maximaal verantwoord toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 11:35 #1082720 door V700 register
maximaal verantwoord toerental is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,

Zoals misschien bekend is onlangs de koppakking van mijn B230f vervangen inclusief een hele rits riemen, pakkingen, kappen en sensoren. Heel fijn natuurlijk en de auto rijdt ook weer helemaal goed. In het begin had ik soms het gevoel dat er iets vermogen miste maar dat begint langzaam beter te worden (gevoelsmatig, niet gebaseerd op metingen of testbankresultaten). Nu de koppakking weer fris is zou de motor ook weer wat meer kunnen hebben leek me.

Dus ik heb eens gekeken naar het maximale toerental voor mijn auto, dat ligt volgens de teller op 6000tpm. Verder lees ik her en der dat het maximale vermogen wordt bereikt bij 5400tpm. Dat zijn toerentallen die ik dus echt nog nooit heb gehaald. Allereerst omdat ik de auto op koppel rijdt en ten tweede omdat het geluid dat de motor dan gaat maken heel verontrustend is, zowel voor mij als voor omwonenden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een japans motorblok dat duidelijk op toeren gemaakt is.

Kortom;kan ik ongestraft mijn 470000km oude blok met 5400tpm laten draaien? Bijvoorbeeld met optrekken of inhaalactie. Het gaat uiteraard niet om autobahnritten van 180km/u in z'n 4....

Ik hoef dus niet te weten dat het allemaal niet nodig is en dat het meer brandstof verbruikt, puur of zo'n blok dit nog kan hebben.

gr Alex

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 11:51 #1287230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle redblocks zijn zeer
Alle redblocks zijn zeer stevig geconstrueerd om lang op bijna toptoeren te draaien hoor.
Of het fijn is is inderdaad een tweede: ze gaan erg rauw klinken.
Je kunt hem best een keer doortrekken, al zal het meestal niet nodig zijn, omdat de trekkracht veel belangrijker is dan vermogen. Dat vermogen heb je alleen nodig om hoge snelheden te rijden, bij de redblocks is het koppel onderin ruim voldoende voor normaal inhalen etc.. Met de LPT turbo-uitvoeringen is dat nog sterker! In Duitsland laat ik mijn 940 LPT regelmatig tot +5500 t/m gaan bij het optrekken na een afremperiode door langzamer verkeer en dan gaat-ie als de brandweer. Bijna 400.000 km gelopen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 11:57 #1287231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard
Uiteraard bij voorkeur na goed warmdraaien (30-50km, dan is de boel door en door warm) en niet meteen daarna uit zetten. Geldt in sterkere mate voor turbomodellen. Hoewel de (warmte)belasting bij één of een paar keer doortrekken minder is dan 100 km 180+ rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 11:57 #1287233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rooie streep
Die rode streep staat er niet voor niets, daar mag je best naar toe. Ik merk dan mijn auto juist fijner rijdt met wat meer toeren. Soms zet ik 'm in z'n 5 bij 60km/h (enkel op een 50 of 60 km/h weg waar ik op cruise rijd, maar toch). Wel mooi stil, maar pit is ver te zoeken dus. Logisch overigens. En soms jaag ik 'm gewoon een stukje 't rood in. Het is er voor gebouwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 12:28 #1287239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
nou dat klinkt bemoedigend. Als de auto goed warm is zal ik eens wat toeren maken, ik ben wel benieuw of ie nog wat pit heeft bovenin. Zit er trouwens een toerenbegrenzer op de B230f? Of is het gewoon op tijd van het gas?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 12:35 #1287240 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja

alexvanbemmel schreef : nou dat klinkt bemoedigend. Als de auto goed warm is zal ik eens wat toeren maken, ik ben wel benieuw of ie nog wat pit heeft bovenin. Zit er trouwens een toerenbegrenzer op de B230f? Of is het gewoon op tijd van het gas?

<div class="content">Volgens mij wel, de ECU zegt stop bij 6000 toeren, maar met sommigge nokenassen kan je volgens mij die toeren niet eens halen.
Of het bovenstaande WAAR IS, weet ik niet, ik heb niks gezegd als het niet klopt.
Boven in de toeren heeft ie GEEN pit, er staat ergens een 'curve' in een ander topic die dat mooi laat zien [kan ik zo ff niet terugvinden]Maximale zat tussen de 3000 en 4500 d8 ik zo.Dan zakt het weer in.
Met een 16V zit je trouwens wel wat vaker in hoog de toeren, en die gaat ook erg leuk voorbij de 5000 toeren.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 13:34 #1287250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppelkromme
zo'n curve is inderdaad een mooie manier om te kijken waar de ideale toerentallen liggen. Njah de toerenbegrenzer van mijn auto is volgens mij nog nooit aangesproken en zal dat ook niet worden.

Is het verbruik van een 16v dan ook navenant hoger dan een 8v?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 13:43 #1287251 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee

alexvanbemmel schreef : Is het verbruik van een 16v dan ook navenant hoger dan een 8v?

<div class="content">Naturlijk heel afhankelijk van hoe je rijdt..
Maar Nee, ligt ongeveer op hetzelfde punt.
Ik kan gemiddeld (als ik rustig doe) hoger dan 1 op 12 rijden.Als ik ga lopen scheuren, wordt het 1 op 9, 1 op 10.
Mijn record ligt op 1 op 15, met een relaxed gangetje van 90-100 richting de Pyreneen.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 13:51 #1287254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb bij die van mij B200F
ik heb bij die van mij B200F ook een keer het blokje flink in toeren gejaagd toen ze lekker warm was en toen had ik vlak voordat ze de 6000 zou bereiken een fuel cut, want motor viel naar stationair toerental en enkele seconden later kwam ze weer terug, ik dacht toen dat ik mijn blok om zeep had geholpen maar toen ben ik gaan neuzen op het forum en kwam er achter dat ik een fuel cut had gehad, maar boven de 5000 toeren kun je beter op schakelen want echt veel heb je er niet aan bij een 8 klepper.
wat mijn witte muisje wel heeft is of ik nou 170 rijdt of 120 maakt niet uit verbruik blijft rond de 1 op 10,4 of 10,6, grootste verbruik verschil merk ik alleen als ik bagger brandstof tank of alleen maar km's in het drop maak dan word ze wat ruiger maar ook niet schrikbarend veel,

Greetings Tom, 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2010 16:03 #1287263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic record
1:15 is met recht een record; ik doe met zijden gasvoetje niet beter dan 1;8,5 (op LPG welliswaar)
Een fuel cut lijkt me niet fijn, gebeurt dat bij hoge toeren?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC