Volvo 740 tot op grote hoogten.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
4200 meter gaat gewoon even gebeuren. 3000 plus meter hoog zelfs honderden kilometers achter elkaar. Wij krijgen het als mens dan natuurlijk behoorlijk benauwd.
Maar wat gaat onze teamwagen er van merken?
Is de wagen uitgerust met een Bosch 2.4 systeem (jaja Leon, ik leer het wel) daar tegen bestand? En wat gebeurt er met een carburatie motor op die hoogte?
Dat we op 4200 meter komen betekend ook dat we daar naartoe moeten klimmen. Moeten we dan kleinere wielen monteren om het te gaan halen ivm substantieel vermogensverlies?
Is dit het scenario wat we uitlokken? <a href=" blog.sapapanatravel.nl/ "> blog.sapapanatravel.nl/
Of is dit straks ook ons lot? <a href=" www.facebook.com/album.php?aid=46670&id=120527597957251 "> www.facebook.com/album.php?aid=46670&id=120527597957251 foto 10 en verder.
Wie heeft er redenaties die ons gerust kunnen stellen? Of juist ideeën om het te voorkomen? Volledig andere set up? ECU aanpassingen? Of dikke zuurstofflessen voor de motor in plaats van voor mij? Omrijden?
Ook deze bikkels hebben er last van gehad heb ik wel in dit filmpje gezien. Wel even door het reklame stukje helaas van een minuut: <a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat mij bijgebleven is van deze aflevering is dat de auto's het beter volhielden dan de bestuurders. (natuurlijk wel met vermogensverlies)
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
<a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1
Het is de volledige aflevering met nederlandse ondertitels. Ruim een uur genieten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In het uiterste geval kan je altijd met relatief lage toeren in z'n "1" gaan rijden. Bij 1500tpm moet de motor nog wel genoeg lucht krijgen, in de eerste versnelling heb je ruim genoeg koppel aan de wielen om vooruit te komen. Het is niet aan te raden de motor op grote hoogte in de toeren te jagen, daar krijg je alleen maar oververhitting van en de ademnood neemt toe.
Ik vond deze formule met de hoogte in "ft" (in jou geval ~13000ft):
hp loss = elevation x 0.03 x hp @ sea level 1000
Dat betekent dus een vermogensverlies van grofweg 50pk, hou je er nog genoeg (50-60) over om maximaal 80 te rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder zou de injectie moeten helpen het mengsel 'OK' te houden. Carburateurs zijn volgens mij gevoeliger voor verzuipen in dit soort hoge situaties. Dat hangt natuurlijk ook van de bestuurder af. Ga niet automatisch planken als het niet harder wil, maar hou het gas/toerental constant en schakel terug.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wytze schreef : Dat is dit linkje naar de veronica site.
<a href=" www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1 "> www.veronicatv.nl/web/show/id=769330/lan.../media=164008/page=1
Het is de volledige aflevering met nederlandse ondertitels. Ruim een uur genieten.
Sorry Wytze, ik had de link niet bekeken.
Maar wat je zegt: een uur genieten!
740 GL estate, B230A, nov.1985, 270000, origineel Zweed
clio 1.4 1992, voor erbij, tja je moet wat
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb het nu al een paar keer gezien bij mensen.
Bij auto's (mits turbo)helpt de plus kit of de APC van SAAB (past ook)
Hij zal wel gaan roken denk ik eventueel , vanwege de overmaat aan brandstof.
Maar als je auto verder in goede conditie is weinig problemen. Denk ook aan de koeling!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat de bus niet zo tof was, bleek wel uit het feit dat we hem 's morgens op 3300 m hoogte hebben moeten aanduwen. Dat gaat niet in je koude kleren zitten! Neem een ppar dagen om te acclimatiseren en dan gaat het wel op die grote hoogtes. En een kleine zuurstoffles is ook wel handig; die hangen daar ook in de bussen.
Rob
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-