maximaal verantwoord toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals misschien bekend is onlangs de koppakking van mijn B230f vervangen inclusief een hele rits riemen, pakkingen, kappen en sensoren. Heel fijn natuurlijk en de auto rijdt ook weer helemaal goed. In het begin had ik soms het gevoel dat er iets vermogen miste maar dat begint langzaam beter te worden (gevoelsmatig, niet gebaseerd op metingen of testbankresultaten). Nu de koppakking weer fris is zou de motor ook weer wat meer kunnen hebben leek me.
Dus ik heb eens gekeken naar het maximale toerental voor mijn auto, dat ligt volgens de teller op 6000tpm. Verder lees ik her en der dat het maximale vermogen wordt bereikt bij 5400tpm. Dat zijn toerentallen die ik dus echt nog nooit heb gehaald. Allereerst omdat ik de auto op koppel rijdt en ten tweede omdat het geluid dat de motor dan gaat maken heel verontrustend is, zowel voor mij als voor omwonenden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een japans motorblok dat duidelijk op toeren gemaakt is.
Kortom;kan ik ongestraft mijn 470000km oude blok met 5400tpm laten draaien? Bijvoorbeeld met optrekken of inhaalactie. Het gaat uiteraard niet om autobahnritten van 180km/u in z'n 4....
Ik hoef dus niet te weten dat het allemaal niet nodig is en dat het meer brandstof verbruikt, puur of zo'n blok dit nog kan hebben.
gr Alex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of het fijn is is inderdaad een tweede: ze gaan erg rauw klinken.
Je kunt hem best een keer doortrekken, al zal het meestal niet nodig zijn, omdat de trekkracht veel belangrijker is dan vermogen. Dat vermogen heb je alleen nodig om hoge snelheden te rijden, bij de redblocks is het koppel onderin ruim voldoende voor normaal inhalen etc.. Met de LPT turbo-uitvoeringen is dat nog sterker! In Duitsland laat ik mijn 940 LPT regelmatig tot +5500 t/m gaan bij het optrekken na een afremperiode door langzamer verkeer en dan gaat-ie als de brandweer. Bijna 400.000 km gelopen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Volgens mij wel, de ECU zegt stop bij 6000 toeren, maar met sommigge nokenassen kan je volgens mij die toeren niet eens halen.alexvanbemmel schreef : nou dat klinkt bemoedigend. Als de auto goed warm is zal ik eens wat toeren maken, ik ben wel benieuw of ie nog wat pit heeft bovenin. Zit er trouwens een toerenbegrenzer op de B230f? Of is het gewoon op tijd van het gas?
Of het bovenstaande WAAR IS, weet ik niet, ik heb niks gezegd als het niet klopt.
Boven in de toeren heeft ie GEEN pit, er staat ergens een 'curve' in een ander topic die dat mooi laat zien [kan ik zo ff niet terugvinden]Maximale zat tussen de 3000 en 4500 d8 ik zo.Dan zakt het weer in.
Met een 16V zit je trouwens wel wat vaker in hoog de toeren, en die gaat ook erg leuk voorbij de 5000 toeren.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is het verbruik van een 16v dan ook navenant hoger dan een 8v?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Naturlijk heel afhankelijk van hoe je rijdt..alexvanbemmel schreef : Is het verbruik van een 16v dan ook navenant hoger dan een 8v?
Maar Nee, ligt ongeveer op hetzelfde punt.
Ik kan gemiddeld (als ik rustig doe) hoger dan 1 op 12 rijden.Als ik ga lopen scheuren, wordt het 1 op 9, 1 op 10.
Mijn record ligt op 1 op 15, met een relaxed gangetje van 90-100 richting de Pyreneen.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat mijn witte muisje wel heeft is of ik nou 170 rijdt of 120 maakt niet uit verbruik blijft rond de 1 op 10,4 of 10,6, grootste verbruik verschil merk ik alleen als ik bagger brandstof tank of alleen maar km's in het drop maak dan word ze wat ruiger maar ook niet schrikbarend veel,
Greetings Tom,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een fuel cut lijkt me niet fijn, gebeurt dat bij hoge toeren?