helpt de plus kit of de APC van SAAB (past ook)
Hij zal wel gaan roken denk ik eventueel , vanwege de overmaat aan brandstof.
Maar als je auto verder in goede conditie is weinig problemen. Denk ook aan de koeling!
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 13:43 #1293203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De-rating
Vuistregel voor niet turbo (diesel)motoren is 10% minder vermogen per 1000 m hoogte, voor turbo motoren een procent of 2 à 3. Op 5300 m heb je dus minder dan de helft van het vermogen over. Ik ben zelf eens met een MB Vario bus meegereden over de altiplano in Peru. De hoogste pas vwas 5400 m, en de bus reed inderdaad gewoon door of er niets aan de hand was. Als je zelf twee stappen snel verzette stond je naar adem te happen.
Dat de bus niet zo tof was, bleek wel uit het feit dat we hem 's morgens op 3300 m hoogte hebben moeten aanduwen. Dat gaat niet in je koude kleren zitten! Neem een ppar dagen om te acclimatiseren en dan gaat het wel op die grote hoogtes. En een kleine zuurstoffles is ook wel handig; die hangen daar ook in de bussen.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 17:43 #1293224 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 5400?
In de Andes kom je op de doorgaande weg niet boven de 4500. De pas waar ik op doel ligt in India, de Khardung La en komt op 5359. Er wordt zelfs op gefietst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD